Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rekkeviddesjekker du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Telemetri. Alarm ved svakt signal. Har aldri opplevd det under flyging.

    Comment


    • #17
      "Bruker av radioenskal før hver flytur forvisse seg om at utstyrets tekniske beskaffenhet ertilfredsstillende, herunder batterienes tilstand, eventuelle skader som følge avfuktighet eller støt, antennens beskaffenhet, senderens rekkevidde,"

      I praksis vil vel det si at man skal gå noen kilometer med flyet til man mister signalet, og måle avstanden...For hver flytur.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #18
        Det burde hold å bruke testfunksjonen til radioen siden det er sånn produsent anbefaler at man tester rekkevidde. Min Gamle Futaba 9C med TM-8-modul har en knapp på modulen som reduserer sendestyrke.

        Comment


        • #19
          Originally posted by bth View Post
          .
          .
          I praksis vil vel det si at man skal gå noen kilometer med flyet til man mister signalet, og måle avstanden...
          Jeg gjorde det engang med den første 2.4G radioen min (Walkera et eller annet). Rekkeveidde var oppgitt til 100m
          og det stemte ganske nøyaktig (brukte GPS til avstand måling). For å sjekke at signal så satte jeg lysdioder
          på et av servo uttak og slo av på lyset (manglet telemetri).

          Nokså verdiløs sjekking da problemet kan oppstå under flyging. Signal styrke bør sjekkes hele tiden
          med alarm ved lavt signal på sender og failsafe på mottaker side. Glem knapper for å redusere
          sender styrke og annet tull. Slike knapper øker bare faren (enda en dings som kan svikte)
          for at et eller annet kan gå galt.

          Comment


          • #20
            Lurt å bytte batteri i fly hvert 2 år , batteri kan lett få falsk spenning
            som kun varer unner selve målingen , 4,8v dropper til 3v ved last
            Last " belastning av ror i luften "



            så det var en her som testet noen kanin batterier durasell
            å lade opp max tar 10 timer med radio laderen "100mA"

            tenker mye nå...
            Last edited by Pistepirkko; 07-05-16, 21:15.

            Comment


            • #21
              Sjekker aldri sånt. Bruker Futaba og har aldri hatt problemer
              Balsa

              Comment


              • #22
                Konkluderer med at jeg har aldri krasja bilen så dropper forsikring
                ..
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #23
                  Ni-Mh mottagerbatteri. - (MFN) ModellflyNytt.no
                  link batteri ladning å rekkevidde

                  Comment


                  • #24
                    A123 er et meget godt alternativ. Koster litt mer men mer stabilt finner du ikke!
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #25
                      Hvordan tar dere rekkeviddesjekk normalt?

                      Jeg flyr kun elektro og har BEC i alle flya. Jeg tråkker 30 skritt unna og kjører motoren på delvis gass mens jeg prøver ror og holder inne testknappen. Hvis jeg ikke er alene og jeg har noen til å holde modellen eller den er sikret så kjører jeg mye gass. Nye fly krever grundigere test og da må jeg sikre flyet eller få noen til å holde.

                      Jeg er usikker på om fartsregulatorer støyer mest når de går på delvis gass eller full gass. Jeg mistenker at delvis gass støyer mest.

                      Comment


                      • #26
                        Dette sier manualen på DX 18. Det skal testes på 28 m. Synder nok litt, med hensyn til hvor ofte det skal testes.
                        "Range Test: The Range Test function reduces the power output. This allowsfor a range test to confirm the RF link is operating correctly.Perform a range check at the beginning of each flying sessionto confirm system operation."
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by affa View Post
                          Konkluderer med at jeg har aldri krasja bilen så dropper forsikring
                          ..
                          Sjekker du bremsene på bilen din FØR du kjører? Tror ikke det ...

                          Comment


                          • #28
                            La os heller lære og være åpne uten å dømme hverandre i denne tråden.

                            Comment


                            • #29
                              En ide å dra til nærmeste kafé 2km unna flyplass en kopp kafé å ringe bort

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by tahustvedt View Post
                                La os heller lære og være åpne uten å dømme hverandre i denne tråden.
                                Det må jo eventuellt de som har myndighet gjøre. Hva om vi glemmer å rekkeviddeteste på et stevne der person(er) fra modellflyseksjonen deltar? Blir man fratatt bevis?
                                Karl Hans Glommen.
                                Mjøsa Modellflyklubb

                                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                                Comment

                                Working...
                                X