Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sverige forbyr fotodroner.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sverige forbyr fotodroner.

    Ganske ille når man driver en lovlig virksom den ene dagen, og kanskje har investert en del tid og penger i en FPV bane, for så neste dag bli ansett som kriminell . Modellfly
    Bfight 210
    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
    Phoenix RC Club

  • #2
    Snakk om å gjøre det enkelt for seg selv. Vi bare forbyr hele driten så slipper vi å forholde oss til det. Hva med mobilkamera osv? Er det noe som kan brukes til overvåking så er det vel det. Det er vel nok av folk som ufrivillig har havnet på nett, etter å ha blitt filmet/fotografert av andre. Glad jeg ikke er svensk akkurat nå.

    Comment


    • #3
      Tror vi skal være glad at vi har ett forbund som NLF i ryggen som har jobbet aktivt sammen med luftfartsmyndigheter for å få på plass akseptable regler for brukerne. Dessverre så har nok ikke svenskene hatt ett like aktivt forbund og det ser vi klart nå selv om det er den Svenske Høyesterett som står bak dommen.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        FPV bane er vell ikke forbudt? står foto. Så lenge du flyr uten å filme skulle jeg velge å tro at det er lov. Jeg leser det slik.
        Mvh Andreas
        Stevensaero, glede i noen balsaflak.
        PCM.at mye glede i litt carbon
        Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

        Comment


        • #5
          Lovforbud er nok løsningen! Heia 👍
          ____________________________
          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

          Comment


          • #6
            .....Problemet kan være smittsomt på sikt, dette som svenskene har vedtatt...
            La oss håpe det ikke skjer...
            Mvh
            Totto Dahle
            www.tottoshobby.net - interesse "skala" helikoptere / warbirds
            Medlem Agder Modellflyklubb

            Comment


            • #7
              Tenk så mange år vi har importert ulovlige ting fra Sverige. Nå kan vi eksportere =)
              Sånn utover det, så er det høl i huet...
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Sundtair View Post
                FPV bane er vell ikke forbudt? står foto. Så lenge du flyr uten å filme skulle jeg velge å tro at det er lov. Jeg leser det slik.
                Domstolen fann vidare att kameran kan användas för personövervakning, även om det inte är syftet. Kameran är därför att betrakta som en övervakningskamera. Eftersom kameran dessutom kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde är den tillståndspliktig.
                Jeg tolker det at alle droner med kamera faller innunder den nye regelen, men det er snakk om at man må ha tillatelse, ikke et totalforbud. Les hele pressemeldingen her

                Comment


                • #9
                  Blir vel mye billig FPV utstyr å få kjøpt fea Sverge nå.
                  Men når jeg ser hvor idiotisk enkelte opererer med sine droner her i landet vil det vel ikke ta lang tid før vi er i samme situasjon.

                  Comment

                  Working...
                  X