Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvorfor helikopter?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvorfor helikopter?

    Hei, jeg driver litt med radiostyrt bil (1/8 el buggy), og er litt nysgjerrig på helikopter.
    (Drone passer ikke min smak).

    Skjønner at et godt tips kan være å starte med å kjøpe en god radio og en simulator for å begynne å lære litt.
    (Grei radio er kanskje en Spektrum dx8 eller dx7?)
    Men hva er en god simulator?

    Og et mer grunnleggende spørsmål før jeg evt går videre:
    Hvorfor helikopter som hobby? Dvs. hva er det som er mest gøy med helikopter?

  • #2
    Må vel være at det et morsomt å fly. Å i motsetning til droner er det et stort potensiale for å bli en god pilot. Av de simulatorene jeg har prøvd er nokk RealFlight G7.5 den beste.

    Comment


    • #3
      Helikopter er utfordrende på en helt spesiell måte. Det kan vøre gøy.

      Comment


      • #4
        Hei.
        Har hvert på samme sted som deg.
        Har holdt på med bil i 20 år før jeg tokk steget videre. Min far har holdt på med fly hele tiden og prøvd det. Falt aldri så mye i smak da jeg fort ble rastløs i fingrene.
        Jeg og en kompis startet likt i 2013. Kompisen min fikk aldri tid men jeg holdt koken.
        Hvorfor helikoter? Jo det som gir meg er sykt mestringsfølse. Det og peke et fly i riktig rettning er en ting. Men helikopter med colektiv pitch som må flys. gir meg utfordringer. Holder du på lenge nok og legger det på ryggen må du lære og fly på nytt igjen for alt blir speilvendt etter hvilken vei halen peker. Når det sitter kommer triksene som også må sitte ellers er det kort vei ned.

        Har gått til innkjøp av fly for stikke treninges skyld og acro i dag har falt i smak på det å.

        Skal du prøve så start med noe lite og billig som tåler og gå i bakken. for helikopter blir fort dyrt når det blir større.
        Simulator er å anbedfale men for min del gir det meg ikke følsen. Men stikke trening og funksjons utprøving gir det.

        Har selv Phenix sim for den går overens med spektrum radione.
        Fredrik S

        Stingray 500
        T-Rex 450 L Dominator 6s
        Tensho Acro Speed
        Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
        SBach indor crack.
        Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

        Comment


        • #5
          Takk for gode svar, jeg er blitt mye mer nysgjerrig på helikopter

          Antar Spektrum DX8 er et godt radiovalg.

          Hvis jeg skal starte med et lite og billig helikopter som tåler å gå i bakken, for å få trening, hva er et godt forslag?

          (Etter å ha lest litt her, trodde jeg at jeg burde hoppe rett på et T-Rex 500 etter en del simulator-trening?)
          Last edited by stign; 29-09-16, 16:27.

          Comment


          • #6
            Jeg lærte å fly helikopter med et innendørs elektrohelikopter med fixed pitch. Det er det eneste som tåler å treffe ting uten å selvdestruere.

            Comment


            • #7
              Interessant, takk. Hva slags innendørs elektrohelikopter kunne være godt egnet?

              Comment


              • #8
                Jeg vet dessverre ikke hva som finnes på markedet i dag. Jeg begynte med heli i 2004.

                Jeg mener ikke slike kontraroterende helikoptere.
                Last edited by tahustvedt; 25-09-16, 21:31.

                Comment


                • #9
                  Spørsmålet er skal du prøve for og prøve eller skal du satse?
                  Er flere modeller der ute.
                  Har du tilgang til hjelp? klubb eller noen som kan og vil lære deg?
                  Jo større jo mere stabilt. 450-550 er gode muligheter hvis du får hjelp men koster hvis det går i bakken.

                  Skal du prøve for og prøve er Blade BNF med spektrum. Men disse er dyre og oppleves som mye plast.
                  Har selv hatt mCPX BL og den ble test modellen min for nye øvelser. Tålte sykt mye før gyroen to QO.
                  Men billig modell med mye for pengen hvor du får prøvd er XK120. den får du som rtf og du blir ikke ruinert på deler. Da får du prøvd i hverfall. Men du får den ikke i norge, men den får mye skryt. Ikke prøvd den selv men vudert den som moro maskin selv.

                  Er bare hvor mye du skal legge i det.
                  Fredrik S

                  Stingray 500
                  T-Rex 450 L Dominator 6s
                  Tensho Acro Speed
                  Joysway CUB (Riktig farge gul med krigsskader)
                  SBach indor crack.
                  Og div andre unødvendige ting som må være med i hobby rommet.

                  Comment


                  • #10
                    The resource cannot be found.

                    Comment


                    • #11
                      Tusen takk for riktig gode innspill!
                      Jeg tror jeg vil prøve 'for å prøve' i første omgang, for å se om dette er noe som jeg blir hekta på
                      Prøver en XK120 og et ekstra batteri. Virker som en grei prøveballong.

                      Blir jeg hekta, får jeg ta det seriøst deretter...

                      Stig

                      Last edited by stign; 26-09-16, 21:55.

                      Comment

                      Working...
                      X