Announcement

Collapse
No announcement yet.

Egendesigna gniks-fly og stiv vingekoffert.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Egendesigna gniks-fly og stiv vingekoffert.

    Nytt ord dukka opp her om dagen på eit klubbmøte. Folkan på sunnmøre he nokko kalt gniks-fly. Eg veit ikkje om det er rett skrevet men det er eit fly med forsterka bunn og uten understell.

    Kan nokken hjelpe meg med litt tips om hvilke materiale ein epo-kropp må forsterkes med for å tåle ei landing på magen...

    Det kjæm til å bli ein tråd av det her som etter kvart òg kjæm til å omhandle ein stiv vingekoffert på sikt. Føle eg skyt litt med hagle her men om kategorien er heilt feil så hjelp meg gjerne i riktig retning/forum...

  • #2
    Har bare lagt tynn glassfiberduk og lamineringsepoksy under de jeg lander uten understell funker fint.

    Comment


    • #3
      Lander du på gress, så trenger du ingen beskyttelse, med mindre du skal ha flyet i "ut av esken" standard livet ut. Jeg lander på asfalt og bruker bla vevteip (duc-tape) kombinert med finerplater, depronplater, og div annet. Når det er slitt ut så er det bare å rive av teipen og legge på ny. Jeg har også benyttet meg av dette hjulet som kun krever litt kutting i foamen, og monteres på noen minutter. Det fungerer utmerket montert på buken/magen, bare synd det er blitt så dyrt. Jeg kjøpte noen tidligere i år, og da kostet de bare 30-40 pr stk.

      Comment


      • #4
        Kan den her brukes? Har allereie glassfiberduk...
        404 - biltema.se
        Originally posted by bardp View Post
        Har bare lagt tynn glassfiberduk og lamineringsepoksy under de jeg lander uten understell funker fint.

        Comment


        • #5
          . I he nokken gummiliste liggende... Bunkra opp ma lim idag og no e understellet avskrudd. Bør i beholde tverrstagan mellom vingan og kroppen? Vurdere å stive opp med carbonstenger istedet. Plastikk blir fort sprøtt i kulda...
          Vurdere å stive opp sideroret og oppgradere motor og esc ette kvart
          Originally posted by Kyrre View Post
          Lander du på gress, så trenger du ingen beskyttelse, med mindre du skal ha flyet i "ut av esken" standard livet ut. Jeg lander på asfalt og bruker bla vevteip (duc-tape) kombinert med finerplater, depronplater, og div annet. Når det er slitt ut så er det bare å rive av teipen og legge på ny. Jeg har også benyttet meg av dette hjulet som kun krever litt kutting i foamen, og monteres på noen minutter. Det fungerer utmerket montert på buken/magen, bare synd det er blitt så dyrt. Jeg kjøpte noen tidligere i år, og da kostet de bare 30-40 pr stk.

          Comment


          • #6
            Biltema sin lamineringsepoksy fungerer utmerket. Det er den jeg bruker.

            Comment


            • #7
              No er understellet tatt av og oppbygging av snuten er under arbeid. Click image for larger version

Name:	DSC_7711.JPG
Views:	1
Size:	63.2 KB
ID:	615455Seinar idag blir det tur ut for å finne epoxy... Vurderer å fylle opp med silikon rundt cowlingen sånn at den blir finar au. Click image for larger version

Name:	DSC_7712.jpg
Views:	1
Size:	95.5 KB
ID:	615456 Etter eit par landinga i hardt terreng har cowling-overgangen og snutepartiet blitt trøkt ca 1 cm inn ved tommelen min.

              Heilt til slutt har eg no tatt av vingestrutsan og har tenkt å stive opp vingen på ein anna måte... På det siste bilde ser du at vingen har sprukke ganske langt ved hovedskru-festan til vingen. Click image for larger version

Name:	DSC_7713.jpg
Views:	1
Size:	90.4 KB
ID:	615457 Click image for larger version

Name:	DSC_7716.jpg
Views:	1
Size:	97.2 KB
ID:	615458 Kanskje ei løsning ma strikk-feste hadde vore bedre enn skruar?

              Comment


              • #8
                Et lite tips på veien, mindre trykkskader (bulker) i isoporen forårsaket av kompresjon, kan du få rettet ut ganske bra i mange tilfeller ved å bruke varmt vann (NB! Prøv deg frem med temp.). Det som skjer da er at disse "kulene" i isoporen ekstruderer (eser ut) igjen nærmere sin opprinnelige form. Rennende varm vann under springen, så er det lett og øke/justere varmen til det skjer noe.

                Selv om du får en skade som gjør at en bit faller av også, så blir det gjerne en bue inn mot bruddet. Da er det lurt å teste dette trikset før du limer det i sammen igjen for å få pasningen og utseende best mulig.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by SmurfAir View Post
                  Et lite tips på veien, mindre trykkskader (bulker) i isoporen forårsaket av kompresjon, kan du få rettet ut ganske bra i mange tilfeller ved å bruke varmt vann (NB! Prøv deg frem med temp.). Det som skjer da er at disse "kulene" i isoporen ekstruderer (eser ut) igjen nærmere sin opprinnelige form. Rennende varm vann under springen, så er det lett og øke/justere varmen til det skjer noe.

                  Selv om du får en skade som gjør at en bit faller av også, så blir det gjerne en bue inn mot bruddet. Da er det lurt å teste dette trikset før du limer det i sammen igjen for å få pasningen og utseende best mulig.
                  Kan det funke med ein klut fukta med varmt vatn?

                  Comment


                  • #10
                    Da må den være varm.. har gjort dette noen ganger, og syntes selv jeg hadde best kontroll med damp eller rennende vann.
                    __________________________________________________ ___
                    Jørn Kaasbøll
                    Scale Warbirds of Norway

                    Comment


                    • #11
                      Kanskje, men om det holder på varmen lenge nok er jeg usikker på.
                      Vet noen har brukt våt klut og strykejern også. Bare å prøve seg frem forsiktig.
                      Det er forskjellige typer plastblandinger også, så effekten vil nok variere.

                      Comment


                      • #12
                        Anbefaler å aldri bruke silikon for det er ingenting som fester seg på silikon eller der silikon har vært.

                        Comment


                        • #13
                          Click image for larger version

Name:	DSC_7719.jpg
Views:	1
Size:	95.7 KB
ID:	615463 Bomkjøp eller brakjøp? Burde kanskje holde ei stund den boksen her... He ikkje åpnan enno i tilfelle det er feil type...

                          Comment


                          • #14
                            Click image for larger version

Name:	DSC_7720.JPG
Views:	1
Size:	102.0 KB
ID:	615472 Utifra resultatet på batteriluka å bedømme burde det her funke bra på resten av buken òg tenke eg...

                            Comment


                            • #15
                              Click image for larger version

Name:	DSC_7725.jpg
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	615490 Etter ein laurdag med flyging på stripa til Ålesund og omegn Modellflyklubb har eg bygd om cubben til nokko lignende eit gniks-fly... Seilflyet mitt har fått knekt høyderoret pga sterk vind og helga har blitt prega av dissa hendelsan... Motorglideren har blitt seilfly og no forsterkes alle ror ma lettsparkel og nokken innslag av ducktape (sjølvsagt)...

                              Comment

                              Working...
                              X