Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen som har skalamodell av norskproduserte PK X-1 eller X-2?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som har skalamodell av norskproduserte PK X-1 eller X-2?

    På 50-tallet begynte man å utvikle norske helikoptere på Kjeller flyfabrikk. Noen her som har laga modell av de?

    Her er en dokumentarfilm av prosjektet. De viser en statisk modell av og til.
    NRK TV

  • #2
    Står en på museet på Gardermoen om du har lyst til å se den i full størrelse.

    Comment


    • #3
      Her må du jo slå til å lage modell av (den første "åpne" versjonen) tahustvedt . Er ikke et øyeblikk i tvil om at du får det til

      Comment


      • #4
        Hadde vært moro med en stor slik modell. Da må jeg få tak i kopi av tegninger for å lodde stålramme.

        Måtte nesten laget en rekkesekser til den også da.
        Ranger L-440 - Wikipedia
        Last edited by tahustvedt; 20-12-16, 15:48.

        Comment


        • #5
          Tenkte du på PK X-1 eller X-2 og tenkte på materialet du ville bruke?
          Vidar

          Div.

          Comment


          • #6
            Paulo Severin har vel en del rør og firkantprofilr kanksje høre med Aureka?
            Vidar

            Div.

            Comment


            • #7
              Er egentlig X-2 jeg helst ville laget. Lurer fælt på hvordan servororsystemet føles å fly med, spesielt i høy hastighet. De drev jo kun med hovring under prosjektet.

              Comment


              • #8
                Click image for larger version

Name:	PK_X-1_FFSii.jpg
Views:	1
Size:	252.2 KB
ID:	615748

                Her et bilde av Pål Næss
                Vidar

                Div.

                Comment


                • #9
                  Jeg mener denne (eller en tilsvarende om de ble bygget flere) sto i en hangar på Kjevik tilhørende Luftforsvarets Tekniske Skolesenter, da jeg gikk der i 1987. Den ser utvilsomt ganske "homebrew" ut, selv i 1987.
                  Det som jeg selv har vært oppe i som ligner mest på dette av serieproduserte helikoptre er Bell 47G.

                  Comment

                  Working...
                  X