Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airlift AS 350

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Airlift AS 350

    Planlegger nå en Airlift AS 350 B3. Jeg lagde for mange år siden et rotorhode, halerotor og rotorblader med god skalalikhet, men gikk lei RC-hobbyen før jeg kom lengre enn at jeg testet ferdig det mekaniske. Jeg har nå bestilt et skrog til den i riktig størrelse. Tror det går fort å få den sammen, men jeg må nok testfly og tracke på nytt nå som trebladene har ligget i sju år. De var ikke lakket så det er en møysommelig prosess med balansering som gjenstår før jeg kan teste.

    Attached Files

  • #2
    Halebommen har en saftig bulk etter at et rotorblad traff den en gang i testhelikopterkarrieren. Såvidt synlig bak den horisontale finna midt på bommen i bildet over. Bommen er ikke bøyd, og beltet gnisser ikke mot, så jeg vil bruke den inni skroget. Det er ikke noe 3D-helikopter med enorme krefter. Faktisk flyr den på rundt 1000 rpm eller noe sånt i videoen.
    Last edited by tahustvedt; 14-11-16, 23:38.

    Comment


    • #3
      Denne blir spennende å følge med på bra at du tar opp igjen et gammelt prosjekt, virka veldig stabil ved så lavt turtall på rotoren.
      Inge Brautaset
      EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
      T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
      ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
      ESM FW190 Saito FA-170R3
      Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
      Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
      Aviomodelli VOR 250
      Carf Spitfire med 75cc 3W
      Phoenix Modell Ka8 3,5m
      Simprop Speedcobra

      Comment


      • #4
        Ja den flyr slik jeg vil at den skal fly. God koning på rotoren og ingen vepseoppførsel.

        Hovedrotor er lakket, og halerotor er lakket og balansert. Hovedrotorbladene er under lakking og balansering. Det kan vanskelig gjøres mer skalariktig enn disse rotorene. Skal bytte noen bolter som skal ha sekskanthode.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Den er ikke balansert enda. Gikk tom for matt klarlakk til balanseringen. Må prøve den ute på dagen for å se hvordan det går. Det er snakk om ca ett til to gram forskjell mellom det tyngste og det letteste bladet.

          Den ser ut som en militær drone.
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Kuult!

            Hvilken "size" blir dette? Var litt nysgjerrig på hvor du har bestilt skroget hen?

            350 er en fin maskin. Skal bli morro å se utviklingen

            Comment


            • #7
              Det er 600-size. Den blir ca 1:8-skala. Jeg bestilte dette Funkey-skroget: Error Page | eBay

              Comment


              • #8
                Jeg var akkurat ute og hovret maskinen. Første helikoptertur på sju år, og det gikk bra. En del vibrasjoner så jeg må balansere bladene bedre. De er litt skjeve og sånt, treblader som har ligget ubehandlet i mange år, så det kan hende jeg må lage nye for å få den vibrasjonsfri.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tahustvedt View Post
                  Det er 600-size. Den blir ca 1:8-skala. Jeg bestilte dette Funkey-skroget: Error Page | eBay
                  Kult! Det er den ja!? Da har akkurat samme selv, men i meget "plain" versjon. Har håp om å starte en til av samme slag. Blir motivert når en ser hva som er her på forumet! Har bestilt 3-bladers hode + blader, for å sette opp min andre 600 som er i deler nå. Det rotorhodet du har til din, er jo helt superlekkert!!

                  Skal bli moro å følge de to 350 prosjektene her inne...
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Skroget ble ikke sendt før onsdag denne uka. Ting tar tid.

                    I dag har jeg laget mer skalariktige bladbolter. På full size er de hule og ringen er en del av en låsemekanisme som går inni og sprer på undersiden. Jeg skal lage sikkerhetsnåler under som på full size. Boltene er ugjenget og er laget av rustfritt stål. For å etterligne låsesplinten sølvloddet jeg en m3 sprengskive på hvert bolthode.

                    Full size:
                    http://i118.photobucket.com/albums/o...psb4421287.jpg
                    Attached Files
                    Last edited by tahustvedt; 26-11-16, 18:01.

                    Comment


                    • #11
                      Wow.....

                      Dette blir jo fantastisk bra!? Det skal bli gøy å se denne ferdig.

                      Gi beskjed om du vil starte en liten produksjon med rotorhoder...

                      Comment


                      • #12
                        Imponerende, spennende å følge denne og de andre 350 prosjektene. Hvilken lakk benytters på skroget?

                        Comment


                        • #13
                          Jeg bruker vanlige ristebokser. Enten Biltema eller Carat på denne. Må se om jeg finner fargene da de slutter å føre Carat her lokalt nå.

                          Comment


                          • #14
                            Låsesplinter er på plass. Litt slapp teip på den blå armen ser jeg her.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Høres bra ut at vanlige bokser kan brukes, jeg er meget imponert over detaljnivået på bildene som er lagt ut. For meg som er fersk innen for dette er det meget motiverende og lærerikt å følge disse prosjektene.

                              Comment

                              Working...
                              X