Announcement

Collapse
No announcement yet.

Restart..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Restart..

    Som sagt i en tidligere tråd: Jeg er i ferd med å starte opp igjen med denne hobbien og trenger noen inputs:
    • Hvilke radio bør jeg gå for? Er det 2.4Ghz som gjelder?
      • Jeg har noen gamle radioer liggende med krystaller.. funker de fortsatt

    • Merke: Før var det Futaba som gjaldt.. Funker Spectrum radioene?
    • Fly: Jeg er ute etter ett elektro fly som tåler litt vind og ca 150cm vingespen. Hva er bra alternativer?
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Det er absolutt 2,4 som gjelder om du skal ha nytt, 35 mhz lages ikke lenger. Men det betyr at sjansen for "å bli skutt ned" av andre på samme frekvens er betraktelig mindre, så det er vel egentlig tryggere å bruke idag enn før når alle brukte det. Apropo merke; det er nærmest en religion for enkelte, og du vil neppe få et godt svar. Gå for Futaba om du har et forhold til det, men gå like gjerne for Spektrum mener nå jeg. Går du for sistnevnte, får du også mulighet for å kjøpe Horizons Bind'n fly modeller. Jeg er feks MEGET fornøyd med E-Flites Pulse 15 som har mottaker med gyroer som hjelper deg i humpete vindforhold.

    Comment


    • #3
      Hei!
      Var i samme situasjon for 3 år tilbake, etter en lengre pause fra hobbyen.
      Ja, det er definitivt 2,4 ghz som gjelder, enten du kjøper en rimelig radio eller noe dyrere.
      Det er lavt strømforbruk og plenty rekkevidde, i tillegg så slipper du å tenke på frekvenser eller risikere å bli "skutt ned".

      Om du velger Futaba, jr, Spektrum, Jeti, Frsky osv. er smak og behag osv. alle funker greit og bør være pålitelige nok.
      Men om du har tenkt å fortsette en stund denne gangen, så ville jeg har kjøpt noe med minst 8 kanaler.
      Du får fort nok brukt de opp, og det er fordeler med det i forhold til å bruke miksere osv. i stedet for y-kabel på f. eks. balanseror.

      Er du litt i tvil om hvor lenge du kommer til å holde på, så ville jeg ha kjøpt en radio til rundt 3-3500 kr. Da får du noe som er pålitelig og greit.

      Fly på det vingespennet er det et hav å velge i, hva slags flytype ser du for deg? å vil du ha en foamie eller noe i finer/balsa?
      Last edited by SmurfAir; 09-05-16, 22:52.

      Comment


      • #4
        Jeg tenker på begge deler.. Lyst å leke meg nå i starten med "fomie" som du sier for å få flydd og testet ut hvor stor interessen er og om den holder seg, så gå over på balsa senere.. og STORT!!
        --------------------------------------------------------
        Joar Larsen
        Forus RC Club

        Comment


        • #5
          Du kan jo sjekke ut noen av STM modellene Elefun (og andre) selger, feks Beaver eller Seawind. Da får du med radio osv, som duger til disse modellene, så kan du heller vente med dyrere radio til du vet om du skal satse videre. Beaveren vet jeg flyr meget bra, etter å ha sett et par i klubben leke seg med den, så den er mer enn bare et pent nybegynner fly.

          Comment


          • #6
            Originally posted by joar.larsen.94 View Post
            Jeg tenker på begge deler.. Lyst å leke meg nå i starten med "fomie" som du sier for å få flydd og testet ut hvor stor interessen er og om den holder seg, så gå over på balsa senere.. og STORT!!
            Skjønner, og om du har flydd en del før så er det som å lære å sykle, det sitter i fingrene etter kort tid.
            Eller om du evt. vil fly av rusten med simulator først, så funker det bra også så virkelighetstro de har blitt.

            Ikke noe dårlig forslag fra Kyrre heller, de STM radioene funker helt greit på de flyene.
            Har selv den SeawindŽen, men i PNP-utgave så jeg bruker Futabaen på den.
            Det er særdeles lite som skal monteres på den, og den flyr på skinner.

            Det er en amfibie og har da retracts, samt båtskrog med plastbunn så den dekker tre behov uten å bytte mellom hjul og flottører.
            Funker også veldig bra på snø, så med den dekker du gress, asfalt, vann og snø i en og samme modell helt uten skruing
            Bruker 3S så batteriene er billig volumvare.

            Ellers så er den Beaveren også en fin modell, som dekker land og vann, men du må skru litt for å skifte mellom flottører og hjul da.

            Comment


            • #7
              Takk for gode forslag. Skal kikke på den Beaveren. Har også kikket litt på denne: Thunder Tiger Trainer 40MKIII BL SC 2.4G RTF - Kampanjetilbud. Riktignok ikke "fomie" men kanskje greit mtp vindforholdene på sørvest landet...

              Ang radio, er Spektrum radioene noe bedre eller dårligere enn feks Futaba?
              --------------------------------------------------------
              Joar Larsen
              Forus RC Club

              Comment


              • #8
                Originally posted by SmurfAir View Post
                Skjønner, og om du har flydd en del før så er det som å lære å sykle, det sitter i fingrene etter kort tid.
                Eller om du evt. vil fly av rusten med simulator først, så funker det bra også så virkelighetstro de har blitt.
                Foresten, jeg har flydd litt før og har nå en HobbyKing Bixler som jeg driver å surrer rundt med. Fint til å gjennoppdage gamle kunster med, men noe lett så følsomt for vind (lett) så en litt større og tyngre model hadde vært å foretrekke.
                --------------------------------------------------------
                Joar Larsen
                Forus RC Club

                Comment


                • #9
                  Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                  Ang radio, er Spektrum radioene noe bedre eller dårligere enn feks Futaba?
                  Det kommer helt an på hvem du spør, og hva de liker. I klubben min er det flere som er oppgitt over Futaba's tungvinte menyer, og minst en har faktisk gått over til Spektrum pga dette, da de er kjent for å ha kanskje de mest lettvinte menyene. Samtidig er det Futaba eiere (og kanskje særlig de) som ikke kan fordra Spektrum. Selv bruker jeg Spektrum, men hvis jeg idag skulle valgt noe annet i samme prisklasse, hadde jeg sett til Graupner. Deres systemer virker veldig komplette, og samtidig fornuftig priset.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Kyrre View Post
                    Det kommer helt an på hvem du spør, og hva de liker. I klubben min er det flere som er oppgitt over Futaba's tungvinte menyer, og minst en har faktisk gått over til Spektrum pga dette, da de er kjent for å ha kanskje de mest lettvinte menyene. Samtidig er det Futaba eiere (og kanskje særlig de) som ikke kan fordra Spektrum. Selv bruker jeg Spektrum, men hvis jeg idag skulle valgt noe annet i samme prisklasse, hadde jeg sett til Graupner. Deres systemer virker veldig komplette, og samtidig fornuftig priset.
                    Intresant.. -Hvor får en tak i Graupner radio nå til dags?
                    --------------------------------------------------------
                    Joar Larsen
                    Forus RC Club

                    Comment


                    • #11
                      Hei,
                      Etter det jeg kan se holder du til på sørvestlandet? Da må jo Øgrey være midt i blinken for deg! De har allt av Graupner!!!
                      Dag Øiseth Larsen
                      90187441
                      Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

                      Comment


                      • #12
                        Ok, skal ta å stikke innom.. er det Øgreid som er de som har mest RC utstyr nå for tiden her på nord-jæren?
                        --------------------------------------------------------
                        Joar Larsen
                        Forus RC Club

                        Comment


                        • #13
                          En ting du skal være oppmerksom på når det gjelder radioer, er at produsentene gjerne går over til andre måter å sende 2,4 Ghz signalet på etter noen år, så det kan bli problemer med å få tak i kompitable mottagere, eller hvis senderen ryker, så risikerer du å sitte igjen med ubrukelige mottagere. Futaba hadde lenge FASST, men gikk over til et annet system som ikke er kompitabelt med det gamle. Der er vel Spektrum bedre etter hva jeg har skjønt, så de støtter gamle mottagere på de nye radioene ?
                          Bfight 210
                          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                          Phoenix RC Club

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bth View Post
                            En ting du skal være oppmerksom på når det gjelder radioer, er at produsentene gjerne går over til andre måter å sende 2,4 Ghz signalet på etter noen år, så det kan bli problemer med å få tak i kompitable mottagere, eller hvis senderen ryker, så risikerer du å sitte igjen med ubrukelige mottagere. Futaba hadde lenge FASST, men gikk over til et annet system som ikke er kompitabelt med det gamle. Der er vel Spektrum bedre etter hva jeg har skjønt, så de støtter gamle mottagere på de nye radioene ?
                            Futaba er ikke "låst" de heller mange av radioene støtter både FASST og FASSTest, bla. denne Futaba 14SG 2.4ghz m/R7008SB Og de som bruker TFHSS støtter også SFHSS og SFHSS FHSS... Så det stemmer vel ikke helt det du sier der.
                            Er vel på lik linje med DSM2/DSMX til Spektruim det.

                            Enig i at menyene til Futaba kanskje ikke er de mest inntuitive, men når man blir vant til det så er det enkelt å få til det man vil

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by SmurfAir View Post
                              Futaba er ikke "låst" de heller mange av radioene støtter både FASST og FASSTest, bla. denne Futaba 14SG 2.4ghz m/R7008SB Og de som bruker TFHSS støtter også SFHSS og SFHSS FHSS... Så det stemmer vel ikke helt det du sier der.
                              Er vel på lik linje med DSM2/DSMX til Spektruim det.

                              Enig i at menyene til Futaba kanskje ikke er de mest inntuitive, men når man blir vant til det så er det enkelt å få til det man vil
                              Har de noen som er bakoverkompitable i prisklasse rundt 2000- 3000 ?
                              Tror jeg ville ha gått for Spekrum DX6 hvis jeg skulle startet på nytt i dag, men det avhenger av hvor mange kanaler man trenger.

                              Product Specifications

                              # of Channels:6Modulation DSM2/DSMX
                              Band:2.4GHzReceiver:AR610 included
                              Model Memory:250Modes:User Selectable Mode 1-4
                              Transmitter (Tx) Battery Type:4 AA batteries (Included)
                              Last edited by bth; 13-05-16, 13:44.
                              Bfight 210
                              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                              Phoenix RC Club

                              Comment

                              Working...
                              X