Announcement

Collapse
No announcement yet.

Crow brakes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Crow brakes

    Kom over noe som heter Crew brake på godt norskt, dvs at Balanserorene begge vendes oppover som luftbrems... Er det noe som vil fungere hensiktsmessig på ett motor fly?? Vet det brukes på seilfly, men aldri sett det på ett motorfly.

    -Har tenkt å bruke en kort og litt komplisert landingstripe, så jeg må ha mulighet til å stoppe "fort"..
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Har ikke prøvd det men kan vel virke om det gjøres etter at flyet har tatt bakken. På seilfly er det gjerne flaps og da kjører en flaps og balanseror vær sin vei og da stopper det temmelig fort.

    Comment


    • #3
      Crow er kombinasjon av flaps og balanseror, og fungerer veldig bra som brems, men du må altså ha begge deler. Det du tenker på kalles spoilere eller spoilerons, det bremser ikke, men dreper litt av løftet og kan absolutt være til hjelp på motorfly.

      Comment


      • #4
        Så jeg oppnår en kortere/brattere "final" med "spoilerons"?

        Men sier du at for å bruke Crow brakes så må jeg også ha Flaps?
        --------------------------------------------------------
        Joar Larsen
        Forus RC Club

        Comment


        • #5
          Du kan jo kjøre ned begge balanserorene "Flaperon" da får du økt løft og kan fly saktere. Hvilket fly er det snakk om her?

          Comment


          • #6
            Flaperons fungerer kun hvis balanserorene går langs hele vingen, er de kun ytterst bør man heller bruke spoilerons. Ikke spør meg om hvorfor, men flaperons med balanseror ytterst gir en merkelig og ikke minst dårlig respons. Med spoilerons vil du oppleve at flyet daler mer.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kyrre View Post
              Flaperons fungerer kun hvis balanserorene går langs hele vingen, er de kun ytterst bør man heller bruke spoilerons. Ikke spør meg om hvorfor, men flaperons med balanseror ytterst gir en merkelig og ikke minst dårlig respons. Med spoilerons vil du oppleve at flyet daler mer.
              Grunnen til at flaperons på kun yttervingen ikke er bra er fordi ytre del av vingen da vil steile først, og da hever man i praksis kontrollerbar stallhastighet. Man mister altså kontroll ved en høyere hastighet.

              Comment


              • #8
                Har akkurat fått første leksjon i fly med flaps.. og knust rør i solfanger anlegg som resultat..

                Kjøpte en Multiplex PC-6 med flaps. Flyr veldig fint men er mye raskere i resposen enn de trainerene jeg har flydd tidligere og stopper nesten opp med halv flaps. Klarte å stale den i take off da jeg dro av for mye throttle for tidlig.. Heldigvis bare en liten skade i vingen og knust solfanger rør som resulta så we "live to fight another day"..

                Lærdommen er at en skal være litt varsom med bruk av flaps.. Ikke bare dra av med kraft å la flyet "seile mot bakken". Det funket dårlig.. Forsiktig bruk av throttle for å begrense gjennomsynkning er vel teorien og så kontrollere landingen slik.

                --Tror Crow brakes og andre eksotiske løsninger får vente litt... haha
                --------------------------------------------------------
                Joar Larsen
                Forus RC Club

                Comment


                • #9
                  Lær deg å fly flyet først uten flaps, en modell som dette klarer seg egentlig fint uten, men det er selvfølgelig morro å leke seg med dem. Når du er trygg på hvordan den er under take off og landing, kan du begynne å leke deg med flaps i forskjellige posisjoner, og crow osv. Jeg hadde crow mix på min Funcub, og fikk den til å lande nærmest vertikalt i litt motvind. Et tips hvis modellen ikke er utstyrt med "trege" flaps servoer, så lønner det seg å justere ned hastigheten på servoene hvis radioen har denne funksjonen. Da slipper man såkalt "ballooning", at flyet hopper når man aktiverer flaps.

                  Comment


                  • #10
                    Kyrre, ja, ser poenget ditt. Jeg har litt å lære fortsatt og flaps er nok ikke var hva jeg burde begynne å rote med første gang flyet er i lufta. Jeg lander forsåvidt traineren helt fint, men bør nok vente med å leke med flaps til jeg som du sier, behersker den under vanlige forhold.. (Tror at i "innflyvings"-perioden bør jeg ikke drive å lande i bakgården som er litt komplisert med gjerder og slikt...-Får finne en annen stripe til jeg behersker den)

                    Vet at MZ12en kan justere hastighet på servo utslaget, så skal gjøre det.
                    --------------------------------------------------------
                    Joar Larsen
                    Forus RC Club

                    Comment


                    • #11
                      PÅ mine f3a modeller lander jeg alltid med balanserorene i litt opp posisjon ( de har ikke fullspan ror men kun ytterste ca 2/3) dette sammen med litt inn mixet ned ror gjør at en kan lande saktere.
                      Det fungerer da som washout har ca 3-4 mm opp. slår det på føre jeg begynner innflyningen og har en forsinkelse slik at rorene ikke smeller opp.
                      rorene ned blir motsatt Wash inn ..som gir en ustabil maskin...bruker ikke funksjonen i takeoff da dette ikke er nødvendig
                      Rune Gjelsnes
                      Vikersund
                      92624841

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                        Kom over noe som heter Crew brake på godt norskt, dvs at Balanserorene begge vendes oppover som luftbrems... Er det noe som vil fungere hensiktsmessig på ett motor fly?? Vet det brukes på seilfly, men aldri sett det på ett motorfly.

                        -Har tenkt å bruke en kort og litt komplisert landingstripe, så jeg må ha mulighet til å stoppe "fort"..
                        Dette er det ikke noe fasit svar på. Bremseeffekt får du vanligvis når rorene kan beveges mye opp, gjerne mere enn typiske bal.ror gjør pga hengsling. Du har sikkert ett nybegynner fly og da ville jeg heller prøvd å mikse de ned for å få ned farten. NOen modeller virker som de bare glir lengre da. Lav tomgang eller stoppe motor, stigning på propell kan kanskje være mere effektivt.

                        Comment


                        • #13
                          Det er vel etablert i denne tråden at å sette balanseror ned ikke er lurt, særlig hvis de bare dekker ytterdelene av vingen. Igår var jeg ute og hadde jomfrutur med min MPX Twinstar, som var nesten umulig å få ned. Det endte med 70% spoilere og litt dykkror, da gikk det greit, men jeg tror jeg skal sette de ned til 60, for man mister litt av kontrollen når de settes opp så mye.

                          Comment

                          Working...
                          X