Announcement

Collapse
No announcement yet.

CARF Eurosport som første turbin prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Da har jeg endelig fått startet motor i testbenk etter at den feilet på frøste forsøkene.

    Testet den første gang en lørdag ettermiddag i oktober, kort fortalt så startet den fint som vare det, men kuttet etter noen sekunder stabil tomgang.og det var litt frustrerende, sørlig siden jeg ikke visse årsak og dette var min første turbin. Ringte ATJ's mann her i Norge som heldigvis for ikke mange kilometerne unna, fikk noen tips jeg skulle sjekke men feilet fortsatt. Neste gang jeg ringte tok han heller turen bort til meg, var der etter 15 minutter (tar i hvert fall 14 å kjøre :P) Vi sjekket og feilsøkte litt og fant ut at det mest sannsynlig var feil på turteller da den lå stabilt på tomgang før den kuttet, mens avlest turtall viste pluss minus 10000rpm. Jeg ble anbefalt at han sendte turbinen tilbake til fabrikk for kontroll og bytte av deler siden jeg uansett ikke var ferdig med Eurosporten noe jeg syntes var greit.

    En av grunnene til at jeg falt for ATJ foruten pris var at kontaktpersonen var aktiv kar i jetmiljøet og jeg visste at han kunne man ringe 24/7 om det var noe. Og det stemte, så langt veldig fornøyd med valget.

    7 uker senere var den tilbake etter å ha ligget 3 uker hos tollen på Gardermoen....

    Første test gikk flott som bare det, og helsike så mye krefter denne termosen har


    Lars Norberg

    Comment


    • #17
      Ikke mye jeg får tid til å bygge om dagen, men fikk tegnet litt på opplegget rundt luftbremsen og plate som dekker hullet med montering av påfylling osv.

      Første print ble gjort i går mens jeg arbeidet på huset, ikke helt bra passform så noen justeringer og ny på vei ut av Prusaen i dag.
      Click image for larger version

Name:	2017-12-27 11.15.41.jpg
Views:	1
Size:	215.2 KB
ID:	617152
      Lars Norberg

      Comment


      • #18
        Siste finish før endelig print. Platen blir festet med skruer og er klargjort for montering utstyr som fuelpumpe, kran, filter, lufttrykksensor og Festo for påfylling.

        Click image for larger version

Name:	luftbrems.jpg
Views:	2
Size:	86.7 KB
ID:	617160
        Lars Norberg

        Comment


        • #19
          Sånn skal det gjøres Lars! Dette blir veldig bra!
          Nå er det viktig og ikke bruke mer tid da.

          Christian

          Comment


          • #20
            Originally posted by Bob Toilet View Post
            Sånn skal det gjøres Lars! Dette blir veldig bra!
            Nå er det viktig og ikke bruke mer tid da.

            Christian
            Takker og er helt enig....Nå er det på tide å få luft under vingene...

            Men nå går det fremover fikk siste Festo koblingen i posten i går så er bare å få dyttet inn utstyret nå. Godt å se at du har kommet deg inn på forumet igjen
            Lars Norberg

            Comment


            • #21
              Da er hele luftbremssystemet ferdig med plass til fuelpumpe og påfylling. Da gjenstår det bare å bygge opp en plate for powerbox og diverse elektronikk under canopyen

              Click image for larger version

Name:	2018-02-22 12.01.19.jpg
Views:	2
Size:	255.9 KB
ID:	617316
              Lars Norberg

              Comment


              • #22
                Video av luftbremsen:

                Lars Norberg

                Comment


                • #23
                  Dette ser veldig bra ut, Eurosport med og uten luftbrems er to helt forskjellige fly å fly, med luftbrems kan du "røske og rive" mer i stikkene og fly med mer turtall på turbinen. I love it Nærmer det seg første tur eller ?
                  - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                  - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                  - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                  - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Morten View Post
                    Dette ser veldig bra ut, Eurosport med og uten luftbrems er to helt forskjellige fly å fly, med luftbrems kan du "røske og rive" mer i stikkene og fly med mer turtall på turbinen. I love it Nærmer det seg første tur eller ?
                    Ja det kan jeg tro. Blir også en ganske elegant og renslig løsning med å få all påfylling under luftbremsen også. Ser virkelig frem til å få den i luften, det har jo tatt altfor lang tid dessverre innimellom husbygging. Planen er å få den i luften i påsken om det ikke er iskaldt da

                    Det som gjenstår er egentlig bare å få inn mottaker og powerboxen før selge turbinmontasjen kommer. Alt er egentlig klargjort for den men best å ha den i esken frem til modellen er blåst ren
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #25
                      Blir bra dette
                      Synes det å montere en Powerbox i en ES blir kraftig overkill, den har kun noen få servoer som såvidt beveger seg og som trekker veldig lite strøm, har selv fløyet mange hundre turer med ES der servoer går rett i mottaker, har fungert helt upåklagelig og det blir en enkel installasjon uten dill.
                      I dag har jeg standardisert på Powerbox Sensorswitch, futaba mottaker m/Orbit Powerjack + gode LiFe batterier i alle turbinflyene. Dette er en enkel, billig og trygg installasjon
                      - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                      - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                      - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                      - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Morten View Post
                        Blir bra dette
                        Synes det å montere en Powerbox i en ES blir kraftig overkill, den har kun noen få servoer som såvidt beveger seg og som trekker veldig lite strøm, har selv fløyet mange hundre turer med ES der servoer går rett i mottaker, har fungert helt upåklagelig og det blir en enkel installasjon uten dill.
                        I dag har jeg standardisert på Powerbox Sensorswitch, futaba mottaker m/Orbit Powerjack + gode LiFe batterier i alle turbinflyene. Dette er en enkel, billig og trygg installasjon
                        Du har nok helt rett der, er ikke mange servoene som går inn i den på denne modellen Men blir fin for å sikre servoutgangene og de to driftsbatteriene. Kjører to A123 pakker som er i en sånn kombipakke.


                        Høres ut som en bra og enkelt oppsett du har lagt opp til i dine modeller, mulig jeg må vurdere noe slikt med tiden. Får man slike Orbit Powerjack til JR mottakere?
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #27
                          Har kjøpt hos evojet.de til Futaba, mulig de også har til JR også.
                          Sender kjapt.

                          Mvh
                          ToreG

                          Comment


                          • #28
                            Denne ser jo veldig fin ut, Lars. Håper du får den i lufta snart, og at du tar deg turen til JetPower-treffet i Fyresdal (31.5 - 3.6). Også hyggelig å se at det er noen som holder liv i dette forumet!
                            Lars
                            Lars Henrik Kjølberg

                            http://www.flickr.com/photos/larshkj/

                            Klubber:
                            Jets of Norway
                            Nittedal modellflyklubb

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by larshkj View Post
                              Denne ser jo veldig fin ut, Lars. Håper du får den i lufta snart, og at du tar deg turen til JetPower-treffet i Fyresdal (31.5 - 3.6). Også hyggelig å se at det er noen som holder liv i dette forumet!
                              Lars
                              Ja må bli ferdig nå Fyresdal er lagt inn i kalenderen så får håpe fruen gir meg ok å dra. Grunnen til at det tar litt tid er at jeg totalrenoverer huset også (ligger noe etter skjema der og...TTT)

                              Men har jo lagt min elsk på 3d printeren min, tenger rask sammen deler og den printer mens jeg jobber på huset Så nå driver den med utstyrsbrettet. Genialt når man med enkle grep kan lage utsparringer og skruehull som passer perfekt. Og om du trenger noen justeringer så kan man enkelt gjøre dette på sekunder og lage ny versjon mens man jobber med lekting i taket på huset

                              Click image for larger version

Name:	utstyrsplate.jpg
Views:	1
Size:	64.1 KB
ID:	617334
                              Lars Norberg

                              Comment


                              • #30
                                Første testprint av utstyrsplaten er klart. Noen justeringer på spantene, de ble litt for brede så nye er på vei ut av printeren i kveld.


                                Click image for larger version

Name:	2018-03-05 08.51.05.jpg
Views:	1
Size:	230.5 KB
ID:	617346
                                Lars Norberg

                                Comment

                                Working...
                                X