Announcement

Collapse
No announcement yet.

Litt info om b-bevis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Litt info om b-bevis?

    Hei. Har handlet meg en turbin modell som jeg skal gjøre klar over vinteren.
    Jeg har flydd siden 2003, ikke vært så veldig aktiv i klubber osv men har hvertfall veldig mange flytimer bak meg
    Er det slik at det er påbudt med b-bevis for å fly turbin, eller er det kun anbefalt? Det er såvidt jeg vet ingen i agder-fylkene som tilbyr dette.
    Noen som kunne forklart litt nærmere angående dette?

  • #2
    Originally posted by surpass View Post
    Hei. Har handlet meg en turbin modell som jeg skal gjøre klar over vinteren.
    Jeg har flydd siden 2003, ikke vært så veldig aktiv i klubber osv men har hvertfall veldig mange flytimer bak meg
    Er det slik at det er påbudt med b-bevis for å fly turbin, eller er det kun anbefalt? Det er såvidt jeg vet ingen i agder-fylkene som tilbyr dette.
    Det er eget jet bevis. I modellflyhåndboka kan du lese om kravene.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Her finner du kravene til A og B bevis:
      Modellfly



      Comment


      • #4
        Må jeg ta a bevis først eller kan jeg gå rett på b bevis?

        Comment


        • #5
          Originally posted by surpass View Post
          Må jeg ta a bevis først eller kan jeg gå rett på b bevis?
          Skal du ha Jetbevis eller Stormodell (B-bevis)?
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

          Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

          Comment


          • #6
            modellen veier 6,5-7kg ca. er vel igrunn jetbevis jeg trenger.

            Comment


            • #7
              Originally posted by surpass View Post
              Må jeg ta a bevis først eller kan jeg gå rett på b bevis?
              Modellflyhåndboka sier:
              "Kandidater til Flygebevis B og B-Turbinforutsettes å inneha gyldig Flygebevis A."
              Finner du ikke det du leter etter?

              A-bevis er lett å få hvis du kan fly fra før. Her ser du kravene: Finner du ikke det du leter etter?


              Noe er galt med modellflyhåndboka. Det står at definisjonen av modellflykategoriene står i kapittel 5.10, men kapittel 5.10 finnes ikke. Man finner det på 6.2 i stedet.
              Last edited by tahustvedt; 14-10-16, 21:37.

              Comment


              • #8
                Originally posted by surpass View Post
                modellen veier 6,5-7kg ca. er vel igrunn jetbevis jeg trenger.
                Du skal jo i utgangspunktet fly opp på A-bevis først, men man praktiserer litt det som kalles "Grandfather rights". Om du har drevet med modellfly lenge og kan fly og instruktøren vet dette, er det ikke noe poeng å fly opp på en liten trainer eller lignende for A-beviset. B-bevis krever en del mer kunnskap både teknisk og flymessig, men snakk med en instruktør i klubben din. Dere finner en løsning sammen, men du har jo sikkert en liten propell kjærre som du kan fly en 5 minutters flight med først så det unnagjort.
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Det er lov å bruke hodet også. Hvi man flyr opp med jet, og viser at man behersker maskinen og kan teorien, som er mer omfattende enn til A-Bevis, vil ialfall jeg skrive ut både A og Jetbevis, hvis det er ønskelig. Anbefaler kandidaten å få hjelp av en jetpilot, som da kan redde ham ut av vansklige situasjoner i begynnelsen. Billigere er det også.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

                  Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                  Comment


                  • #10
                    Hva med display-bevis? Er en viss mulighet for at jeg skal fly på flyshow neste år. Hvordan er gangen med å skaffe seg D-beviset?
                    Stig-Arne Isaksen

                    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
                    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
                    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by P-51D_OLD_CROW View Post
                      Hva med display-bevis? Er en viss mulighet for at jeg skal fly på flyshow neste år. Hvordan er gangen med å skaffe seg D-beviset?
                      Displaybevis er det klubbens ledelse som anbefaler deg til. Det er jo en forutsetning at du har bevis for den modellen som skal flys.
                      Modellfly Se § 14.
                      Karl Hans Glommen.
                      Mjøsa Modellflyklubb

                      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                      Comment

                      Working...
                      X