Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laging av vingeskjøt bjelke

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laging av vingeskjøt bjelke

    Jeg tenkte å lage en vingeskjøt bjelke eller "joiner" på fjøslatin, i hovedsak for å kunne lage delbare seilflyvinger gjerne på mer enn 2 meter vingespenn.

    For å gjøre dette trenger jeg en demonterbar form, det er gjerne vanlig å lage en slik form ved å frese den ut av en massiv aluminiums klosse men jeg har ikke et industrielt verksted til disposisjon ei heller skal jeg lage serlig mange så jeg må gjøre dette på en langt enklere og billigere måte.

    Det er slett ikke sikkert at dette blir vellykket med en gang men jeg må jo begynne et sted, formen består foreløbig av en overdel og underdel av 11mm MDF og en 3mm aluminiums plate på hver side. Aluminiums platene er egentlig en sammenleggbar trekant linjal fra Biltema som jeg har kappet opp, jeg har også to firkantprofil stål bordben som skal klemmes på over og undersiden av formen for å presse den sammen. Jeg kommer til å lime en stripe med Mylar/PET-plast på den siden av MDF delene som vender inn mot selve bjelken for på en enkel måte å få en slett og fin overflate som slipper lett.

    Vi får se i løpet av de neste dagene/ukene om dette bare blir et salig griseri uten like eller om det faktisk fører noe sted hen, jeg håper på det siste.

    Click image for larger version

Name:	RIMG0001.jpg
Views:	1
Size:	273.7 KB
ID:	638242Click image for larger version

Name:	RIMG0002.jpg
Views:	1
Size:	312.6 KB
ID:	638241
    Last edited by tyggen; 01-09-16, 17:23.

  • #2
    Jeg valgte å lime Mylarplast til innsiden av aluminiumsplatene også sånn at jeg er sikker på at jeg får det fra hverandre etterpå, kjedelig hvis alt bare blir limt sammen til en svær klosse. Jeg bruker spray kontaktlim til å montere mylarplasten og jeg gir den ett strøk med slippvoks selv om det kaskje strengt tatt egentlig ikke er nødvendig, man vil jo gjerne at det skal slippe så lett som mulig.
    Click image for larger version

Name:	RIMG0004.jpg
Views:	1
Size:	291.9 KB
ID:	615076

    Inni bjelken skal jeg ha en bjelke kjerne, denne har jeg laget av 4mm kryssfiner som jeg har tredd 3 lag med karbonfiber strømpe utenpå. Jeg har beregnet 4mm med karbon roving over og under i senter av bjelken og så skredder det ned til 2mm ytterst, det er jo på midten av bjelken at påkjenningen vil være størst.
    Click image for larger version

Name:	RIMG0006.jpg
Views:	1
Size:	224.8 KB
ID:	615075

    Det er lurt å lage til alt før en begynner å blande epoksy, jeg legger rovingen direkte på plastfolie og veter den først fort og gale sånn at epoksyen får litt tid til å trekke inn i fibrene, overfløding epoksy blir stort sett liggende igjen på plastfolien når rovingen blir løftet opp.
    Click image for larger version

Name:	RIMG0008.jpg
Views:	1
Size:	268.8 KB
ID:	615074

    Klart til støping!
    Click image for larger version

Name:	RIMG0009.jpg
Views:	1
Size:	208.9 KB
ID:	615073Click image for larger version

Name:	RIMG0010.jpg
Views:	1
Size:	239.1 KB
ID:	615072
    Last edited by tyggen; 01-09-16, 19:52.

    Comment


    • #3
      Det gikk ganske greit å støpe den, jeg måtte presse det ganske hardt sammen og jeg var nok ikke nøye nok med jevnt press på hele lengden for en del roving begynte å tyte ut på den ene siden. Jeg tror ikke jeg kommer til å bruke denne fortrinnsvis i et fly men den kan være fin å ha i reserve, neste gang vil jeg kanskje ha et par ferre rovinger i og ta meg litt bedre tid når formen skal presses sammen.

      Det blir uansett spennende å se hvordan resultatet blir i morgen når jeg avformer den.
      Click image for larger version

Name:	RIMG0012.jpg
Views:	1
Size:	226.1 KB
ID:	615078Click image for larger version

Name:	RIMG0014.jpg
Views:	1
Size:	137.3 KB
ID:	615077

      Comment


      • #4
        Da har jeg avformet den, jeg hadde nok litt mye roving i. På undersiden har noe roving tøte ut på ene siden mens på oversiden har den presset seg oppover langs aluminiumsplaten. Det kan være litt vanskelig å beregne akkurat hvor mye roving som går i men det skal aldså helst presses litt sammen for å bli skikkelig sterkt. Det kan kanskje være lurt å pusse en fure i en isoporkloss eller lage en enkel balsa form og klippe til noen korte biter med roving for å se omtrent hvor mye som går i et gitt volum når det er vetet med epoksy før en setter i gang.
        Click image for larger version

Name:	RIMG0018.jpg
Views:	1
Size:	289.4 KB
ID:	615084

        Denne grove karbidkutteskiven kutter karbonfiber som smør, jeg har bare teipet støvsuger røret rett i bordet sånn at kutteskiven blåser støvet rett i røret.
        Click image for larger version

Name:	RIMG0021.jpg
Views:	1
Size:	154.7 KB
ID:	615083

        Skjøtebjelken ser slett ikke så værst ut, det ser ut som at det har sluppet ut mer roving på oversiden på midten og det er jo uheldig for det er her påkjenningen vil være størst. Det kan jo også være at rovingen har krøpet litt mer oppover langs sidene på bjelke kjernen fra undersiden.
        Click image for larger version

Name:	RIMG0022.jpg
Views:	1
Size:	229.8 KB
ID:	615082Click image for larger version

Name:	RIMG0023.jpg
Views:	1
Size:	252.5 KB
ID:	615081

        Snittet på endene viser litt hvordan den ser ut inni, det er litt vel massivt med roving over og under kjernen. Jeg laget denne i første rekke for å se hvor sterk jeg kunne lage den, normalt sett kunne det kanskje vært halvparten så tjukt med roving og vært brukt for eksempel balsa som kjerner for å få det så lett som mulig. Vanligvis er det bare karbonfiber strømpen i sideveggene som representerer styrken mellom oversiden og undersiden av bjelken og selve kjernen kunne like gjerne vært hul, man må imidlertid ha noe å tre karbonstrømpen utenpå.
        Click image for larger version

Name:	RIMG0025.jpg
Views:	1
Size:	53.3 KB
ID:	615080

        Å stå oppå midten av bjelken er jo helt idiotisk og forteller absolutt ingen ting om hvor stor påkjenning den må tåle, men jeg syns det var litt morsomt for når jeg har sett sånne demonstrasjoner før dreier det seg om skjøtebjelker til 3m F3b seilfly som er både tykkere og tre ganger så brede som den jeg har laget. Dette er til og med før epoksyen er fullt utherdet og den er heller ikke varmeherdet, jeg veier omlag 75kg og støtter meg så vidt til bordet for å holde balansen, bjelken er 12mm høy og 11mm bred.
        Click image for larger version

Name:	RIMG0030.jpg
Views:	1
Size:	122.5 KB
ID:	615079
        Last edited by tyggen; 03-09-16, 12:30.

        Comment

        Working...
        X