Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epoxy som ikke siger

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Epoxy som ikke siger

    Hei!

    Kjøpte et par sett av denne epoxyen på Biltema for noen måneder siden, men har ikke brukt den før nå.
    Den skiller seg litt ut i forhold til den "vanlige" transparente epoxyen, både i farge og konsistens.

    Det viktigste er kanskje det at konsistensen på både base og herder er mer pasta-aktig.
    Dette forhindrer sig av limet på steder hvor "vanlig" epoxy vil renne før herdeprosessen starter.

    Det andre er at sluttresultatet blir off-white. selv om basen er blå og herderen off-white, ender ferdigblandet 50/50 opp som off-white.
    Har akkurat brukt dette på glassfiber for å fikse et par småsprekker fra innsiden sammen med et par dukbiter.

    Limet er ikke hurtigherdene, det skal kunne brukes opp til to timer etter blanding og skal ha herdet noe etter 3 timer og ferdig herdet etter 24 timer.

    Syns limet virker lovende, men tiden vil vise, skal i hvert fall bruke dette på steder hvor sig bør unngås neste gang.

    Andre her som har prøvd dette limet og gjort seg noen erfaringer med det?

    Click image for larger version

Name:	limbokser.jpg
Views:	1
Size:	32.7 KB
ID:	638259

    Click image for larger version

Name:	lim2.jpg
Views:	1
Size:	161.8 KB
ID:	638260

  • #2
    Brukte det en gang for mange år siden. og kan huske att det fungerte veldig bra. det på tre mot tre. Blir spennende å høre hvordan det sitter mot glassfiber. er jo ikke all epoxy som fester like godt der.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Originally posted by tyor View Post
      Brukte det en gang for mange år siden. og kan huske att det fungerte veldig bra. det på tre mot tre. Blir spennende å høre hvordan det sitter mot glassfiber. er jo ikke all epoxy som fester like godt der.
      Limte i går, så det er herdet nå, brukte det på innsiden av en cowling sammen med et par små lapper med duk.
      Påførte først litt lim, la på dukbitene å trykket på duken får å presse limet opp i duken, før jeg påførte litt lim til i ytterkantene av duken.
      Testet litt nå, både ved å flexe litt på cowlingen, samt prøve med neglen på kanten for å se om jeg fikk den til å slippe i kanten.
      Ingen antydning til at det slipper men nå blir det jo vesentlig større limflater enn for eksempel spant mot glassfiber.
      Ja, nå har du vel nylig blitt beriket med splitter ny Biltema en halvtimes tid hjemmefra Tom!
      Bygget ser stort å fint ut, var ikke åpnet enda sist jeg kjørte forbi for en 4-5 uker siden, skulle vel åpne i midten av september.

      Comment


      • #4
        ja de har åpnet en ny en der ja. jobber jo i elverum også så kjører forbi hver dag, så blir nok en tur innom for å teste denne for å lime fast spanter i kroppen på den AT6`n fra vantex
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Har brukt denne til reparasjoner, og det fungerer meget bra, det blir sterkt som fankern. Også liker jeg boksene med skrulokk, veldig lett å blande, og ingen av boksene har tørket inn etter over et år på benken hos meg.

          Comment


          • #6
            Høres bra ut Kyrre! Ja, de boksene med skrulokk funker bra, i og med at innholdet er litt pasta-aktig så blir det ikke noe søl og kliss.
            Bruker en ispinne i hver boks og "surrer" på lim, syns tuber med vanlig epoxy etter noen gangers bruk alltid blir lite grann klissete på og rundt korken. Vanskelig å unngå samme hvor hardt jeg prøver, det skal godt gjøres med denne.

            Comment


            • #7
              Hei,
              Jeg bruker denne for fortykning av epoxy. Da kan du lage den så tynn og/eller så tykk som du ønsker. Det fine er at det blir en ganske klar limfuge.
              Click image for larger version

Name:	IMG_1094.jpg
Views:	1
Size:	166.0 KB
ID:	615288
              Dag Øiseth Larsen
              90187441
              Pattern is a sport where Your best friends tell you how bad you are flying, and you thank them for it

              Comment


              • #8
                har brukt limet trådstarter til å lime sammen det som måtte limes på min Seagull Nemesis 120-180 med 55 cc motor. Det holder og virker sterkt i massevis. Fint å ha noe tid på å justere om en skulle oppdage at noe ble skjevt underveis. Om man maskerer på hver side av skjøtene blir det også enklere å få pene forbindelser ved liming av f.eks høyderor mot kropp når fargene er alt annet enn offwhite. Har ikke prøvd det på glassfiber enda da, men virker å ha fine universalegenskaper. Har også prøvde Biltema sin støpeeposky til å laminere glassfibermatter på kryssfiner til en Panther Autogyro jeg holder på med. Den skulle være ferdig herdet på 24 timer, da var den enda litt seig. Måtte vente 48-72 timer til den var skikkelig glasshard. Bruker forøvrig også 5 min eopoxyen fra Biltema på mindre fly 40-60 size og nedover og syns den også funker fint, men alt må være forberedt da.

                Comment


                • #9
                  Ser ut til å sitte som pokker på glassfiber, har brukt det på innsiden av cowling men den er jo ru i overflaten da.
                  Men i beskrivelsen av produktet er blant mye annet glassfiber nevnt.

                  Etter en 20-30 minutters tid, funker det fint å glatte den med litt såpevann. Om man skal bruke den til å fylle/bygge opp noe så er den fin å forme/bake når den begynner å stivne litt.
                  Skal prøve å slipe/dremle den litt i morgen for å se hvordan det funker. Den har ikke den "vanlige" epoxy-lukten man er vant med heller.

                  Jeg har også brukt en del av den hurtig-epoxy'n til Biltema som er på blå tuber. Den funker like bra som alle andre merker jeg har brukt, merker ikke forskjell på dem.

                  Comment


                  • #10
                    Har kjøpt sånn super epoxy nå så skal bli spennende å prøve.

                    Ellers har dette vært min favoritt epoxy den senere tiden. Sitter godt på alle materialer og blir veldig sterk. Men er ganske seig og tung og blande ut.
                    404 - File or directory not found.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Har både dremlet og håndslipt epoxyen i dag, det fungerte veldig bra.
                      Brukte den utvendig i stedet for glassfibersparkel siden det var så små sprekker, så det blir mest for å forsegle/forsterke glassfiberen på utsiden.
                      Det ble ikke seigt pga. varmeutviklingen bare finstøv, tettet ikke papiret som enkelte typer lim ofte gjør.
                      Bildet ble litt uskarpt, var vel for nært med telefonen i forhold til fokus-avstand...

                      Click image for larger version

Name:	cowl.jpg
Views:	1
Size:	101.6 KB
ID:	615314
                      Last edited by SmurfAir; 12-10-16, 17:34.

                      Comment

                      Working...
                      X