Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hobbyking L-4 Grasshopper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hobbyking L-4 Grasshopper

    Ferdig med gresshoppa mi. Fikk den på torsdag, så det var et kjapt prosjekt.

    Det er ikke veldig god kvalitet på dette settet. Understellet er skjevt og usymmetrisk, dekoren er litt skjev og passformen til vingestagene var veldig dårlig, og kroppen var vridd. Den ble likevel fin til slutt. Halehjulet som fulgte med var et vanlig sportsmodellunderstell, så jeg stjal et fra et akrofly til jeg får et skikkelig til Cubben.

    Dummymotor, spinner og andre detajler har jeg tegnet selv og 3D-printet. Piloter er også 3D-printet. Jeg tegnet og printet også et vannror til flottørene.

    Flottørene er ESM Cessna 185-flottører som ejg har lakket sølvgrå. Jeg skal lage understell til flottørene etter hvert. Med flottører har jeg flyplass innen sykkeldistanse. Kan ta flyet på henger.

    Den har elmotor og 6S batteri på 10000 mAh, så det blir lang flytid.

    ESC: HobbyKing 70A ESC 4A UBEC
    Motor: NTM Prop Drive Series 42-58 500kv
    Batteri: 6s 10000 mAh Hayin 10C
    Propell: 16x8 - Skal byttes til 16x6
    Attached Files
    Last edited by tahustvedt; 14-05-16, 16:39.

  • #2
    Flyklar vekt med landunderstell er 5700 g.

    Comment


    • #3
      Jeg måtte lage ny dummymotor siden den jeg allerede hadde printet var for stor, så nå har jeg en til overs.

      Denne vil være ganske perfekt for 1/4 skala Cub. Hvis noen trenger så selger jeg denne for 400 inkl frakt i Norge.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Mer holdbar løsning for fjæringen. Laget av fjærer fra Biltemas fjærsett. Understellet begynner å bevege seg ved ca 4kgf per hjul nå. Jeg lagde først et sett som begynte å bevege seg ved under 3 kgf. Da var det så vidt at den holdt flyet oppe stående, men får se hva som fungerer best når jeg skal lande.
        Attached Files
        Last edited by tahustvedt; 14-05-16, 23:11.

        Comment


        • #5
          Fikk tatt jomfruturen i dag. Det var mye og ujevn vind, men det taklet den greit. Det kommer video senere.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Video av litt av flygingen:

            Comment


            • #7
              Understellsfjærene var ganske perfekte. Flaks.

              Sånn løste jeg festingen av vingestagene. En skive limt på undersiden og gjenger i braketten i skroget.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Kveldsflyging på en øde grusvei:

                Comment


                • #9
                  Smadra flyet i går:


                  Årsaken var at statoren til motoren løsna. Ble nok overopphetet slik at limet løsna fordi jeg drev og tok stall turns hele tida. Jeg hadde litt for stor propell på den, så statisk strømtrekk var 70 A. Maks spesifisert på motoren er 60 A. Ikke noe problem når man flyr i fart, men når man tar stall turn så er det verre. Jeg hadde flydd i 25 minutter da den gikk ned. Var halvveis i andre batteripakka.
                  Attached Files
                  Last edited by tahustvedt; 20-08-16, 17:07.

                  Comment


                  • #10
                    Gode nyheter. Hunden overlevde.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      R.I.P synd med flyet, hunden klarte seg bedre enn Laika

                      Comment


                      • #12
                        Nå har jeg masse deler til Cub i skala ca 1:4,5 hvis noen trenger. Blandt annet cowling, understell og dummymotor.

                        Comment


                        • #13
                          Cowling og dummymotor er nå gitt bort. Gjenstår understell.

                          Comment


                          • #14
                            Nå gjenstår ingenting. Hele vraket ble hentet av en som ville bygge seg ny Cub fra delene. Ingenting er bedre enn det.

                            Comment

                            Working...
                            X