Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tregt heli Art-tech 400 v2. Noen tips?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tregt heli Art-tech 400 v2. Noen tips?

    Hei,er en forholdsvis nybegynner som akkurat har kjøpt mitt første 6ch helikopter, men er ganske skuffa over ytelsen, så håper på noen tips som kan forbedre dette.
    Interessen for heli startet for min del med ett lite coax for 2 år siden,via store coax og over på 4ch etterhvert. Kjøpte WL sine 912 og 913 og var egentlig ganske fornøyd. Brant (børste)motorene på begge disse etterhvert, og oppgraderte til kraftigere (børste)motorer. Da ble disse ganske heftige å fly, (nesten 100% loop med 912) samtidig som flere og flere deler måtte byttes ut og tanken om ett 6ch vokste fram.

    Leste meg opp på 6ch kontrollere, throttle og pitch kurver osv.
    Så kjøpte jeg det for noen uker siden. Ett Art-Tech Falcon 400 v2 med 390 himag børstemotor.
    Etter litt knoting fant jeg ut av basic kontroller og innstillinger på senderen (E-flyII) og var klar for de første flygingene.
    Her er det bare ett ord som duger, SKUFFA. skulle jeg sammenligna flyegenskaper på Falcon 400 med 4ch 912 fra WL, ville det vært som å sammenligne ett dovendyr med en røyskatt. Forstå meg riktig, 400 funker bra, uten problemer av noe slag, men det er så tregt, så tregt.
    Det er 3D switch på senderen, men tilogmed med den på, vil jeg ikke anslå stigehastigheten på full stikke til mer enn 0,5 m/s. Da er det ikke så mye sprell man får gjort. I normal mode løfter det på ca 55-60 % stikke, men derfra og opp er det lite og veldig forsinket guffe å hente.Roret fungerer så livlig som jeg forventet på 6 ch, mens aileron kontrollen er litt tregere enn på 4ch, men grei nok.( Etter å ha justert servoene fra 70 til 100% vandring, fra boksen var det utrolig tregt.)

    Så det jeg lurer på er om noen har noen tips til meg? Fant ikke ut hvordan man programmerer radioen mtp. throttle og pitch kontroll, er det noen som kan hjelpe meg med det, og vil det eventuellt hjelpe (høyere headspeed)? Eller bør jeg belage meg på å bytte til kraftigere motor(børsteløs?) med en gang?Takknemlig for alle innspill.
    Last edited by margvargen; 15-06-16, 12:08.

  • #2
    Heisann. Jeg forstår skuffelsen din, har vært der selv. Mitt første 6ch var et Art Tech Falcon Beginner 400 v2. Først slet jeg bare med og få motoren i gang, den levde litt sitt eget liv. Stille inn pitch og throttle kurve forstod jeg ingenting av, siden raidioen som fulgte med ikke var en computerradio, men bare noen knotter og brytere. Etter hvert kom den forsåvidt i luften, men også hos meg lite kraft. Jeg hadde en liten krasj med det, etter at jeg hadde landet en gang. Maskinen begynte og fly av seg selv og bladene traff bakken. Jeg var sikker på at jeg var kommet i en bryter eller noe, og slo meg til ro med det. Par uker senere hovrer jeg fint en kveld, lander, stikka i bunn, går mot heliet da det begynner og øke turtall igjen, av seg selv! Fløy noen meter til siden før det gikk i et tre. Jeg kasta heliet rett i søpla etter det. Aldri mer noe fra Art Tech.

    Fant ut at det eneste fornuftige og gjøre er og kjøpe noe skikkelig med en gang. Opplevelsen er noe helt annet når utstyret fungerer som det skal, hver gang. For min del ble det et Align trex 500l. Det finnes massevis av helier på finn.no og modellsalg.no, flere med gode radioer som kan følge med. Tror det er mitt beste tips til deg, gi opp Art Techen og prøv og finn deg noe av bedre kvalitet. Det kan sikkert høres brutalt ut, men for meg hjalp det helikopterferdighetene mine enormt og kvitte meg med den maskinen.
    Align Trex 500L Dominator
    Walkera Ufly
    Micro helicopter

    Comment


    • #3
      Flyr den ikke som i denne videoen er det trolig noe feil. Har du kjøpt den helt ny går det kanskje på garantien ? Hvis du har kjøpt brukt, kan det være batteriet, eller motoren.
      Bfight 210
      De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
      De Havilland DH 2 skala 1/5,3
      Phoenix RC Club

      Comment


      • #4
        Hei og takk for respons. Dere hadde rett begge to tror jeg.
        Ny utvikling, på den tredje flighten etter å ha prøvd å fly litt heftigere, mens jeg hovret foran kamera ( skulle filme første "ordentlige" flight) smeller det når jeg gir stikke og heli'n faller rett i bakken . Viser seg at stagene som linker rotorhodet til swashplaten knakk i innfestingen ,midt i lufta... heldigvis mens jeg hovret 50 cm over bakken og ikke 30 sek tidligere, 10 meter høyere.. Ingen annen skade enn stagene og innfestingen på swashplaten, helikopteret landet på skiddene 😁 Sendt reklamasjon til butikken nå,gidder ikke reparere når det sannsynligvis ikke var min feil, selv om det enkelt kan fikses,så får vi se hva som skjer.

        Jeg tror også ,som siste svarer, at det var noe feil med helikopteret som medførte både tregheten og havariet. På dette heli'et er det en slags guider som disse forbindelsesstagene går gjennom. Jeg lurer på om det kan ha vært for mye friksjon i disse guidene, som har medført tregheten og at innfestingen på swashplaten fikk for stor belastning og knakk. Det skal iallefall sjekkes og utbedres hvis jeg får ett nytt av butikken.

        Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

        Comment


        • #5
          Glemte visst å legge til videoen. Er det denne typen du har, eller er den i videoen en kraftigere utgave ?


          Her flyr jeg med min Honey Bee CP 2. Den begynner å bli noen år nå, men virker fortsatt. (Det meste av deler har blitt skiftet noen ganger) Har satt tilbake børtemotoren nå, da 4 in 1 kontrollen ikke helt klarer propisjonene mellom hovedrotor og haledrev ved børsteløs på hovedrotor.


          Her flyr jeg min Hobby King 450 i 2010. Byggesettet kostet rundt 180,- Har hatt mye moro med et opp gjennom årene. Har vært en 2-3 kræsj i året som har medført de vanlige 4-5 tingene som ryker.
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

          Comment


          • #6
            Hei.
            Tror det i videoen er hakket over, med annet kortere mainshaft/rotorhode og børsteløs motor? Virker iallefall som det er mer power enn i mitt.

            Virker som lyden fra heliene dine er annerledes, mitt høres mer ut som ett leketøy..

            Prøver å dele snutten fra havariet, men vet ikke om jeg får det til... 😀



            Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

            Comment


            • #7
              Det er ikke så god kvalitet på komponenter som er i dette heliet, både motor og elektronikk er avlegs i forhold til "dagens" modeller.

              Bruk noen ekstra kroner på en sterkere og mer moderne modell. Som nybegynner er det greit å ha en modell som tåler en smell, og som virker ut av boksen.

              Mest av alt er det viktig å ha en god radio og en god simulator.

              Går litt imot strømmen jeg og vil anbefale deg et Gaui X3 (450 size).

              Comment


              • #8
                Ja, etter å ha lest litt på de forskjellige trådene her inne,skjønner jeg hva du mener.
                Har lest meg fram til teoretisk kunnskap om radioer osv og kommet dit at jeg har skjønt det er to radiosystemer ift.full kompatibalitet mikado og jeti, samtidig som det virker som mikado sin vbarNeo er benchmark når det kommer til gyrosystemer. Med autoredning osv.
                For meg virker det mest logisk nå, å kjøpe ett skikkelig 6-700 heli med autokorreksjon/autoredning i gyrosystemet hvis jeg skal ta denne hobbyen ett hakk videre. Men da begynner det å bli såpass seriøst og kostbart at jeg må tenke litt mer på om jeg kanskje heller skal holde det på "moro i hagen" nivå med 4 kanalerne mine.

                Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Vi har mange svært gode piloter i klubben og ikke en eneste har hverken Jeti eller VControl.

                  Å begynne med en 600+ og topp moderne elektronikk vil ikke gjøre deg noe bedre som pilot, snarere tvert imot.

                  Jeg tror det alle vil anbefale deg er å begynne med en fornuftig size til et fornuftig budsjett. Styr unna det som er billig kortsiktig og dyrt langsiktig.

                  Jeg har drevet med hobbyen en stund og gjort mange av de vanlige feilene. Skulle jeg begynt fra start på nytt ville jeg gjort følgende..

                  1) En god radio. Spektrum DX6 (v2) eller tilsvarende Futuba.

                  2) En god simulator. Phoenix og RealFlight er de mest brukte.

                  3) En god modell som ikke trenger noe form for bling. Tåler en smell uten å koste skjorta. Feks. Gaui X3.

                  Valg av FBL.. Rescue er på vei inn men som nybegynner vil du kræsje før eller siden uansett. Ja, det gjelder forresten de mer erfarne også 😎

                  Velg en FBL som er rimelig og er ferdig testet. Ikon, Brain, BeastX, Mikado osv. Alle har sine pluss og minus, men felles for dem alle er at de flyr bra 😎

                  Ta en titt på bruktmarkedet, mye gode kjøp å finne der.
                  Last edited by ronaldst; 25-06-16, 15:40.

                  Comment


                  • #10
                    Takk for gode tips. Skal ta det med i vurderingen . Gaui virker som kurante modeller ja. 😃

                    Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

                    Comment

                    Working...
                    X