Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva finnes av bensinmotorer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva finnes av bensinmotorer?

    Etter å ha sett litt på tråden om nemesis med CRRCPro GF55II bensin boxer motor, så ble jeg litt nysgjerrig på bensinmotorer til rc fly.
    Nå har jeg ikke fly som passer dette, men det hadde vært moro å vist hvilke merker som finnes, slitestyrke, samt litt info om slike.
    Både 2 og 4 taktere. Kom med info
    ( Har litt lyst på en slik motor bare for å fikle med i første omgang )

  • #2
    Toni Clark har både 2 og 4takt kvalitetsmotorer. Toni Clark pratical scale GmbH – Modellflugzeuge & Zubehör.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #4
      I første omgang er det nok småe motorer. Er det noen merker en IKKE bør se på, og er det noen som er virkelige holdbare?
      Må få litt info om slike motorer som sagt

      Comment


      • #5
        Saito har jo en del

        1 sylindrede 4-taktere fra 11cc og opp til 40cc
        RC Japan | Radio Control Aircraft | Car

        2 sylindrede Twin Cylinder : RC Japan | Radio Control Aircraft | Car

        og 3 sylindrede radial motorer.
        Radial Cylinder : RC Japan | Radio Control Aircraft | Car

        Ikke de billigste motorene på markedet. men fungerer bra. har 2 stk 14cc, 1 stk 19cc radial og 1 stk 84cc radial. Godt fornøyd med alle sammen.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #6
          Det finnes jo et utall av forskjellige bensinmotorer fra ca 10cc og oppover. Jeg har prøvd en menge av disse men er etter vært kommet til at der jeg trenger en liten motor 10-30cc bruker jeg heller en 4t fuelmotor enten glow eller cdi da jeg synes disse går mye finere og er mer pålitelige. For de større flyene som trenger mer motor er jo bensin bra. 2t bensin er jo billig men krever en skikkelig potte for ikke å høres ut som en motorsag på heroin. Selv har jeg etter vært gått over til 4t bensin på det meste jeg har. Og min favoritt i så måte er en Valach 210 som bare går og går og yter fabelaktig. Skule jeg i dag ha kjøpt en liten bensinmotor hadde det nokk blitt en 4t OS eller en Saito.

          Comment


          • #7
            Jeg har en OS Max 33GT som snart har 300 turer, og som ikke viser tegn til slitasje. OS har også en 60ccm 2T som hadde vært intressant hvis jeg skulle ha flere 2Tmotorer. 4T bensin motorer er blitt tingen de siste årene, men som det har blitt nevnt, så har de en høyere pris. Men eksosanlegg til en 4T er mye lettere å ha med å gjøre, og det er enkelt å tilpasse i modellen hvis man har tilgang til sølvloddeutstyr.
            Du skriver:"( Har litt lyst på en slik motor bare for å fikle med i første omgang )" Jeg går ut i fra at du skal ha den i et fly?
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #8
              Hvis du skal ha noe å "fikle" med så kan du jo kjøpe en rimelig motor fra hobbyking med god omtale, eller en brukt, mer annerkjent merke (RCGF, DLE, OS, Zenoah m.fl.) på modellsalg eller finn. En kan alltids diskutere kvaliteten på de rimeligste utgavene fra hobbyking, men vil på stå at det skal noe til at de ikke vil gå greit uansett. Pek deg ut et fly du kunne tenkt deg og så kjøper du først en motor som passer. Da har du motoren til flyet hvis den overlever "fiklingen", hvis ikke så har du ikke lidd noe stort økonomisk tap. 2 takts bensinmotorer er ganske takknemmelige, så lenge du har gnist på pluggen og bensin med riktig oljeblanding så skal det noe til å mislykkes. Har du erfaring fra glow fra før så er prinsippene for å lykkes i hovedsak de samme.

              Comment


              • #9
                Enig med Hugo her, f.eks. så er RCGF (Elefun) og DLE (RcPro) greie motorer med god tilgang på deler, samt hjelp og støtte på diverse forumer god.
                De er greie å ha med å gjøre, men justering av forgasser (Walbro) fungerer ganske annerledes enn på en 2T-fuelmotors forgasser.
                Finnes flere fremgangsmåter å justere de på, bare å google å prøve deg frem til hva du føler funker best, men både høy og lav-nål vil påvirke omtrent hele turtallsregisteret til motoren.

                Pris og antall kubikk, er ikke lineært... ofte er de minste motorene dyrere en de som er en del større. F. eks. koster Rcgf 10CC 100kr mer en Rcgf 26cc på Elefun. Ikke spør meg om hvorfor det er slik, men jeg vil anta at det har med produksjonsprosessen, eller volumet de selges i å gjøre.
                Begynte med bensinmotorer for et par år siden, og de senere modellene mine har bare vært bensin... veldig lite søl fra eksosen og bedre flytid. Mindre behov for store batterier og mindre lading.

                Comment


                • #10
                  Og vil du teste en rimelig 4t så er ngh sin gf38cc en ok sak. Vibrer litt mer enn dyrere motorer. Men veldig driftsikre. Jeg har 2stk som bare går og går.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #11
                    Mye bra tips og linker, både ang motorer og litt om fly. Har fått litt sansen for slike 2 syl. boxermotorer Må se litt etter STOL fly med STORE hjul med muligheter for en "liten" bensin boxer. Kom gjerne med tips.

                    Hva MÅ en ha av extra utstyr hvis en begynner med slike bensinmotorer?

                    Comment


                    • #12
                      Her er mitt STOL fly med ngh gf38. Det er black horse sin fieseler storch. 2.85meter i vingespenn. ikke så store hjul da men brukbare STOL egenskaper.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #13
                        Originally posted by Hoppfly View Post
                        Hva MÅ en ha av extra utstyr hvis en begynner med slike bensinmotorer?
                        Behøver vel ikke noe ekstra utstyr i det hele tatt. Men killswitch er et must, slik at du kan stoppe motor fra radio ( burde vært påbudt). Fuelutstyr og bensinutstyr passer ikke sammen.
                        Karl Hans Glommen.
                        Mjøsa Modellflyklubb

                        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                        Comment


                        • #14
                          Den storchen så virkelig bra ut tyor, men den blir litt i overkant stor. MEN jeg SKAL ha meg en storch etter hvert. Har sett meg noe rundt 2m vingespenn og MÅ ha litt store/myke hjul. En CRRCPro GF55II motor frister, men hva det blir til etter hvert?? En får se...
                          Noen som vet om byggesett av en Savage Bobber bare rundt 2m størrelse?
                          Synes denne så litt heftig ut

                          Comment


                          • #15
                            Hvor får man kjøpt den NGH GF38 motoren?? Kunne tenke meg og prøve en
                            Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                            På vei inn i Hangaren.
                            Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                            Comment

                            Working...
                            X