Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balanse adapter -hva er det og trenger jeg det??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balanse adapter -hva er det og trenger jeg det??

    Jeg fikk kjøpt en Graupner Ultramat 14+ lader på RC-Seilflysport, men tror jeg trenger en såkalt balanse adapter for å lade batterier (feks 3 cell 1.11V 1800Ah)? Stemmer det? Jeg har nå bare en "bananplug til Dean plug" ledning som jeg kobler til batteriet.. Leser om disse balanse adapterne og er litt usikker...

    404 Not found Error

    404 Not found Error

    På forhånd takk
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Du trenger helt klart mulighet for å balansere batteriene dine. Les mer om balansering i LiPo-guiden i hovedmenyen øverst!

    Det er (selvfølgelig..) forskjell balanseringspluggene, så du må finne den adapteren som er riktig for dine batterier.
    Dersom du bruker Hyperion f.eks, så har de en helt egen plugg.. Men faktum er at den er lik en annen jeg ikke
    husker navnet på, man må bare bytte om balanseringskablene... Vi lever tross alt i 2016, så det er viktig
    at ting er enkelt for forbrukeren
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Det er en balanseport ved siden av hovedkontaktene, du plugger bare balansekontakten i den slik som på bildet Click image for larger version

Name:	6464_Ultramat_14_99.jpg
Views:	1
Size:	65.3 KB
ID:	615344

      Comment


      • #4
        Leste den LiPo guiden, og fikk mange gode inputs der. Skjønner ut fra det jeg leser at jeg bør/må ha en balanse adapter.. men kobles denne til laderen samtidig som jeg kobler deans kabelen til laderen?
        --------------------------------------------------------
        Joar Larsen
        Forus RC Club

        Comment


        • #5
          hmmmm.... stemmer det er det. Skal sjekke!
          --------------------------------------------------------
          Joar Larsen
          Forus RC Club

          Comment


          • #6
            Men du kobler også et evt balansebrett til samme kontakt, det kan være litt lettere å koble til balansekontaktene til et slikt brett. Jeg har også et par ladere som har slik kontakt som laderen over, men som også kommer med brett. De koster ikke all verden så det skader jo ikke om du vil ha det så praktisk som mulig.

            Comment


            • #7
              En av grunnene til at man bør ha adapter og kabel i mellom er at ledningene blir lange nok til at man kan få batteriet i en ladepose.
              LiPo er gull så lenge alt funker som det skal, men...
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Godt poeng!

                Comment


                • #9
                  Balanse adapter -hva er det og trenger jeg det??

                  Hmm, har lært en del denne uka. -mye flyging i finværet og en del skruing som følge av litt "entusiastiske" premature take offs. Men det er en del av lære kurven --Kanskje største og viktigst var alikevel på batteri fronten. Å ha flere full ladede batteri med seg og ikke kjøre dem ned under 20% samt lade prosedyrer er god lærdom!

                  ---skal få tak i den adapter saken.


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Last edited by joar.larsen.94; 15-10-16, 20:14.
                  --------------------------------------------------------
                  Joar Larsen
                  Forus RC Club

                  Comment

                  Working...
                  X