Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rekkeviddesjekker du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rekkeviddesjekker du?

    Tar du rekkeviddesjekk? Hva skal til for at du tar en sjekk? Jeg synder ofte, men pleier å ta en sjekk hver dag jeg flyr, og alltid med nytt radioutstyr/fly. Jeg har derimot aldri sett noen andre gjøre det (men så følger jeg ikke med på alt heller).

  • #2
    Sjekker når utstyret er nytt, aldri ellers...
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      sjekker når det er ett nytt fly eller jeg har byttet ut noe utstyr i flyet. burde vel strengt tatt være flinkere.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Må innrømme at jeg synder veldig med det der jeg også, pleier ikke å se folk på stripa gjøre det heller.
        Er nok rom for forbedring for mange av oss på dette området vil jeg tro

        Comment


        • #5
          Her er vi nokk mange som er blitt sløve. Pleide å sjekke før når jeg brukte uoriginale DMS2 mottakere, men må vel innrømme at etter at jeg gikk over til kun å bruke JR DMSS mottakere har jeg ikke sjekket rekkevidden. Men det skal jo også sies at jeg heller aldri har merket en eneste feil. Men klart en burde nokk ta en test særlig på nytt utstyr.

          Comment


          • #6
            Etter åtte år uten noen gang å ha mistet kontakten, så må jeg vel innrømme at avstands sjekk er noe det slurves med. Unntaket er når jeg skal fly seilfly for første gang, siden det blir flydd betraktelig lenger unna enn vanlig.

            Comment


            • #7
              Originally posted by tyor View Post
              sjekker når det er ett nytt fly eller jeg har byttet ut noe utstyr i flyet. burde vel strengt tatt være flinkere.
              Med RSSI via telemetri blir det vel mindre viktig, men samtidig enklere å gjennomføre. Man kan f.eks.sjekke RSSI på en fast avstand, med sender/antenne i samme stilling hver gang og sammenligne med "normalen".
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Sjekker på nye oppsett og stort sett på årets første turer
                ____________________________
                Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                Comment


                • #9
                  Modellflyhåndboka 5.1. Med radioutstyr menes det komplette utstyr som brukes for overføring avradiosignaler mellom pilot og modell og inkluderer radiosender, mottaker,batteri, servoer og annet utstyr som er nødvendig for sikker kontroll avmodellen, heretter benevnt «radio».Radio som benyttes skal til enhver tid tilfredsstille de gjeldendemyndighetspålagte krav mht. sendereffekt, frekvens mm. Bruker av radioenskal før hver flytur forvisse seg om at utstyrets tekniske beskaffenhet ertilfredsstillende, herunder batterienes tilstand, eventuelle skader som følge avfuktighet eller støt, antennens beskaffenhet, senderens rekkevidde, tilstand påservoer og –armer, tilkopling mellom utstyrets forskjellige komponenter,kontakter, kabler og mottakerens tilstand, samt at nevnte utstyr er forsvarlig ogforskriftsmessig montert.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #10
                    Så du mener og gjennomfører rekkevidde test før hver eneste flytur? Er vel det teorien der sier?
                    ____________________________
                    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                    Comment


                    • #11
                      De fleste tester vel ved første flytur på nytt oppsett, spesielt på rekkevidde. Jeg sjekker kun rorene før hver flight og en gang i blant at alle rorhorn og lignende sitter fast. Nå sier jo moderne radioer i fra hvis signal styrken er for dårlig og gjerne lenge før det er direkte fare på ferde.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by affa View Post
                        Så du mener og gjennomfører rekkevidde test før hver eneste flytur? Er vel det teorien der sier?
                        Det er det boka sier. Må nok tilstå at jeg synder mot den, men gjør rekkeviddetest noen ganger i sesongen på hvert fly.
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment


                        • #13
                          Det var derfor jeg spurte, skal vel sjekke alle lys på bilen før man kjører også... Jobber i et ganske friskt regelregime og er i utgangspunktet negativ til regler som er umulig å følge. Da tenker jeg ikke de sløve som aldri følger noen form for system eller regler men det må være regler som er mulig å etterleve. Det så vi ganske tydelig i tidligere utkast fra SU som prøvde å foreslå et system som var helt hinsides og aldri ville bli fulgt. I noen arbeidsplasser eller hobbyer så må man ha noen regler som ikke kan brytes og må følges strictly men innen modellfly så tror jeg sunn fornuft og litt systematisk tenkning gir god sikkerhet
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by affa View Post
                            Det var derfor jeg spurte, skal vel sjekke alle lys på bilen før man kjører også... Jobber i et ganske friskt regelregime og er i utgangspunktet negativ til regler som er umulig å følge. Da tenker jeg ikke de sløve som aldri følger noen form for system eller regler men det må være regler som er mulig å etterleve. Det så vi ganske tydelig i tidligere utkast fra SU som prøvde å foreslå et system som var helt hinsides og aldri ville bli fulgt. I noen arbeidsplasser eller hobbyer så må man ha noen regler som ikke kan brytes og må følges strictly men innen modellfly så tror jeg sunn fornuft og litt systematisk tenkning gir god sikkerhet
                            Er helt enig i det du skriver! Å gjøre alt som håndboka 5.1 beskriver før hver flytur (inkl. rekkeviddesjekk) er selvsagt veldig upraktisk .
                            Men legg merke til at det står at brukeren skal "forvisse seg om".....før hver flytur. Det står ikke "sjekke".....før hver flytur. Muligens er jeg på tynn is her, men jeg velger å tolke de slik at når jeg sjekker at alt er i orden med fly og utstyr, inkl fullt oppladede batteri, når jeg drar på stripa. Og tar et siste overblikk når jeg monterer sammen flyet på stripa, så mener jeg at jeg har "forvisset meg om" at alt er i orden. Og har det ikke skjedd noe på forrige tur som kan gi mistanke om noe galt, og jeg basert på erfaring vet at jeg har mye batteri igjen, så har jeg fortsatt "forvisset meg om..." når jeg tar en flytur til !
                            Burde kanskje ta en rekkeviddesjekk før hver flydag, men jeg gjør som de fleste her. Dvs tar en sjekk dersom noe er byttet eller flyttet på, eller etter reparasjoner.

                            Comment


                            • #15
                              Igjen så kommer man langt med sunn fornuft tenker jeg ihvertfall 😊
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X