Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fly dji phantome hjemme rett utenfor boligfeltet? Spørsmål ang regler for dette

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fly dji phantome hjemme rett utenfor boligfeltet? Spørsmål ang regler for dette

    Hei.

    Har skaffet meg en dji phantome 3 standard.
    Lurer på dette med regler om hvor man kan fly.

    Jeg bor i et borettslag felt, men jeg bor sånn til at huset våres ligger noen meter unna dem andre husene, mot veien, og på andre siden av veien ligger det er jorde.
    så jeg har flydd det opp fra hagen og ut på jordet og langs med feltet (andre siden av veien)

    Måtte prøve å fly høyt og få med flyfoto av feltet å eget hus men så høyt at ingen kan gjenkjennes.
    Har selvsagt ikke flydd lavt over andre hus eller filmet nærme inn i hager..

    Men når jeg skal lande det inn i hagen så er det jo kort vei til nabo huset selvom jeg faktisk ikke får dem med på film annet enn når jeg er langt unna.
    Er det lovlig å fly i boligområde så lenge man holder seg på utsiden å ikke flyr inn eller over andre hus?

    Har for det meste flydd det på et åpent jorde, hadde vært kjekt å kunne slippe å kjøre ut med bilen hver gang jeg skal prøve det litt

    Takker for svar.
    Last edited by Ray87; 07-06-16, 18:17.

  • #2
    Dette er sitat fra en artikkel om drone regler.
    Om du bare flyr med en drone for å ha det gøy, er det reglene for «modellfly» som gjelder. Utgangspunktet her er da at flyvingen ikke skal være til sjenanse, og holde trygg avstand. Dette betyr minst fem kilometer til nærmeste flyplass, og minst 150 meter fra mennesker, motorkjøretøy eller bygninger.
    Sistnevnte poeng gjør det strengt tatt ulovlig å fly inne på et boligfelt, så du må nok ut å kjøre for å få flydd.

    Comment


    • #3
      Takk for svar Har lest forskjellige ting på Google ang dette. Men det med 150meter går igjen mest. Har også lest at det er lov å filme overalt så lenge det er så høyt at ingen blir igjenkjent på filmen, men det er jo ikke riktig.

      Tenkte det ville vært fint å øve seg her ute over det jorde men da er det jo ikke lovlig som du sier.

      150m unna bygninger å kjøretøy gjør det litt utfordrende, da det er veier og bygninger nesten overalt hvor det ligger en åpen stor plass. Sånn sett så blir det kun lov å bare kjøre i skog og mark.

      Comment


      • #4
        Meld deg inn i en modelflyklubb knyttet til NLF, da gjelder ikke disse reglene lenger så lenge droneflyvingen din kan kategoriseres som modellflyving. En av grunnene er at du da er forsikret.

        Comment


        • #5
          At reglene ikke gjelder oss som er med i modelflyklubb knyttet til NLF stiller jeg meg sterkt tvilende til.
          Vil tro det første forsikringsselskapet vil sjekke om uhellet skulle være ute er om reglene er fulgt. I motsatt fal kan de nekte å betale ut.

          Comment


          • #6
            Sitat fra sidene til Luftfarts tilsynet
            Fastsatte høyde- og avstandsgrenser gjelder ikke for flyging som skjer på en sikker måte i regi av modellflyklubb. I tillegg kan du fly i mørket så lenge du flyr på en hensynsfull måte. Det er ikke spesifikke krav til belysning på modellflyet. Dette betyr at ansvarsfull flyging som skjer i modellflyklubbene kan fortsette.
            Det er selvfølgelig veldig vagt hva "regi av klubb" egentlig betyr, men at avstandsreglene frafaller når man er klubbmedlem er det ingen tvil om.

            Comment


            • #7
              Nei kan ikke tenke meg at noen avstandsregler frafaller om en er klubbmedlem. Med mindre en opererer på områder regulert for modellfly aktivitet. Noe et boligfelt aldri vil bli.

              Comment


              • #8
                Fikk svar på mailen fra Luftfartstilsynet.

                Skjønner godt at reglene er sånn at man ikke kan fly over feltet, hadde ikke vært så moro hvis noen fikk den i hode hvis noe skulle skje Da får man flydd på utsiden av feltet lovlig så lenge man holder seg 150 meter utenfor, og kun letter å lander utenfor eget hus.

                Kapittel 2. Flyging med modellfly
                § 6.Begrensninger for flygingen
                All flyging med modellfly må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.
                Modellflyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det slik at full kontroll over modellflyet kan opprettholdes. Flyging med modellfly kan bare skje i dagslysperioden og ikke
                a) høyere enn 120 meter over bakken eller vannet
                b) nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll med unntak av under start og landing
                Fastsatte begrensninger i andre ledd gjelder ikke for flyging som skjer på en sikker måte i regi av modellflyklubb.
                Hvis den som fører modellflyet har bistand fra en person som står ved siden av føreren, og modellflyet til enhver tid er godt synlig for han eller henne, kan flygingen utføres gjennom informasjon fra kamera i modellflyet (first person view).
                § 7.Områder hvor det ikke er tillatt å fly modellfly
                Det er ikke tillatt å fly modellfly over eller i nærheten av militære områder, ambassader eller fengsler uten etter tillatelse fra stedlig leder.
                Det er ikke tillatt å fly modellfly i restriksjonsområder opprettet med hjemmel i luftfartsloven eller politiloven. Det er ikke tillatt å fly modellfly over eller i nærheten av et sted nødetatene eller Forsvaret har etablert et innsatsområde i forbindelse med ulykke eller annen ekstraordinær hendelse.
                Uten tillatelse fra lokal lufttrafikktjenesteenhet er det ikke tillatt å fly modellfly nærmere enn 5 km fra en lufthavn.
                § 8.Objektivt ansvar for skade på tredjeperson mv.
                Den som flyr modellfly er uansett skyld ansvarlig for skade eller tap som oppstår utenfor modellflyet som følge av at det benyttes til flyging.

                Comment

                Working...
                X