Announcement

Collapse
No announcement yet.

Positivt horisontalt stabilisatorløft- Glasair Sportsman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Positivt horisontalt stabilisatorløft- Glasair Sportsman

    Hei, jeg har en Seagull Glasair sportsman Page Not Found | 404 som er omsider ferdig bygd og motoren er kjørt inn. Har montert en Saito 1.25 aac som går som ei klokke. Prøvde å få det i lufta her forleden under snille forhold og jeg kom ca en meter opp i lufta da jeg nøytraliserte høyderoret som var trimmet til å gå ganske nøyaktig i senter. Det som skjedde da var at modellen duppet raskt og gikk i bakken før jeg rakk og reagere. Ikke de altfor store skadene utover at understellet fikk en trøkk, men det er alt ordnet.

    Etter å ha studert flyet nærmere i etterkant kan det se ut som den ho. stabilisatoren er vinklet slik at den løfter halen når motoren peker rett frem. Click image for larger version

Name:	WP_20160710_22_58_23_Pro.jpg
Views:	1
Size:	173.6 KB
ID:	638207

    Jeg har fulgt tegningen til punkt og prikke, og det skulle ikke gjøres noen vinkelmåling på stabilisatoren som ville påvirke den aksen. CG på modellen er 60mm bak LE.

    Hva er galt? Om noe i det hele tatt er galt da? Jeg trodde i utgangspunktet at alle ho.stabilisatorer skulle gi et svakt negativt løft som balanseres mot løftet fra hovedvingen.

  • #2
    Hvordan staben står i forhold til motoren er ingen ting å rette seg etter. Motoren vinkler en jo gjære noen ned og en enda mer til styrbord for at modellen skal gå rett når en gir på. Hvordan står staben i forhold til vingen?

    Comment


    • #3
      takk for input! Jeg husker ikke nøyaktig, men fikk hjelp til å måle det før idag med en som hadde med "verktøy" for slikt. Tror det dreide seg om ca 4-5 grader mer oppover i forkant enn hovedvingen. Det syns såvidt på bildet over også kanskje, men ikke så lett se.

      Comment


      • #4
        Målte på ny nå så godt jeg kunne med et digitaltvater og staben er ca 3 grader mer aggressiv en hovedvingen.

        Comment


        • #5
          I blant så er det ikke mulig å fly en modell beint om en setter rorene i nøytral posisjon. Det eneste man da kan gjøre hvis man ikke kan endre vinklene på stab og vinge er trimme rorene slik at flyet flyr rett. Ut fra bildet så tror jeg du rett og slett må trimme inn en del høyderor for å få det til. Alternativt er å sette motortrekket til positiv vinkel, type 1 -2 grader og se om det hjelper.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            En kamerat har en sånn og den flyr nydelig. Men vet ikke om han hadde noe problemer med dette. Jeg ville prøvd å trimme litt opp på høyderoret først så den flyr i level. og se hvordan den da ellers flyr. hvis alt virker ok da så hadde jeg ikke gjort noe mer med det.

            Kan hjelpe å flytte cg litt bakover også.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Det som er viktig er hvordan stabilisatoren er i forhold til angrepsvinkelen på hovedvingen, ikke i forhold til flykroppen. Hvis du orienterer/tilter flyet sånn at en linje fra det fremste punktet på vingeprofilet (hovedvingen) til det bakerste punktet eller midten på bakkanten (hovedvingen) er i vater så er vingen i 0 grader angrepsvinkel, da er det kanskje lettere å se hvordan den horisontale stabilisatoren er i forhold til vingen.

              Jeg synest det ser ut som at det er ment at både vingen og den horisontale stabilisatoren er i 0 grader, da vil motoren ha et nedtrekk i forhold til dette som samsvarer med vinkelen på selve flykroppen. Men det kan jo også selvfølgelig være feil på et masseprodusert fly vil jeg tro.

              Den horisontale stabilisatoren skal ikke under normale omstendigheter være "løftende" når selve vingen er i 0 grader, heller kanskje med en moderat negativ angrepsvingel (posetivt høyderor) på kanskje 0-1 grad og på noen fly kanskje enda mer.

              Stilig fly er det iallefall

              Det har litt med momentet i vingeprofilet å gjøre også, dersom en forestiller seg en saktegående seilflyvinge som typisk har ganske mye posetiv krumning (negativt moment) i profilet så vil dette gjøre at flyet vil - dersom stabilisatoren falt av, gjøre en innvendig loop ned mot bakken. Dersom det dreier seg om et akrobatikk fly med et symmetrisk vingeprofil vil denne effekten være mye mindre og stabilisatoren trenger kanskje ikke være like stor eller ha like mye posetivt høyderors moment for å motvirke dette. Dersom en tenker seg at flyet har et halv-symmetrisk vingeprofil som er opp-ned, eller at krumningen i vingeprofilet har en veldig "S" form som på en plankevinge (flygende vinge uten stabilisator) og som i utgangspunktet har et positivt moment - da er det mulig at stabilisatoren også må være litt omvendt av hva som er vanlig, men dette vil i så fall være noe helt spesielt. Så kommer jo dette med tyngdepunkt og at vingen kanskje må ha litt angrepsvinkel for å produsere nok løft når den flyr og sånn i tillegg da.
              Last edited by tyggen; 04-09-16, 22:33.

              Comment


              • #8
                I alle bildene av den flygende modellen står høyderoret oppover. Virker som de har trimmet ut denne effekten de også.
                Page Not Found | 404

                Comment


                • #9
                  Du må nok fly det en runde før en kan mene noe som helst om vinkler og cg og motortrekk ☺ Etter takeoff har ikke flyet farten som trengs for å slippe høyderoret.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg hadde forresten en Seagull Edge 540 60-size for ti-tolv år siden. Både vingen, motoren og halen hadde negativ angrepsvinkel i forhold til kroppen, så det er ikke første gang de gjør sånne feil. Den fløy med halen hengende ned når den fløy rett frem. De utga en ny versjon av flyet like etter, og det er åpenbart hvorfor. Bildet jeg har vedlagt viser den gamle øverst og den nye nederst. Legg merke til vinkelen på vingesetet.
                    Attached Files

                    Comment

                    Working...
                    X