Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rekkeviddesjekker du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Det hjelper ikke på sikkerheten å sjekke rekekvidde før man flyr!
    Les dere opp på dette hos FPV folket de kan antakelig bekrefte at
    rekkevidde varierer med forholdene UNDER flyging!

    Håper alle er interessert i reell sikkerhet ikke lening på teknisk
    utdatert regelverk.

    Comment


    • #32
      FPV folk flyr jo med helt andre avstander enn en gjennomsnittlig modell flyver på stripa som flyr såkalt LOS. Jeg tørr vedde på at de fleste modell flyvere som opplever radiofeil, gjør det av andre årsaker enn at de flyr utenfor rekkevidde.

      Comment


      • #33
        FPV-flyging som foregår langt unna er ikke sammenlignbart med å fly et par hundre meter unna og opp rundt en stripe.

        Rekkeviddesjekk hjelper deg å finne forstyrrelser i og fra flyet, og i området. Metall mot metall som har utviklet seg, elektrisk støy, osv. Ting utvikler seg med levetiden på flyet.

        Regelverket er gjerne utviklet ut fra objektiv kunnskap. Om jeg som flymekaniker tror jeg vet bedre enn boka så må jeg likevel følge boka når jeg skrur på helikopter, og kontakte myndigheten for endring hvis jeg vil gjøre det annerledes.
        Last edited by tahustvedt; 10-05-16, 15:54.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Karl H. View Post
          Det må jo eventuellt de som har myndighet gjøre. Hva om vi glemmer å rekkeviddeteste på et stevne der person(er) fra modellflyseksjonen deltar? Blir man fratatt bevis?
          Poenget mitt var at vi må kunne ta feil uten å bli idioterklært eller buet ut, i denne tråden. Nettopp for å bedre holdningene.

          Comment


          • #35
            Originally posted by tahustvedt View Post
            Poenget mitt var at vi må kunne ta feil uten å bli idioterklært eller buet ut, i denne tråden. Nettopp for å bedre holdningene.
            Helt klart at ingen skal bli idioterklært. Hva sier de forskjellige radiomanualene om rekkeviddetest kontra modellflyhåndboken? Hvis vi ikke følger nevnte bok, hva da. Blir vi "satt på bakken"? Hvis en ulykke skulle skje, og det kan bevises at vi ikke har fujgt modellflyseksjonens anvisninger, vil forsikringsselskapet søke regress?
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #36
              Manualen til min Futaba TM8-modul skriver for eksempel at man skal gå minst 30 skritt (30-50 skritt) mens man testes rorene:

              ...press and hold the "F/S, Range"switch located on the rear of the TM-8 transmitter module....
              ...Walk away from the model while simultaneously operating the controls. Have an assistant standby the model to confirm that all controls are completelyand correctly operational. You should be able to walkapproximately 30-50 paces from the model without losingcontrol...

              Enkelt og greit.

              Comment


              • #37
                Fikk sett viktigheten av rekkevidde test på stripa idag. Et medlem klagde første over glitch, og en liten stund etter satte flyet nesa nedover mot moder jord og ble pinneved. Han mente det hadde vært mottaker batteriet, og sendte opp et nytt fly, men fikk glitch med det også. Da foretok vi en avstands test, som radioen strøk ganske så klart på. For sikkerhetsskyld testet vi med en annen radio, som levnet null tvil om at det var radio og ikke mottaker. Skal ikke være moralpoliti, men hadde han utført en test på forhånd, hadde han ikke mistet favoritt flyet sitt.

                Comment


                • #38
                  Originally posted by affa View Post
                  Konkluderer med at jeg har aldri krasja bilen så dropper forsikring
                  ..
                  Det har du
                  Balsa

                  Comment


                  • #39
                    Disse stakkars radioene har fått skylda for mye kræsj. Har sett det i klubben jeg er i
                    Last edited by Wulf; 11-05-16, 00:16.
                    Balsa

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Wulf View Post
                      Disse stakkars radioene har fått skylda for mye kræsj. Har sett det i klubben jeg er i
                      Vanskelig å inrømme pilotfeil. "Det var ikke min skyld".
                      Karl Hans Glommen.
                      Mjøsa Modellflyklubb

                      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                      Comment


                      • #41
                        Trodde det døde ut med 2,4
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

                        Mange fly og mye moro

                        Comment


                        • #42
                          Faktum: "Sikker" komunikkasjon er 2 veis (minimum) !

                          F.eks fjærnstyring av en kran er 2 veis, antar det er direkte eller indirekt krav.

                          Skal det være ytterligere sikkert så må komunikkasjonen være automatisk overvåket.
                          D.v.s. dersom operatør ikke reagerer så tar en automatisk nødprosedyre over.

                          Jeg mener at i dag er utstyret for "sikker komuikkasjon" d.v.s. telemetri så pass
                          utviklet også for hobby brukere (teknisk og økonomisk) at det bør være mulig for
                          de fleste å gå over til det.

                          Nå med nytt regelverk der det er krevd sikkerhetsavstand på 150m så er kanskje ikke
                          et påbud nødvendig men når man ønsker å fly under denne avstanden så burde det
                          vært vurdert, spesiellt under stevner, oppvisning og konkuranser.

                          Antar at de fleste med f.eks turbin jetmodeller har alt gått over til det av tekniske
                          grunner.

                          Comment


                          • #43
                            Det er litt sent å oppdage problem med rekkevidde etter at flyet har flydd ut av rekkevidde.

                            Comment

                            Working...
                            X