Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spørsmål om drone, forsikring og toll

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spørsmål om drone, forsikring og toll

    God kveld.

    Jeg har en Hubsan X4 drone, en sånn liten lekesak til 500 kroner og har storkost meg med den. Såpass at jeg har funnet ut at jeg vil oppgradere. Å bruke over 5000,- er uaktuelt, samtidig som at kameraene på dronene som koster rundt 2000-3000,- i Norge ikke er så mye å skryte av. Så derfor endte jeg opp på nettsider som Banggood.com og AliExpress.com for å finne et godt tilbud, noe jeg har gjort. Jeg tror jeg kommer til å gå for Hubsan H501S som virker å være den perfekte dronen for meg. Ikke helt amatør, men hakket bedre enn det man kan kalle for billigdroner. Denne koster litt under 5000,- i Norge, men kjøper jeg fra Kina så får jeg den nå for 2300-2400, og gratis eller billig levering. Det blir rundt 600,- for momsen og ifølge Posten sin kalkulator så blir totalen rundt 3200,-. Slenger jeg på ekstra batteri og propeller så tenker jeg at jeg havner rundt 3500,-.

    Men så var spørsmålet.. Hvor stor sjanse er det for at det nettopp er Posten som tar seg av fortollingen når pakka ankommer Norge? Har lest diverse skrekkhistorier hvor folk har fått store ekstrautgifter når feks Tollpost kommer på banen. Problemet er at jeg finner ikke ut hvem som skal sende dette til Norge om jeg kjøper via Banggood.com og gratisfrakten derfra. Har spurt både på forumet der og sendt dem en epost, men får ikke noe godt svar. Fra AliExpress så sendes den via China Post, men vet ikke om Posten håndterer pakker derfra når det kommer til Norge. Noen som har noen erfaringer her, etter å ha kjøpt fra en av disse nettstedene? Hos Banggood virker det som om de har flere å velge mellom.

    Og så var det når jeg har fått denne dronen da. Jeg har nå noe erfaring med Hubsan droner så det skal gå bra. Men det er likevel en viss forskjell på såkalte nanodroner på under 200g og denne som jeg tenker å kjøpe nå. Den veier ca 450g. Ikke så voldsomt, men når rekkevidden er et par hundre meter så kan den jo gjøre skade om man er uheldig. Så bør jeg gå for forsikring? Dere som eier noe lignende, hva slags forsikring har dere?

  • #2
    Hei!

    Jeg har handlet veldig mye rekvisita etc. til hobbyen hos Banggood, over 70 ordre på under ett år.
    Det er litt forskjellig hvilke speditører de forskjellige tingene går med, til og med Sweden Post (som har en egen kinesisk del).
    Der er China Post, Hongkong Post, Singapore Post, Malaysia Post etc. og man ser det ikke før det blir sendt og får sporingsnummer.

    Comment


    • #3
      Takker for svar. Ja det var litt det inntrykket jeg også fikk fra Banggood. Når du har handlet derfra, er alt under tollgrensen eller har du handlet noe over også? Hvis du har det, hvem har tatt over jobben når pakken har nådd Norge?

      Er også litt usikker på hvem jeg skal prøve å unngå. Tollpost har et dårlig rykte og jeg regner med det er flere. Dog er det kanskje umulig å kontrollere dette..

      Comment


      • #4
        Jeg har bestillt MYE fra Asia, inkludert Bangood, men jeg har aldri opplevd at Tollpost, eller PostNord som det nå heter, har vært innvolvert. Sendes det med post så er det Posten som tar over, men noen som feks Hobbyking tilbyr andre som UPS, DHL osv, men da får man velge selv.

        Comment


        • #5
          Skjønner. Da går det sikkert greit å bestille fra Banggood.

          Dog ble jeg veldig usikker på hva jeg faktisk skal kjøpe. Det virker som om kvalitet på droner og kamera er mildt sagt begrenset før man legger Phantom penger på bordet. Så jeg vurderte en Phantom 3 Standard, helt til jeg så prisen på batteriene..Godtar prisen på selve dronen, men 1000-1500 per batteri høres ut som en ekstremt dyr hobby Vet ikke helt jeg ass. Kanskje best å styre med nanodroner foreløpig og se an utviklingen. De dyrere dronene ble plutselig ikke så fristende lengre hehe.

          Comment


          • #6
            Har du sett på denne? Den kan flys med vanlige batterier, har god kontroller og komplett FPV utstyr. Du må dog ha radio og utstyr for å få sett video i tillegg. Er du tålmodig så dukker denne ofte opp på div salg som Hobbyking kjører.

            Comment


            • #7
              Originally posted by bonzo View Post
              Takker for svar. Ja det var litt det inntrykket jeg også fikk fra Banggood. Når du har handlet derfra, er alt under tollgrensen eller har du handlet noe over også? Hvis du har det, hvem har tatt over jobben når pakken har nådd Norge?

              Er også litt usikker på hvem jeg skal prøve å unngå. Tollpost har et dårlig rykte og jeg regner med det er flere. Dog er det kanskje umulig å kontrollere dette..
              Det er Posten som tar over i Norge, i og med at frakt er inkludert, så holder jeg meg under 350,- bare bestiller x-antall ordre.
              I de tilfellene hvor varen har kostet litt mer, har jeg klart å få den ned under grensa ved å bruke oppsparte bonuspoeng, de pleier jeg å ha en del av ettersom jeg til en hver tid har noe på vei derfra

              Comment


              • #8
                Kyrre: Takker for tipset. Det skal sjekkes ut. Har også sjekket ut feks Cheerson CX-20, som er til halv pris omtrent på Banggood, under 2500,- ferdig importert og med frakt betalt. Men det er uten kamera og FPV, og med det på plass så begynner vi å nærme oss Phantom penger igjen og jeg er like langt hehe. Tror kanskje jeg venter litt med å kjøpe meg en ordentlig kameradrone og heller leke meg med billigdroner uten kamera til det kommer flere alternativer eller tilbud.

                SmurfAir: Det er smart. Kjøpte meg nettopp en liten Eachine H8 Mini + ekstra batterier, propeller og annet småtteri, og selv om totalen ble under 350,- så delte Banggood likevel ordren opp i 3 forskjellige forsendinger, så det er nok endel muligheter for å komme under grensa. Skal huske på bonuspoeng til jeg eventuelt kjøper en dyr kameradrone.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bonzo View Post
                  SmurfAir: Det er smart. Kjøpte meg nettopp en liten Eachine H8 Mini + ekstra batterier, propeller og annet småtteri, og selv om totalen ble under 350,- så delte Banggood likevel ordren opp i 3 forskjellige forsendinger, så det er nok endel muligheter for å komme under grensa. Skal huske på bonuspoeng til jeg eventuelt kjøper en dyr kameradrone.
                  Ja, det skjer ofte, men det har du ikke noen garantier for når eller hvorfor det gjøres eller ei.
                  Årsaken er antagelig at det blir ikke sendt fra samme varehus og/eller forskjellige speditører.
                  Noen ganger kan du bestille to produkter og de splitter ordren i to, mens andre ganger kan du bestille 5-6 produkter og de kan gå på samme ordre. Det er ikke kobling med prisen nødvendigvis.

                  Det jeg har bestilt har alltid kommet frem og det er nå eksakt 81 ordre siden juni i fjor

                  Comment


                  • #10
                    Men de tilbyr jo gratis frakt på det meste, så det er bare å fylle kurven til man har nådd grensa, bestille, og gjenta til man har fått bestilt det man vil ha.

                    Comment

                    Working...
                    X