Announcement

Collapse
No announcement yet.

Har lyst på 3D printer....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by SmurfAir View Post
    Takk Jotto!
    Da kjøper jeg et par-tre kilo´s-ruller PLA fra både Kjell & co og Clas, så får jeg se om jeg merker noe forskjell.
    Kommer nok uansett til å kjøpe filament i Norge senere også, blir mye spennende å sette seg inn i på mørke høst og vinterkvelder
    Jeg printer for det meste i PLA. Enklest og finest resultat synes jeg. Også er det faktisk ganske stivt og sterkt også.

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    Lars Norberg

    Comment


    • #47
      Den er grei Lars! Håper det går bra at jeg lånte tråden din litt

      Comment


      • #48
        Originally posted by SmurfAir View Post
        Den er grei Lars! Håper det går bra at jeg lånte tråden din litt
        Bare å kjøre på, del gjerne videre erfaringer med oss andre også. Jeg er super fornøyd med min Prusa og PLA, enkelt å printe, god finish og det kan benyttes til så mange....
        Lars Norberg

        Comment


        • #49
          Jeg sitter og printer reservoarmodeller på en Ultimaker 3 nå... er redd jeg aldri kan gå tilbake til Prusa(-kloner).
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #50
            Originally posted by jotto View Post
            Jeg sitter og printer reservoarmodeller på en Ultimaker 3 nå... er redd jeg aldri kan gå tilbake til Prusa(-kloner).
            Og bygge å modifisere printerne for å få de bedre, er ikke det litt av moroa og ikke minst lærerikt da?
            Om man så til slutt har byttet ut det meste av delene, så det økonomisk sett ikke er særlig lønnsomt fremfor å kjøpe en dyrere en, så har man lært veldig mye på veien
            Selv om jeg fortsatt ikke har fått printeren min, så har jeg tegnet min første gjenstand jeg trenger i Tinkercad.
            Det var egentlig overraskende intuitivt og enkelt

            Comment


            • #51
              Hvordan er det å lime PLA med CA og Epoxy? For eksempel lime printede deler til glassfiber eller treverk.

              Noen som har noen erfaringer og gjort tester?
              Lars Norberg

              Comment


              • #52
                Originally posted by SmurfAir View Post
                Og bygge å modifisere printerne for å få de bedre, er ikke det litt av moroa og ikke minst lærerikt da?
                Om man så til slutt har byttet ut det meste av delene, så det økonomisk sett ikke er særlig lønnsomt fremfor å kjøpe en dyrere en, så har man lært veldig mye på veien
                Selv om jeg fortsatt ikke har fått printeren min, så har jeg tegnet min første gjenstand jeg trenger i Tinkercad.
                Det var egentlig overraskende intuitivt og enkelt
                Det var artig en stund. Det blir som den første båten min. Det var artig å lære å skru motor en stund, men nå vil jeg bare starte opp og kjøre båt.

                Det blir det samme med printeren. Nå vil jeg bare tegne og printe
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #53
                  Originally posted by Lars N View Post
                  Hvordan er det å lime PLA med CA og Epoxy? For eksempel lime printede deler til glassfiber eller treverk.

                  Noen som har noen erfaringer og gjort tester?
                  PLA+CA fungerer fint. Jeg har limt en del med det. Bare vær obs på at "CA kicker" misfarger PLA. Hvit PLA blir gul
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by jotto View Post
                    Det var artig en stund. Det blir som den første båten min. Det var artig å lære å skru motor en stund, men nå vil jeg bare starte opp og kjøre båt.

                    Det blir det samme med printeren. Nå vil jeg bare tegne og printe
                    Ja, den er jeg med på Begynner å bli en del år siden jeg gadd å skru bil selv også (dog med noen få avvik).
                    Men det er fint i starten for å lære hvordan ting virker, for å lettere kunne diagnostisere problemer senere

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by SmurfAir View Post
                      Ja, den er jeg med på Begynner å bli en del år siden jeg gadd å skru bil selv også (dog med noen få avvik).
                      Men det er fint i starten for å lære hvordan ting virker, for å lettere kunne diagnostisere problemer senere
                      Ja, absolutt. Jeg er glad jeg startet med selvbygg. Det er en del av grunnutdanningen
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #56
                        Noen tips om bra forum for 3D-printing? Gjerne Norske også, har sjekket reprap.no sitt forum, men det er bare gamle poster.
                        Er på Thingiverse da
                        Tar gjerne i mot tips om software for 3D-tegning også, har laget en tegning i Tinkercad og det gikk greit.
                        Gjerne noe med litt flere muligheter og funksjoner.

                        Comment


                        • #57
                          Originally posted by SmurfAir View Post
                          Noen tips om bra forum for 3D-printing? Gjerne Norske også, har sjekket reprap.no sitt forum, men det er bare gamle poster.
                          Er på Thingiverse da
                          Tar gjerne i mot tips om software for 3D-tegning også, har laget en tegning i Tinkercad og det gikk greit.
                          Gjerne noe med litt flere muligheter og funksjoner.
                          Jeg tegner alt i Solidworks. Fantastisk tegneprogram[emoji3]

                          Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #58
                            Originally posted by Lars N View Post
                            Jeg tegner alt i Solidworks. Fantastisk tegneprogram[emoji3]

                            Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                            Tviler ikke et sekund på at det er bra, men det er et dårlig tegn at verken de Norske forhandlerne eller produsenten selv priser produktene på sidene side.
                            Kun pris på forespørsel ser det ut til, og da tenker jeg at det kanskje er litt overkill til enkelt hobbybruk og ikke til næring.
                            Hva koster f. eks. standard edition sånn ca.?

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by SmurfAir View Post
                              Tviler ikke et sekund på at det er bra, men det er et dårlig tegn at verken de Norske forhandlerne eller produsenten selv priser produktene på sidene side.
                              Kun pris på forespørsel ser det ut til, og da tenker jeg at det kanskje er litt overkill til enkelt hobbybruk og ikke til næring.
                              Hva koster f. eks. standard edition sånn ca.?
                              Nja....du må nok satse på en slik russisk utgave eller studentversjon

                              Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
                              Lars Norberg

                              Comment


                              • #60
                                Hehe, skjønner hva du mener

                                Comment

                                Working...
                                X