Announcement

Collapse
No announcement yet.

11x5,5 hva betyr de tallene?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 11x5,5 hva betyr de tallene?

    Mulig jeg kvalifiserer til svart belte i idiotiske spørsmål nå, men unskyldingen er at det er 100år siden jeg holdt på med dette sist.. Vel, har en el. model (H*King Bixler) som landet i ett tre og kom ned i ett stykke minus propel..leter nå etter ny. Men hvilken? Klarer ikke å finne rett type... Den er/var 14cm tipp-til-tipp, så jeg trodde tilsvarer 5,5"... Men når jeg ser hva som er tilgjengelig så oppgis tallene ex 11x5,5.. I dette eksempelet jeg trodde 11" var propell diameter og 5,5" var stigningstallet (?) -Er jeg helt på viddene? Hvis det stemmer så virker tilgjengelige propeller rimelig begrenset...
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Har en bixler selv som trenger prop. Tenkte i grunn bare å sette på en 6 el 5" fra en fpv quad og se om det funka greit nok siden jeg har masse av det.

    Bizleren er jo ett veldig enkelt fly så hadde igrunn bare sett etter noe som fysisk passet med ikke alt for høy stigning så du ikke overbelaster motoren.

    Sent fra min HM 1S via Tapatalk
    Rasmus Fauske
    TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
    http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

    Comment


    • #3
      Ja, veldig enkelt fly.. artig sak.

      Så konkret så betyr 11x5.5 at diameteren er 5.5"?
      --------------------------------------------------------
      Joar Larsen
      Forus RC Club

      Comment


      • #4
        Nei, du har rett i den første posten, 11 er diameter i tommer, og 5,5 er stigning/vridning.

        Comment


        • #5
          Stigning/vridning er hvor langt propellen vil bevege seg i et teoretisk fast medium på en omdreining. (gjengestigning).
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            11x5,5" betyr enkelt og greit at diameter er 11 tommer, og pitch er 5,5 tommer. Dvs at hvis du velger lavere pitch (feks 5 tommer) så får du høyere toppfart, men mindre aks, og motsatt. Du vil uansett holde deg til 11“ som sikkert er anbefalt diameter

            Comment


            • #7
              Kan ikke finne noe om propellstørrelse i manualen til denne, men 14 cm som du oppgir er 5,5 tommer i diameter, og det er en pusher propell, CW som Hobbyking bruker. Denne ser ut til å være riktig, men den er ikke på lager. Disse er på lager, 6x3 pusher, men sjekk om det er plass så de ikke slår inn i halen. krever at det er over 7,62 cm fra senter til motoren til halebommen.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #8
                Originally posted by Calmato40 View Post
                11x5,5" betyr enkelt og greit at diameter er 11 tommer, og pitch er 5,5 tommer. Dvs at hvis du velger lavere pitch (feks 5 tommer) så får du høyere toppfart, men mindre aks, og motsatt. Du vil uansett holde deg til 11“ som sikkert er anbefalt diameter
                Det er da vel strengt tatt motsatt, høyere pitch gir høyere fart, men dårligere aks. Det er jo bare å se på hva slags propeller de som vil fly fort bruker. Da kan pitchen være lik eller høyere enn diameteren, feks 8X8 (mye brukt i pylonracing), eller feks 7X10. Høyere pitch vil også gjøre jobben tyngre for motoren, så det kan hende man må ned et hakk i diameter også for å unngå for høyt strømtrekk.
                Last edited by Kyrre; 17-06-16, 21:26.

                Comment


                • #9
                  Høyere pitch gir kraft. Et turboprop fly vil, etter takeoff, og når de kommer til cruise høyde, "flate" ut pitchen. Jo høyere pitch, jo mere luft blir presset bakover (dette gir høyere thrust", men motstand blir større. Mindre pitch, mindre luft blir skjøvet bakover,og derfor høyere toppfart. men du får mindre motstand. Alt handler om motstand. Hilsen en med småfly sertifikat
                  Last edited by Calmato40; 17-06-16, 21:43.

                  Comment


                  • #10
                    Beklager gutter, ja det er motsatt. Håper jeg ikke fornærmet noen☺. Men du skjønner prinsippet. Poenget er at du vil holde deg til de 11" diameter, resten er opp til deg. Det er uansett viktig at du skjønner at pitch påvirker toppfart/aks
                    Last edited by Calmato40; 17-06-16, 21:55.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg er i hvertfall ikke fornærmet, jeg fikk jo muligheten til å korrigere noen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Calmato40 View Post
                        Beklager gutter, ja det er motsatt. Håper jeg ikke fornærmet noen☺. Men du skjønner prinsippet. Poenget er at du vil holde deg til de 11" diameter, resten er opp til deg. Det er uansett viktig at du skjønner at pitch påvirker toppfart/aks
                        Hvis du ser i den første teksten, så er det ikke 11 tommer diameter på den opprinnelige propellen, men 14 cm, som tilsvarer 5,5 tommer.
                        Går dessverre ikke helt å sammenligne modellflypropellene med et fullsize med variabel pitch. På modellfly må propellstørrelse tilpasses effekten motoren og ESC tåler., og flytype. På en pylonracer velger man en motor med høy kv, og propell med liten diameter og høy pitch. På en saktegående WW1 modell velger man en motor med lav kv, og propell med stor diameter og lav pitch.

                        Det med variabel pitch på en fullsize er vel for å få motoren til å arbeide på et turtall den forbrenner drivstoffet på en mest mulig effektiv måte ?
                        Last edited by bth; 18-06-16, 11:48.
                        Bfight 210
                        De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                        De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                        Phoenix RC Club

                        Comment


                        • #13
                          Ingen forskjell på modellfly propell og en "ekte vare".
                          Kjøp samme type propell med de samme målene som du hadde. Det står som regel på propellen oppgitt i Tommer eller cm.
                          Du kan gå opp i størrelse(diameter) men da må du kjøpe finere Pitch (stigning) Blir det for tungt brenner du opp motor eller ESC.
                          14cm diameter tilsvarer 5,5" som bth sier. Ser det er flere versjoner av flyet. Et raskt søk viser hva som sitter på Bixler versjon no.2
                          Ser du hvilken motor og ESC som sitter i din, så er det lettere å finne ut hva du kan sette på.

                          2620-1300kv har 7"x5" propeller
                          Mvh Andreas
                          Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                          PCM.at mye glede i litt carbon
                          Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                          Comment

                          Working...
                          X