Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilken Bensintype er best for DLE 30?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilken Bensintype er best for DLE 30?

    Jeg får mitt første bensinfly på fredag og lurer litt på hvilken bensin som er best å bruke med tanke på pris og ytelse fra motoren. Jeg har blitt anbefalt aspen 2. Fordelen med den er at den er ferdigblandet og er mer luktfri. Men den koster betydelig mer en vanlig pumpebensin som man blander med olje selv. Hva bruker folk her?

  • #2
    Jeg bruker vanlig 95 oktan med 2% syntetisk 2t olje fra Biltema. Fungerer fint for alle mine 2t bensinmotorer.

    Comment


    • #3
      Jeg bruker 98oktan med ca. 2% helsyntetisk mobil 1 olje. Flydd også mye på 95, men firetakterne gikk best på 98 så da ble det 98 på alt.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Kjører helsynt olje og bruker Aspen 4T fordi det lukter betydelig mindre når modellene står inne
        ____________________________
        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

        Comment


        • #5
          samme som affa aspen 4t og bruker mobil1 racing olje. gjort noen forsøk og funnet ut att mine motorer går like godt på aspen som pumpebensin. ingen forskjell i effekt. enste jeg merket var att 4-taktere går litt penere/lavere på tomgang med høyere oktan. (aspen 4T er 95 oktan) men på 2-taktere ingen forskjell. Og prisen er vel ikke det store spørsmålet da en bensinmotor har ett ganske lavt forbruk. bedre da å slippe bensinlukt i bil og hjem
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Samme her, om du skal ha den innendørs og bruker vanlig bensin, så stinker det.
            Og transporterer du den inne i bilen, så er det litt ubehagelig med den lukta i bilen på tur til og fra stripa.
            Rasket med meg en 5-liter i ettermiddag da jeg var innom Jula, kjøper også 4-takts uten olje, fordi på motorer under innkjøring bruker jeg mineralsk 2-Taktsolje (med lavt askeinnhold) og syntetisk olje senere.
            I tillegg så soter motorene mye mindre med alkylat, det ser du stor forskjell på alt fra potte til inne i sylinderen.

            Ofte tar de 169,- for 5-liter, men nå kostet den 199,- men de er jo drøyere enn fuel
            Gausdal Landhandleri selger Aspen 4-T til 169,- men da må du opp på Jessheim som nærmeste...
            Kjørte på jula sin i hele fjor, og hittil i år - den funker helt fint.
            Last edited by SmurfAir; 19-05-16, 20:29.

            Comment


            • #7
              Jeg bruker konsekvent Aspen+ og høykvalitetsolje jeg blander inn selv.
              Ikke blir den dårlig med tida, ikke lukter det så ille og du får samme produkt hver gang.

              404 – page not found
              Denne kjøper jeg hos den lokale skog og hage-butikken.
              Aspen sender paller med bensin, og ber du dem sende med ei kanne på neste levering, så slipper du høy frakt.
              Kanna koster vel rundt tusenlappen om jeg husker rett..

              Pumpebensin ER variabel, og har du skikkelig uflaks så får du ei kanne full av suppe motoren din ikke vil ha...
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Har brukt Aspen Racing i over 10 år nå og kommer ikke til å bruke noe annet.
                Den har 102 oktan, noe som gjør at man unngår tenningsbank.(selvantenning)
                Tåler bedre langtidslagring også.
                Olje er Silkolene til 2T og Valvoline til 4T.
                Ser at noen kritiserer prisen på Aspen Racing, men hvor mange liter går det på et år?
                Brensel til flyene er den minste kostnaden jeg har med hobbyen.
                Koster jo mer med brensel tll bilen for å komme til og fra modellflyplassen.(Hvor mange går eller bruker sykkel?)
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

                Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                Comment


                • #9
                  all bensin er like god.. det som er viktig er rett justering av gasser.
                  Lars Petter Nesse

                  Votec 322 40% 3W170cs
                  Extra 330 40% 3W212cs

                  Comment


                  • #10
                    Vi har diskutert bensin før... Jeg tror faktisk Aspen er bedre og mer stabil enn pumpebensin.
                    Tom I. Arntsen

                    Comment


                    • #11
                      Kjøpte en kanne Aspen 4T for en tid siden å testa den på en Valach 210 B2-4T og en DLA 32 med 2,5% Valvoline 2t olje. Klarte ikke å merke noen forskjell kontra når jeg bruker vanlig 95 fra pumpe. Så nå er jeg tilbake på vanlig 95 fra Statoil.

                      Comment


                      • #12
                        Lukt under bruk, transport og lagring er det en helt klar forskjell på når det gjelder alkylat vs. bensin.
                        Effektforskjeller vet jeg ikke om det er, men at pumpebensin lettere kan danne "slagg" i filter/gasser enn alkylat er jeg overbevist om.
                        Om det står Aspen eller noe annet merke på kanna med alkylat tror jeg egentlig er shit samma om du sammenlikner "standard" varianten så oktantallet ikke avviker mye.
                        Markedet for alkylat er vel såpass snevert at jeg vil tro det ikke bugner av produksjonsanlegg for ikke fossilt brennstoff.
                        Dermed tenker jeg at mye av dette har samme opphav

                        Comment

                        Working...
                        X