Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Model Decathlon 1/4.5 ARF

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix Model Decathlon 1/4.5 ARF

    Tenkte å lage til en liten monteringstråd på denne. Har vel ikke vert særlig stor interesse for slike tråder tidligere men får vel prøve å putte inn noe i dette forumet så det ikke dør helt ut. Jeg har flyttet så hobbyrommet mitt er blitt redusert fra 50 til 14 kvadratmeter og dermed blir det vel ikke flere 40% modeller, men det kan jo være nesten like morsomt med disse små.
    Modellen er denne:
    Phoenix Model Decathlon 1/4.5 ARF EP/GP/GAS

    Skal bruke en ASP 180 4t motor som har fått elektronisk tenning og kjører på E85 med 7% Klotz 2t olje. Propell blir nokk en APC 18x6-8.
    Den motoren har jeg hatt i to fly tidligere og den går som en klokke, og på E85 er jo drivstoffet nesten gratis Kr 9,40 pr l sist jeg kjøpte.

    Så langt har jeg fått på plass motoren.
    Click image for larger version

Name:	WP_20161207_001[1].jpg
Views:	1
Size:	179.7 KB
ID:	638300
    Click image for larger version

Name:	WP_20161207_002[1].jpg
Views:	1
Size:	193.2 KB
ID:	638301

  • #2
    Blir kjekt å følge med, jo flere som legger ut ting her, jo flere grunner til logge inn.

    Comment


    • #3
      Hvordan er stabilitet, kjøling og effekt på E85?
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        En mister ca 200 RPM i forhold til 20% nitro men ellers er det helt upåklagelig.

        Comment


        • #5
          Kjekt med slike bygge/monteringstråder. Flott at du legger ut bardp

          Comment


          • #6
            Litt OT, men hvor mye mindre griser det?
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #7
              Vanskelig å gi noe eksakt mål på hvor mye det griser men betydelig mindre en om en kjører med vanlig glow. Og en får nå heller ikke slikt svart gørr som bensinmotorene produserer.

              Comment


              • #8
                Da var stabene limt på plass med PU lim.
                Click image for larger version

Name:	WP_20161211_001[1].jpg
Views:	1
Size:	213.6 KB
ID:	615692

                Comment


                • #9
                  Har hatt en av samme fabrikat, men i 40-størrelse. Den fløy som en sidensvans med for mye rognebær innabords. Særdeles uberegnelig. Etter å ha blitt avskrevet flere ganger (blant annet etter en styrt i havet) fikk den "bomberom" hvor jeg la en fallskjermhopper. Denne hektet seg fast under utsprang en gang, og med åpen fallskjerm på slep ble det nok litt for mye drag. R.I.P.
                  Håper denne flyr bedre.
                  Beklager OT men synes det var verd å dele..
                  Stein Johnsen
                  http://www.blåmåsan.com

                  Comment


                  • #10
                    Vil vel tro den er lit son som en Cub hvor en må ha en masse dif på balanserorene får å få den til å fly normalt. Men det vil nå tiden vise, greit men noen tips og erfaringer.

                    Comment


                    • #11
                      Går ikke så fort her alt for mye annet og styre med. Men nå har jeg fått montert høyde og sideror med tilhørende linker og servoer.
                      Måtte snu servoene til høyderorene i forhold til manualen for å få linkene inn i rett høyde og vinkel.
                      Click image for larger version

Name:	WP_20161217_001[1].jpg
Views:	1
Size:	203.7 KB
ID:	615729
                      Click image for larger version

Name:	WP_20161217_002[1].jpg
Views:	1
Size:	144.5 KB
ID:	615730

                      Comment


                      • #12
                        Her går det ikke akkurat med lynets hastighet men slik blir det når en er mye bortreist. Har nå fått på covlingen og understell. Spinneren som fulgte med blir jo håpløst liten til den propellen jeg har så får se om jeg ikke finner en slik spinner mutter jeg kan bruke.

                        Click image for larger version

Name:	20170212_213409[1].jpg
Views:	1
Size:	176.6 KB
ID:	616000
                        Click image for larger version

Name:	20170212_213415[1].jpg
Views:	1
Size:	207.1 KB
ID:	616001
                        Click image for larger version

Name:	20170212_213428[1].jpg
Views:	1
Size:	148.7 KB
ID:	616002

                        Comment


                        • #13
                          har du gjort noen andre modifikasjoner på motoren i forhold til kompresjon ? Glowfuel har har jo ikke det samme kompresjonstallet som E85, vel ? Tenker på at det kan være litt høyt og om kompressjonen ideelt sett bør reduseres ?
                          __________________________________________________ ___
                          Jørn Kaasbøll
                          Scale Warbirds of Norway

                          Comment


                          • #14
                            Nei det går helt glimrende med E85 den har oktantall på 104 så det fungerer fint. Verre er det om en vil kjøre på bensin da må en hive inn noen ekstra toppakninger for og unngå tenningsbank og i tillegg skifte forgasser. Men for å kjøre på E85 er det kun CDI tenning som trenges.

                            Comment


                            • #15
                              Hei.
                              Kanskje et dumt spørsmål men, hvordan lukter egentlig E85? Tenker på lukt i hus/hobbyrom og bilen på varme dager.
                              Mvh
                              Gunnar Børseth

                              I might not be very good, but I'm fun to watch.

                              Comment

                              Working...
                              X