Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppblåst og varmt batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppblåst og varmt batteri

    Ladet ett 3s 2200ah batteri i dag med laderen (Graupner Ultimat 14+) og koblet til nå innkjøpte balanse brett. -etter lading var batteriet litt oppblåst og varmt. Så ikke for meg at dette var helt i henhold...

    Noen som kan si hva det skyldes og om det er noen problem?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Så ladeprosessen normalt ut ellers? med tanke på strømtrekk, ladetid og balanseringen?
    Er lipo-pakken gammel/godt brukt?

    Ville ha prøvd et annet batteri uten å bruke brettet, men koblet balanseringskabelen rett i laderen.
    Funker det greit, så prøv med balansebrettet neste lading på samme batteripakke.
    Følg nøye med underveis, lader du med 1C skal det jo ikke bli lunkent i det hele tatt.

    Kan ha vært batteripakken også, uansett så skroter jeg alle pakker som begynner å bule.
    Jeg gidder ikke å risikere brann for såpass lite penger.

    Comment


    • #3
      Får teste det ut som du foreslår.Skal også gå over innstillingene samtidig. Syntes det er rart at auto-programmet ikke klarer å detektere evt gjøre dette riktig.


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      --------------------------------------------------------
      Joar Larsen
      Forus RC Club

      Comment


      • #4
        hvilken mange Ampere ladet du med?
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Hmm, sjekket nå.. jeg har ladet på 2.5A - Ups!!??

          (Dette er batteriet det er snakk om: )"]Bad Request

          Edit link
          Last edited by joar.larsen.94; 13-11-16, 21:24.
          --------------------------------------------------------
          Joar Larsen
          Forus RC Club

          Comment


          • #6
            fikk ikke linken til å fungere. hvor mange mAh er batteriet på da?

            edit. ser i første innlegg att det er på 2200mah. dvs det bør lades på 2.2A men burde tålt å lades på 2.5A uten problem mener jeg.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Hmm... På "vaskeseddelen" står det at jeg ikke skal lade mer enn 1C. -er vel det det samme som 2.2A som du sier. Skulle jo gått greit det?
              --------------------------------------------------------
              Joar Larsen
              Forus RC Club

              Comment


              • #8
                I linken står det maks 3C ser jeg, så du skulle ha kunne ladet det med 6,6A uten at det skulle ha tatt skade av det.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kyrre View Post
                  ----I linken står det maks 3C.....
                  --æsj.. ser og det. Var så gira på å finne løsning at jeg ikke leste skikkelig. Tilbake til tegnebrettet.

                  Men har brukt automatiske innstillinger, får kanskje sjekke dem en gang til
                  Last edited by joar.larsen.94; 13-11-16, 21:47.
                  --------------------------------------------------------
                  Joar Larsen
                  Forus RC Club

                  Comment


                  • #10
                    Jeg har ikke vært borti en lader som automatisk finner kapasiteten, kun spenningen, men har selvfølgelig ikke vært borti alle ladere.

                    Comment


                    • #11
                      Graupner sin lader finner nok ikke kapasiteten. Har en nesten maken lader. Synes det er rart at batteriet blir varmt når man lader rett over 1 C, selv når jeg lader pakker på 2 C så blir de ikke varme. Får en følelse av ubalanse i cellene. Har du noe som kan måle cellespenning?
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

                      Mange fly og mye moro

                      Comment


                      • #12
                        Du finner sikkert ut av det. Uansett, ikke lad batterier som kosmetisk får seg en kilevink. Jeg har selv vært i et telt med en del helier, hvorav et 16S batteri tok fyr. Det var en lite hyggelig opplevelse. JEg har selv en del batterier på hobbyrommet mitt, alle lagres i kjøleskap. Lipo-batterier er volatile, og er avhengig av riktig hvilevolt for at de skal vare lengst mulig og minske risiko for brann. Har du kanskje gjort noe feil med innstillinger under ladning, og batterier blåser seg opp, ville jeg fulgt nøye med neste gang du lader batteriet. Du sier også at du har brukt "automatiske" innstillinger. Ikke helt sikkert hva du mener med det, men jeg har 3 stk av denne på hobbyrommet:

                        FMA PowerLab 8 v2

                        Jeg har ingen automatiske innstillinger, kun piping som indikere når prosessen av ladingen er ferdig. Regelen ved helt sikker lading er 1C, men det varierer veldig fra batteri til batteri. Og hva batteriet koster spiller også en del rolle på hva det tåler. Mine 14S fra Fastlad har jo tross alt en discharge rate på vel 50C når jeg pumper en 700 eller 770, så de tåler nok mer inn enn det som står på pakken. Og en ting til: når jeg lader, er jeg alltid til stede. Og har et brannslukkningsapparat for hånd...

                        Lykke til
                        ------------------------------------------------------------------------------------------------
                        Logo 800 Xxtreme, Goblin 770 x2, Goblin 700, Goblin 500, Trekker, 450
                        300X, Cessna 182, Cessna Corvalis. DX18QQ, Jeti DC 16
                        ------------------------------------------------------------------------------------------------

                        Comment


                        • #13
                          Mine iChargere justerer celler automatisk, men feks Sky RC laderen min gjør ikke det.

                          Comment


                          • #14
                            Og en ting til: når jeg lader, er jeg alltid til stede. Og har et brannslukkningsapparat for hånd...
                            Hva skal du bruke det brannslukningsapparatet til?
                            Etter min erfaring kan en ikke slukke et slikt batteri men noe om helst når det først har tatt fyr. Gjør all ladning ute rett før en skal bruke batteriet det er etter min mening det eneste forsvarlige.

                            Comment


                            • #15
                              Hmm, enig og ser ut ifra kommentarene at jeg har noen batterier å kassere og investere i nye.. Og ikke minst lese meg litt opp på laderen før jeg starter opp igjen.

                              (Varme og Li batterier går vel ikke så bra; Når Li batterier fyrer er det vel bare kjøling som nytter, mao vann i store mengder som gjelder. CO apparat kan hjelpe initielt, men klarer ikke å kjøle over tid)


                              Sent from my iPhone using Tapatalk
                              --------------------------------------------------------
                              Joar Larsen
                              Forus RC Club

                              Comment

                              Working...
                              X