Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal jeg begynne med turbin, isåfall hva må jeg tenke på osv?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skal jeg begynne med turbin, isåfall hva må jeg tenke på osv?

    Driver å leker med tanken om å ta steget opp til turbin etter å hatt det meste annet, særlig siden jeg ofte flyr på et sted som er veldig egnet til slike modeller. Så hva slags modell burde jeg starte med? Hva burde jeg tenke på osv?

    Er veldig glad i skalamodeller så må være noe med utgangspunkt i en fullsizemodell og ikke jettrainer osv.

    Fyr løs og om du skulle ha en egnet modell du ønsker å selge så send meg gjerne en PM med litt info
    Last edited by Lars N; 12-10-16, 12:27.
    Lars Norberg

  • #2
    Ikke kjøp for smått! Kan være fristende men ihvertfall opp i en medium størrelse slik at det flyr greit. Synes ihvertfall det var litt uvant med fly uten propeller luft over rorene. Hvilken prisklasse tenker du deg fly i?
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Originally posted by affa View Post
      Ikke kjøp for smått! Kan være fristende men ihvertfall opp i en medium størrelse slik at det flyr greit. Synes ihvertfall det var litt uvant med fly uten propeller luft over rorene. Hvilken prisklasse tenker du deg fly i?
      Den ser jeg absolutt, er jo på jakt etter noe på bruktmarkedet. Vanskelig å si så mye om pris for det kommer jo ann på utstyr og modell, men 20-30K, men som kjøper ønsker man alltid minst mulig. Og som første er det vel greit å ha noen som er så billig som mulig. Men betaler heller litt ekstra for noe som er ordentlig enn en modell som bare er slengt sammen.

      Hva legger du i medium størrelse, har du noen eksempler?
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Jeg har ikke hatt turbin, men har hatt stor EDF i form av en 1/8 Tamjet F-16 (egentlig turbinmodell) på 7,5 kg og ca 185 cm lengde. Stor jet flyr fantastisk. Selv om det ikke er noe blåst over rorene så er det heller ikke noe dreiemoment eller uheldige prop-bivirkninger. Det likte jeg veldig godt.

        Man må vel ha B-bevis for å fly turbin, eller?

        Comment


        • #5
          Diverse twin boom finnes jo rimelig men litt kjedelig siden du liker skala...

          Personlig synes jeg carf Tutor er nydelig modell, flys så rolig og fint men er opp en klasse i pris. Hawk er en grei modell selv om jeg aldri har likt så godt å fly den.

          Non skala så er jo carf flash eller ultraflash en veldig fin maskin med vid range av speed.
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            Ja, må ha Turbin bevis for å fly turbin
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Har en svakhet for deltavinger som Rafale, Mirage og Eurofighter. Eventuelt Vampire men den er ikke så vanlig.

              Når det gjelder bevis må man selvfølgelig skaffe seg dette😊

              Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Er vel hverken A, B eller turbinbevis påkrevd enda. Men man slipper egenandel på forsikringa hvis uhellet skulle være ute og man har bevis. Men att det er å annbefale er en annen ting. Og det kommer nok regler om att man må ha bevis etterhvert.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Originally posted by affa View Post
                  Diverse twin boom finnes jo rimelig men litt kjedelig siden du liker skala...

                  Personlig synes jeg carf Tutor er nydelig modell, flys så rolig og fint men er opp en klasse i pris. Hawk er en grei modell selv om jeg aldri har likt så godt å fly den.

                  Non skala så er jo carf flash eller ultraflash en veldig fin maskin med vid range av speed.
                  Nei, må nok ha noe skala tror jeg. Tutor flyr jo veldig bra, men den trigger ikke meg desverre😉

                  Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Lars N View Post
                    Har en svakhet for deltavinger som Rafale, Mirage og Eurofighter. Eventuelt Vampire men den er ikke så vanlig.

                    Når det gjelder bevis må man selvfølgelig skaffe seg dette

                    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

                    Da er det "bare" å bygge seg en Vulcan.......

                    Er ikke så dumt å være innom en trainer, ofte lett å komme til alle instalasjoner og motor, greit å selge igjen når man vil gå videre.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lars N View Post
                      Har en svakhet for deltavinger som Rafale, Mirage og Eurofighter. Eventuelt Vampire men den er ikke så vanlig.

                      Når det gjelder bevis må man selvfølgelig skaffe seg dette
                      Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
                      Ligger en Rafaele ute på modellsalg, uten turbin men har resten av elektronikken med unntak av mottager, prisen kan diskuteres står det.
                      Antar at du har sett den, men om ikke så er den her: Feil - Modellsalg.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Viggkri2 View Post
                        Da er det "bare" å bygge seg en Vulcan.......

                        Er ikke så dumt å være innom en trainer, ofte lett å komme til alle instalasjoner og motor, greit å selge igjen når man vil gå videre.
                        Regner med at du tenker på en Avro Vulcan Denne hadde vært suveren, men får holde meg til noe mer ferdigbygget. Jet trainer er nok lurt, men for min del ser jeg ikke behovet eller gleden i en slik modell da jeg er litt "skala freak".

                        - - - Updated - - -

                        Originally posted by SmurfAir View Post
                        Ligger en Rafaele ute på modellsalg, uten turbin men har resten av elektronikken med unntak av mottager, prisen kan diskuteres står det.
                        Antar at du har sett den, men om ikke så er den her: Feil - Modellsalg.no
                        Titter på denne faktisk
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Rafalen har jeg hørt skal være snill å fly. Selv har jeg en Skymaster 1/6 F-16 som jeg skal ha som første jet.
                          Større flyr bedre har jeg hørt flere si og det stemmer sikkert. Bare ikke gå i samme fella som meg og kjøp drømmeflyet med en gang med mindre du har alle finansene i orden. Kjøpte mitt fly i 2012 og har ennå ikke kommet meg på vingene. Er også skalafreak til min hals og jeg vil ha min maskin i norsk versjon med alle ombygginger det medfølger,hehe!
                          Jet er drømmen og neste år SKAL jeg på vingene.
                          Stig-Arne Isaksen

                          Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                          Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                          Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
                            Rafalen har jeg hørt skal være snill å fly. Selv har jeg en Skymaster 1/6 F-16 som jeg skal ha som første jet.
                            Større flyr bedre har jeg hørt flere si og det stemmer sikkert. Bare ikke gå i samme fella som meg og kjøp drømmeflyet med en gang med mindre du har alle finansene i orden. Kjøpte mitt fly i 2012 og har ennå ikke kommet meg på vingene. Er også skalafreak til min hals og jeg vil ha min maskin i norsk versjon med alle ombygginger det medfølger,hehe!
                            Jet er drømmen og neste år SKAL jeg på vingene.
                            Er det samme jeg har hørt også, samt at jeg liker måten den kan flys på. Drømmeflyet forandrer seg hele tiden, kunne nok tenkt meg en stor A-10, men det blir ikke med det første med tanke på hva de koster. Men har en A-10 Powerslope glider så det får duge inntil videre.

                            Er det denne F-16 maskinen du nevnte i en tråd for noen år siden om Eggemoen? Hvilken produsent er dette, den må vel ha en egen byggetråd?
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Det er en 1.generasjon F-16 fra Skymaster. Kjøpte den brukt av Mr F-16 himself(Tor Christensen). Ligger noen videoer av den da han hadde den på YouTube. Søk på "Icepilot".
                              Jeg håper på å få tatt maiden på Eggemoen neste år.
                              Har aldri laget byggetråd før. Har sine grunner da tråden nå ville vært 4år gammel!!
                              Stig-Arne Isaksen

                              Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                              Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                              Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                              Comment

                              Working...
                              X