Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 16 av 21

Tråd: Restart..

Ble medlem
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard Restart..

Som sagt i en tidligere tråd: Jeg er i ferd med å starte opp igjen med denne hobbien og trenger noen inputs:

• Hvilke radio bør jeg gå for? Er det 2.4Ghz som gjelder?
      • Jeg har noen gamle radioer liggende med krystaller.. funker de fortsatt

• Merke: Før var det Futaba som gjaldt.. Funker Spectrum radioene?
    • Fly: Jeg er ute etter ett elektro fly som tåler litt vind og ca 150cm vingespen. Hva er bra alternativer?

Kyrre sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Post Thanks / Like
    Thanks
    56
    Kraft
    0

Standard

Det er absolutt 2,4 som gjelder om du skal ha nytt, 35 mhz lages ikke lenger. Men det betyr at sjansen for "å bli skutt ned" av andre på samme frekvens er betraktelig mindre, så det er vel egentlig tryggere å bruke idag enn før når alle brukte det. Apropo merke; det er nærmest en religion for enkelte, og du vil neppe få et godt svar. Gå for Futaba om du har et forhold til det, men gå like gjerne for Spektrum mener nå jeg. Går du for sistnevnte, får du også mulighet for å kjøpe Horizons Bind'n fly modeller. Jeg er feks MEGET fornøyd med E-Flites Pulse 15 som har mottaker med gyroer som hjelper deg i humpete vindforhold.

SmurfAir sin avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Post Thanks / Like
    Thanks
    173
    Kraft
    0

Standard

Hei!
    Var i samme situasjon for 3 år tilbake, etter en lengre pause fra hobbyen.
    Ja, det er definitivt 2,4 ghz som gjelder, enten du kjøper en rimelig radio eller noe dyrere.
    Det er lavt strømforbruk og plenty rekkevidde, i tillegg så slipper du å tenke på frekvenser eller risikere å bli "skutt ned".

Om du velger Futaba, jr, Spektrum, Jeti, Frsky osv. er smak og behag osv. alle funker greit og bør være pålitelige nok.
    Men om du har tenkt å fortsette en stund denne gangen, så ville jeg har kjøpt noe med minst 8 kanaler.
    Du får fort nok brukt de opp, og det er fordeler med det i forhold til å bruke miksere osv. i stedet for y-kabel på f. eks. balanseror.

Er du litt i tvil om hvor lenge du kommer til å holde på, så ville jeg ha kjøpt en radio til rundt 3-3500 kr. Da får du noe som er pålitelig og greit.

Fly på det vingespennet er det et hav å velge i, hva slags flytype ser du for deg? å vil du ha en foamie eller noe i finer/balsa?
    Sist endret av SmurfAir; 09-05-16 kl 23:52

Ble medlem
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard

Jeg tenker på begge deler.. Lyst å leke meg nå i starten med "fomie" som du sier for å få flydd og testet ut hvor stor interessen er og om den holder seg, så gå over på balsa senere.. og STORT!!

Kyrre sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Post Thanks / Like
    Thanks
    56
    Kraft
    0

Standard

Du kan jo sjekke ut noen av STM modellene Elefun (og andre) selger, feks Beaver eller Seawind. Da får du med radio osv, som duger til disse modellene, så kan du heller vente med dyrere radio til du vet om du skal satse videre. Beaveren vet jeg flyr meget bra, etter å ha sett et par i klubben leke seg med den, så den er mer enn bare et pent nybegynner fly.

SmurfAir sin avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Post Thanks / Like
    Thanks
    173
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av joar.larsen.94 Vis post
    Jeg tenker på begge deler.. Lyst å leke meg nå i starten med "fomie" som du sier for å få flydd og testet ut hvor stor interessen er og om den holder seg, så gå over på balsa senere.. og STORT!!
    Skjønner, og om du har flydd en del før så er det som å lære å sykle, det sitter i fingrene etter kort tid.
    Eller om du evt. vil fly av rusten med simulator først, så funker det bra også så virkelighetstro de har blitt.

Ikke noe dårlig forslag fra Kyrre heller, de STM radioene funker helt greit på de flyene.
    Har selv den Seawind´en, men i PNP-utgave så jeg bruker Futabaen på den.
    Det er særdeles lite som skal monteres på den, og den flyr på skinner.

Det er en amfibie og har da retracts, samt båtskrog med plastbunn så den dekker tre behov uten å bytte mellom hjul og flottører.
    Funker også veldig bra på snø, så med den dekker du gress, asfalt, vann og snø i en og samme modell helt uten skruing
    Bruker 3S så batteriene er billig volumvare.

Ellers så er den Beaveren også en fin modell, som dekker land og vann, men du må skru litt for å skifte mellom flottører og hjul da.

Ble medlem
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard

Takk for gode forslag. Skal kikke på den Beaveren. Har også kikket litt på denne: https://rcbutikken.no/nb-NO/produkte...njetilbud.aspx. Riktignok ikke "fomie" men kanskje greit mtp vindforholdene på sørvest landet...

Ang radio, er Spektrum radioene noe bedre eller dårligere enn feks Futaba?

Ble medlem
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av SmurfAir Vis post
    Skjønner, og om du har flydd en del før så er det som å lære å sykle, det sitter i fingrene etter kort tid.
    Eller om du evt. vil fly av rusten med simulator først, så funker det bra også så virkelighetstro de har blitt.
    Foresten, jeg har flydd litt før og har nå en HobbyKing Bixler som jeg driver å surrer rundt med. Fint til å gjennoppdage gamle kunster med, men noe lett så følsomt for vind (lett) så en litt større og tyngre model hadde vært å foretrekke.

Kyrre sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2009
    Post Thanks / Like
    Thanks
    56
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av joar.larsen.94 Vis post
    Ang radio, er Spektrum radioene noe bedre eller dårligere enn feks Futaba?
    Det kommer helt an på hvem du spør, og hva de liker. I klubben min er det flere som er oppgitt over Futaba's tungvinte menyer, og minst en har faktisk gått over til Spektrum pga dette, da de er kjent for å ha kanskje de mest lettvinte menyene. Samtidig er det Futaba eiere (og kanskje særlig de) som ikke kan fordra Spektrum. Selv bruker jeg Spektrum, men hvis jeg idag skulle valgt noe annet i samme prisklasse, hadde jeg sett til Graupner. Deres systemer virker veldig komplette, og samtidig fornuftig priset.

Ble medlem
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Kyrre Vis post
    Det kommer helt an på hvem du spør, og hva de liker. I klubben min er det flere som er oppgitt over Futaba's tungvinte menyer, og minst en har faktisk gått over til Spektrum pga dette, da de er kjent for å ha kanskje de mest lettvinte menyene. Samtidig er det Futaba eiere (og kanskje særlig de) som ikke kan fordra Spektrum. Selv bruker jeg Spektrum, men hvis jeg idag skulle valgt noe annet i samme prisklasse, hadde jeg sett til Graupner. Deres systemer virker veldig komplette, og samtidig fornuftig priset.
    Intresant.. -Hvor får en tak i Graupner radio nå til dags?

Ble medlem
    Sep 2010
    Post Thanks / Like
    Thanks
    13
    Kraft
    0

Standard

Hei,
    Etter det jeg kan se holder du til på sørvestlandet? Da må jo Øgrey være midt i blinken for deg! De har allt av Graupner!!!
    Dag Øiseth Larsen
    90187441
    Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

Ble medlem
    Oct 2014
    Post Thanks / Like
    Thanks
    0
    Kraft
    0

Standard

Ok, skal ta å stikke innom.. er det Øgreid som er de som har mest RC utstyr nå for tiden her på nord-jæren?

bth sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Post Thanks / Like
    Thanks
    74
    Kraft
    0

Standard

En ting du skal være oppmerksom på når det gjelder radioer, er at produsentene gjerne går over til andre måter å sende 2,4 Ghz signalet på etter noen år, så det kan bli problemer med å få tak i kompitable mottagere, eller hvis senderen ryker, så risikerer du å sitte igjen med ubrukelige mottagere. Futaba hadde lenge FASST, men gikk over til et annet system som ikke er kompitabelt med det gamle. Der er vel Spektrum bedre etter hva jeg har skjønt, så de støtter gamle mottagere på de nye radioene ?

SmurfAir sin avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Post Thanks / Like
    Thanks
    173
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av bth Vis post
    En ting du skal være oppmerksom på når det gjelder radioer, er at produsentene gjerne går over til andre måter å sende 2,4 Ghz signalet på etter noen år, så det kan bli problemer med å få tak i kompitable mottagere, eller hvis senderen ryker, så risikerer du å sitte igjen med ubrukelige mottagere. Futaba hadde lenge FASST, men gikk over til et annet system som ikke er kompitabelt med det gamle. Der er vel Spektrum bedre etter hva jeg har skjønt, så de støtter gamle mottagere på de nye radioene ?
    Futaba er ikke "låst" de heller mange av radioene støtter både FASST og FASSTest, bla. denne http://elefun.no/p/prod.aspx?v=24500 Og de som bruker TFHSS støtter også SFHSS og SFHSS FHSS... Så det stemmer vel ikke helt det du sier der.
    Er vel på lik linje med DSM2/DSMX til Spektruim det.

Enig i at menyene til Futaba kanskje ikke er de mest inntuitive, men når man blir vant til det så er det enkelt å få til det man vil

bth sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Post Thanks / Like
    Thanks
    74
    Kraft
    0

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av SmurfAir Vis post
    Futaba er ikke "låst" de heller mange av radioene støtter både FASST og FASSTest, bla. denne http://elefun.no/p/prod.aspx?v=24500 Og de som bruker TFHSS støtter også SFHSS og SFHSS FHSS... Så det stemmer vel ikke helt det du sier der.
    Er vel på lik linje med DSM2/DSMX til Spektruim det.

Enig i at menyene til Futaba kanskje ikke er de mest inntuitive, men når man blir vant til det så er det enkelt å få til det man vil
    Har de noen som er bakoverkompitable i prisklasse rundt 2000- 3000 ?
    Tror jeg ville ha gått for Spekrum DX6 hvis jeg skulle startet på nytt i dag, men det avhenger av hvor mange kanaler man trenger.

Product Specifications

# of Channels:6Modulation DSM2/DSMX
    Band:2.4GHzReceiver:AR610 included
    Model Memory:250Modes:User Selectable Mode 1-4
    Transmitter (Tx) Battery Type:4 AA batteries (Included)

SmurfAir sin avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Post Thanks / Like
    Thanks
    173
    Kraft
    0

Standard

Ja, T-serien (T6J,T8J og T10J)er bakoverkompatible med FHSS (T6 og T8 og SFHSS (T-10J).
    Og det meste av FASSTest senderne støtter FASST, som du ser i tabellen nederst her.
    Eller denne for sendere på tvers.

Om målet ditt er å kunne gjenbruke eldre mottakere etter at man har kjøpt ny radio, så oppgraderer man kanskje til noe som koster mer enn et par tusen likevel?
    Ellers så får man tredjeparts-receivere som støtter FASST omtrent kastet etter deg.

Om man starter fra scratch og ikke sitter på mange mottagere, så spiller det vel ingen rolle?

For å ha nevnt det: nå jeg dro i gang igjen hobbyen i 2013 etter en lang pause, så kjøpte jeg først en Spektrum radio.
    Jeg rakk ikke en gang å få første modell i lufta før to av kanalene fikk Parkinson syndrom, de hadde et produsert et stort parti som var produsert med jalla-potmeter i stikkene. De fikk jeg en av tydeligvis, radioen ble returnert og da ble det Futaba igjen på meg.
    Sånt kan potensielt skje alle produsenter, men jeg fikk så dårlig førsteintrykk at da var jeg ferdig med Spektrum i løpet av et par uker.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •  
Annonse
Annonse
Annonse

hosted by EasyISP.no