Announcement

Collapse
No announcement yet.

Panther Auogyro RCM&E

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Panther Auogyro RCM&E

    Har sansen for alt som ikke er A4 innen modellflyverdene en autogyro har fristet lenge. Når tegningene ti en Panther Autogyro trainer dukket opp i RCM&E km den raskt øverst på må "ha lista". Selv syns jeg modellen er elegant å se til uten at det gjør den så mye vanskeligere å bygge.

    Click image for larger version

Name:	panther580.jpg
Views:	3
Size:	24.0 KB
ID:	638293

    Jeg fant ikke umiddelbart rotordiameter, men mener den havner på ca. 1200 mm og en vekt på 1500-2200 gram.Modellen er beregnet for elektro, men flere har også benyttet seg av glowmotor ca 40 size både 2 og firetakt. Selv kommer jeg til å ha elektrodrift da det blir enklest.

    Dette kommer ikke til være en steg for steg byggetråd, men mer en milepæl-tråd som som dekker de viktigste steppene i byggingen. Det skal også sies at jeg tjuvstartet (en god del). Bare så det er sagt, byggehastigheten er lav...

    Modellen bygges i balsa, furu, liteply og bjørkefiner. Hadde dårlig med liteply i hus så dette ble løst ved å laminere for eksempel 3mm balsa mellom 2 deler 1 mm bjørkefiner. Blir sterkt og ganske lett.

    Jeg startet med å laminere sammen rotormasten. Denne består av hard 6 mm tykk balsakjerne med retning på veden vertikalt, På hver side er det pålimt 3 mm balsaflak som er rotert 45 grader på ene siden og motsatt på andre siden. Se i hullene for servoene som ikke er skåret helt gjennom. Masta motstår på denne måten torsjon bedre. I kjernen på 6 mm er det limt inn 2 bjørkefinerbiter med 4 mm bolter. Masta skal være avtagbar for enklere transport og lagring og servoene sitter i denne også tilsvarende hovedvingen på et fly. Nå er ikke dette noen kjempestor modell og transport hadde nok løst seg greit med likevel, men valgte å bygge per tegning. I toppen av masta er det limt 2x 3 mm bjørefinerplater som fungerer som hengsel for front/aft tilt.

    Click image for larger version

Name:	Rotormast.jpg
Views:	1
Size:	266.3 KB
ID:	638294
    Rotormast før pussing.

    Kroppssidene med spant er limt sammen og masta brukes som mal for plassering av spantene som støtter opp denne.

    Click image for larger version

Name:	Kropp med spant.jpg
Views:	1
Size:	249.6 KB
ID:	638296
    Kropp med de fleste spant montert.

    Click image for larger version

Name:	Rom for rotormast.jpg
Views:	1
Size:	178.8 KB
ID:	638295
    Rom for rotormast. Treangellister på 12X12 balsa for å støtte opp rotormasta.

    Har forberedt balsa som skal på toppen av kroppen. Jeg kappet til balsa i ca riktig lengde og kokte/dampet den i vann i ca 30 min. Underveis bøyde jeg den forsiktig til slik at den passet rundt ei vinflaske uten å sprekke. Satte strikk rundt slik at den holder fasongen. På kantene av balsen der strikken ligger an oppdaget jeg at en bør legge små klosser for å fordele trykket fra strikken over større lengde av kanten, hvis ikke vil strikken grave seg litt nedi. Så ble flakene satt slik til tørk.
    Click image for larger version

Name:	Buede balsaflak.jpg
Views:	1
Size:	189.7 KB
ID:	638297

  • #2
    kult, ser tøff ut den der.
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment

    Working...
    X