Announcement

Collapse
No announcement yet.

RX/servo batterier til bensinmodeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RX/servo batterier til bensinmodeller

    Hei!

    Bruker pr. nå nimh-pakker både til RX og tenning (separate selvsagt), men syns det er knotete i forhold til ladetid, selvutlading osv.
    Så jeg ønsker å bruke noe jeg kan lade fort, og som det er litt mer "juice" i og tenker egentlig først på LiPo.

    LiPo fordi jeg er godt kjent med det, lading/utladingskurve osv. samt at det er relativ billig i tillegg.
    Tenker på 2S med en 8A Lineær BEC, noe som vil gi meg kort ladetid selv på 1C vs. 1/10C på NiMh.

    I dette tilfellet snakker vi om 3D-fly på et par meter vsp.
    Bør det være hardcase i tilfelle kræsj mtp at det er bensin ombord?

    Men hva med tenningsbatteri? Nå tåler vel disse "standard" RCexl tenningsanleggene egentlig 8,4 volt, så man i teorien skal kunne bruke uregulert 2S lipo, men jeg er litt usikker på om det er lurt?
    Lipo med egen BEC der også?

    Jeg har vel en life-pakke, men er litt usikker på lading/utladning osv. og det finnes vel noe A123-greier...

    Kort fortalt, er vel at jeg vil ha noe som har kort ladetid (maks 1 time) og er forutsigbart, ikke koster uforholdsmessig mye.
    Er Lipo med lineær BEC gangbart for mottager å servoer på bensinmodeller, eller er det helt NoGo?

  • #2
    På modeller i 2m klassen bruker jeg nå et slikt battere og ingen regulator. Samme batteri både til radio og tenning ikke hat et eneste problem med det. Du flyr fint 6-8 turer før en trenger å lade. Jeg lader batteriet med 10A og da går det fort å få det ladet.
    FriggCMS - Error 404

    Comment


    • #3
      Jeg bruker 2s lipo nå i stort sett alle flya mine. Regulert til 6v på servoene da jeg ikke har hv servoer. men rett inn på tenningene som det står 8.v på. ikke hatt noen problemer. hvis du vil regulere ned til 6v til tenning så er disse fine, LiPo BEC regulator 6,0V 5A (5509889)
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Ja det ser jo enkelt og greit ut det egentlig, du lader det på ca. 3C du da. og bruker det på både RX og tenning.
        Og da blir vel ladetiden veldig kort, kvarter 20 minutter vil jeg tro?
        Spenningen er jo kurrant, så lenge man har servoer som tåler spenningen (noe mange gjør).
        Må innrømme at jeg er litt skeptisk til å bruke samme batteri på både tenning og resten, ikke bare pga. evt. støy fra tenningsanlegget, men om det "browner" så for man ikke noe strøm til en deadstick landing heller...
        På en annen side, har man ikke noen garanti for at en servo eller noe annet kan gjøre det samme da.

        Men det er dette med hvordan måle resterende strøm i batteriet når jeg ikke har noe særlig erfaring med life, er ikke utladningskurven helt annerledes enn på LiPo? med vesentlig flatere kurve og lite spenningsfall før det nærmer seg utladet?

        Ellers syns jeg Life virker som en god idé siden man slipper å regulere ned spenningen om man har elektronikk som takler det.
        Har et stk. life liggende, men har ikke tatt sjansen på å bruke det enda

        Vet du hvor mye strømtrekket på disse standard Rcexl tenningsanleggene for single CM6-plugg er?

        Comment


        • #5
          Originally posted by tyor View Post
          Jeg bruker 2s lipo nå i stort sett alle flya mine. Regulert til 6v på servoene da jeg ikke har hv servoer. men rett inn på tenningene som det står 8.v på. ikke hatt noen problemer. hvis du vil regulere ned til 6v til tenning så er disse fine, LiPo BEC regulator 6,0V 5A (5509889)
          Er det den 5A BEC' n du linket til du bruker på RX/servoer? eller tenkte du på om dersom jeg vil regulere ned spenningen til tenningen?
          Edit: nå så jeg at du skrev til tenning... Hva slags BEC (ampere) bruker du til RX/Servoer?
          Last edited by SmurfAir; 19-08-16, 15:34.

          Comment


          • #6
            Et slikt tenningsanlegg for en sylinder trekker ca 100mA når motoren går på fult turtall så det er ikke rare greia. Siden ladetiden er så kort lader jeg batteriet på stripa rett før jeg skal fly. Om jeg fløy 5 turer forrige gang flyet ble brukt går gjerne inn ca 50 prosent av batterikapasiteten. Men det ser du nå fort når du tar det i bruk.

            Comment


            • #7
              De servoene jeg bruker på 2m fly trekker nå fort 3A vær på max så en 5A regulator ville vel fort ha gått opp i røyk sammens med resten av flyet.

              Comment


              • #8
                Originally posted by bardp View Post
                De servoene jeg bruker på 2m fly trekker nå fort 3A vær på max så en 5A regulator ville vel fort ha gått opp i røyk sammens med resten av flyet.
                Ja, det er bedre safe than sorry, men jeg så etterpå at Tyor skrev "hvis du vil regulere ned til 6V på tenning" og da er det jo 50-gangeren av strømtrekket


                Ser ut som om begge deler er gangbart i grunn, det er vel kanskje på tide å bli kjent med LiFe sin utladningskurve osv., jeg er usikker på om en sånn spenningsmåler jeg bruker på Lipo og NiMh vil gi noe riktig bilde/prosentandel rest-strøm på et LiFe batteri.

                Comment


                • #9
                  Bruker ikke samme batteri på radio og tenning. på A26 så har jeg faktisk 5 batterier. alle 2s lipo. bruker 2 på radio som går gjennom en smartfly batshare også en regulator. der bruker jeg den 5A regulatoren for det er små ror og små utslag så servoene trekker ikke stort. bruker ett batteri på hver motor som går gjennom hver sin killswitch. kunne sikkert brukt felles batteri men ble mindre ledningstrekking ved å bruke 2. også er det eget batteri på understellet. Klarte med dette å ballansere flyet perfekt uten bly

                  På 2-3 andre fly har jeg brukt en kombinert bryter/batshare og regulator som HK selger Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Har gått over til 7,4V servoer på alle fly med bensinmotor. Og de fleste motorene mine har 7,4V til tenning (bortsett fra DA).
                    Ikke noe galt med 4,8V og 6V, men det er greitt å standardisere utstyret. Mindre å holde rede på også. Men nå har det kommet servoer som tar 4 celler LiPo også.
                    Karl Hans Glommen.
                    Mjøsa Modellflyklubb

                    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                    Comment


                    • #11
                      Takk til alle! Det er mange gode poeng og argumenter for de forskjellige løsningene.
                      Det jeg i alle tilfeller ville unngå, er å gjøre noe som ikke er bra og som øker potensialene for at det går galt.
                      Jeg kommer nok til å prøve meg litt forsiktig frem til jeg finner en løsning jeg føler meg komfortabel med.
                      Ser nå på noen av tenningsanleggene mine at det står 4-6 volt, så uregulert lipo på de "gamle" typene blir det ikke

                      Blir 2S lipo og Bec på RX/Servo først, med nimh en kort stund på tenning. Men skal kjøpe noen egnet BEC for tenning som ikke tåler lipo direkte. Har egentlig noen jeg kunne brukt, men de var såpass billige at jeg ikke putter de i større modeller og bruker de til noe som har med motor eller radio å gjøre...

                      Tester vel i morgen om det blir flyvær

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by SmurfAir View Post
                        Ser nå på noen av tenningsanleggene mine at det står 4-6 volt, så uregulert lipo på de "gamle" typene blir det ikke
                        Det er da ikke noe problem. Smart-Fly Ignition Cutoff Regulated eller Smart-Fly Adjustable Regulator 5A .
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment


                        • #13
                          Neida det er bare å slenge på en BEC, for jeg har allerede optisk killswitch.
                          Var på stripa å testet ut Lipo med BEC på RX/servoer i dag, det fungerte veldig bra.
                          Reststrøm på en og samme pakke var noe helt annet etter flere turer enn med nimh.

                          Skal kjøpe noen regulatorer så jeg kan bruke Lipo på tenningen på de som har tenningsmodul som tåler bare 6V.
                          I tillegg så veide faktisk lipo i samme mah-rate og 35c mindre enn nimh.
                          Men det er kort ladetid + forutsigbarhet som var målet, og det fikk jeg meget fornøyd etter dagens testflyginger.

                          Comment

                          Working...
                          X