Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spektrum DX5e trottelstikke

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spektrum DX5e trottelstikke

    Jeg skal ta opp igjen en hobby jeg hadde for veldig lenge siden. Fløy RC seilfly i min ungdom, nå er jeg snart pensjonist, trener som besatt på simulator (Picasim, ganske bra) og har kjøpt en ASW17 fra ST-Models (ARF) og et nesten ubrukt radiosett Spektrum DX5e, 5 kanal sender, 6 kanal mottaker.

    Nesten bevistløs i gjerningsøyeblikket registrerte jeg ikke ved kjøpet av radiosettet at trottelstikka var satt opp med "return to center" mode. Finnes det en mulighet for å omgjøre dette til en standard (Mode 2) stikkekonfigurering (trottel/sideror venstre, høyde-/ballanseror høyre stikke)?

    Hvis det er enklere å bytte radiosettet, hva benyttes denne type trottelstikke til, og er det et marked for dette settet?

    ASW17 er utstyrt med en børsteløs motor med ESC (Electronic Speed Control). Av videoer jeg har sett på YouTube virker det som bruken av motor på seilfly i praksis bare er full speed eller helt av. Er det mulig å koble ESC til kanal 5, kun på/av, på mottakeren og dermed eleminere problemet med trottelstikka?

  • #2

    Comment


    • #3
      Er begge stikkene slik, eller har du fått en mode 1 radio hvor det er motsatt oppsett av mode 2. For sistnevnte, se over. Hvis begge er slik så lukter det bruker modifisering, for jeg har aldri hørt om at disse radioene kommer med slikt oppsett. Jeg tror det vil være så enkelt som å åpne den og fjerne en fjær. Ang. hvorfor den er slik, så kan det være en 3D heli pilot som har eid den, evt en som kjører bil/båt.

      Comment


      • #4
        Takk for nyttige opplysninger. Videoen hadde kanskje litt dårlig oppløsning, men ved gjentagende gjennomkjøringer skal jeg vel få det til. Heldigvis er det kun greier som skal fjernes og ikke monteres på andre siden, for såvidt jeg har sjekket er den satt i mode 2.

        Dersom det ser for vanskelig ut for mine "gulrøtter", jeg besitter heller ikke tannlegeverktøy, er det kanskje mulig å få profesjonell hjelp. jeg bor ikke langt unna Norwegian Modellers i Tønsberg.

        Comment


        • #5
          Hei igjen!
          Norwegian Modellers kunne bare Futaba, så jeg har studert videoen, sjekket mot mottageren at senderen er satt i Mode 2, og åpnet senderen som videoen viste. Det jeg oppdaget med en gang, var at det videoen kaller "Radget" eller "Spline Detent" selvfølgelig mangler, da det ikke er noen trinnvis trottelfunksjon. Ellers var det greit å fjerne fjæra og "vippearmen" og sette sammen senderen igjen.
          Så nå har jeg trottelstikke som ikke kan settes trinnvis. Det kan jeg sikkert godt fly med, men jeg vil jo forsøke å skaffe denne "Radget". Norwegian Modellers henviste til butikken Smallsize i Oslo som forhandler Spektrum, men de er lite tilgjengelige på nettet. Finnes det en nettbutikk, kanskje i Norge, som kan hjelpe meg med denne delen?

          Comment


          • #6
            Send Smallsize en mail og spør, de pleier å svare ganske raskt.
            Oslosentrum@smallsize.no

            Comment


            • #7
              Googlet litt, og det ser ut til at du kan bruke denne, den er iallefall listet under relaterte deler for DX5 på Spektrums sine sider.

              Comment


              • #8
                Takk for raske svar. Jeg har sendt en epost til Smalsize, kanskje de har noe jeg kan bruke. Så har jeg bestilt delen du Kyrre tipset om. Den ser ikke helt lik ut, men var verdt å spandere snaue hundrelappen på.
                Last edited by vaarliv; 07-09-16, 22:46.

                Comment


                • #9
                  Se på responsen jeg fikk fra Smallsize:

                  "Hallo Sverre Wiborg-Thune

                  Vi har nå en løsning til deg. Delen du trenger ligger hos oss i butikken slik at du kan plukke den opp der . Ønsker du dette tilsendt så si ifra til oss.

                  Mvh

                  Smallsize Hobbyland Ensjø"

                  Jeg svarte straks at jeg ville kjøpe delen og betale på forskudd hvis de la delen i posten. Så fikk jeg dette svaret:

                  "Hei!

                  Jeg har pakket og sendt delen med brev nå.
                  Det koster mer å lage en faktura enn det delen er verdt så du får den gratis. Jeg plukket den av en defekt radio.
                  Så kan du heller tenke på oss neste gang du skal kjøpe noe annet hobbyrelatert J

                  Hilsen Frode"

                  Bedre kan det ikke gjøres! Hurra for Smallsize!

                  Comment


                  • #10
                    Der ser du, tipset mitt funka meget bra
                    Må presisere at jeg jobber ikke der altså....

                    Comment


                    • #11
                      Ikke verst.

                      Comment


                      • #12
                        Fikk delen fra Smallsize idag og den passer perfekt.

                        Jeg har allerede tre økter med ASW17 (for tiden sykemeldt og god tid). Den er lett å fly og tåler harde landinger, har ikke krasjet enda. Er det noen her ute som driver med seilfly på et nybegynner/enkelt viderekommende nivå?

                        Og er det noen som vet om egnede plasser for hangflyvning på Østlandet, i.e. sør- til vestvendte skråninger uten særlig høy vegitasjon, altså med nogenlunde enkle landingsplasser.

                        Og kanskje det finnes en gruppe her ute hvor jeg på mitt nivå kunne passe inn.

                        Comment


                        • #13
                          Snaufjell med lyng/gressbakke er jo fint, spørs hvor på Østlandet du bor, eller hvor langt du er villig til å reise.
                          Jeg vet om flere typer hang, rundt om på Østlandet. Men det er også en tråd her som dekker hele landet.
                          Hang er morsomt, stille og fredfylt, samt at man får frisk luft osv. med på kjøpet.

                          Comment


                          • #14
                            DX5e 6. kanal?

                            Hei igjen!

                            Igjen takk for gode råd og tips. Jeg har hatt mange fine flighter med ASW17'en, krasjet og reparert, det var enkelt med kontaktlim og tape. Jeg har ikke forsket ut noen hangplasser enda, det er langt fra meg til alle. Jeg skal se litt nærmere på Killingskardet på Veggelifjell, Norgeskart nå til helgen.

                            Så har jeg selvfølgelig begynt å titte etter en nyanskaffelse. ASW28 fra Hobbyking, Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking ser veldig spennende ut. Jeg har ikke funnet noen forhandler i Norge, noen som vet om en? Hobbyking er "out of stock", men jeg har funnet en leverandør i USA. Prisen derfra med frakt og mva blir i underkant av 2.800,-.

                            Så til poenget. DX5e, er den 5. kanalen kun "på/av", så har jeg funnet en luring på Youtube som viser en gadget som lurer fram en 6. kanal med muligheter for å regulere f.eks. flaps, som ASW28 er utstyrt med. Radio Control Planes, Drones, Cars, FPV, Quadcopters and more - Hobbyking Smallsize kjenner ikke til denne gadgeten, er det noen her ute som gjør det?

                            På forhånd takk, for eventuelle tips og for et bra forum. Sorry, men får ikke til trikset som gjør tekt om til linker.

                            Sverre

                            Comment


                            • #15
                              Her får du ASW 28 i Norge, hadde en selv som dessverre gikk tapt etter en brownout. Modellen er ganske så "made in china", men flyr meget godt, og ser meget bra ut på himmelen. Men har du sjekket Radian XL? Noget dyrere, men du får med mottaker som stabiliserer mot turbulens, og så får du en modell som er mye bedre konstruert..

                              Comment

                              Working...
                              X