Announcement

Collapse
No announcement yet.

CARF Eurosport som første turbin prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • CARF Eurosport som første turbin prosjekt

    Etter å ha endt opp med en Eurosport Evolution etter en del tips og innspill på en tidligere tråd her på modellflynytt, tenke jeg det kunne være moro med en liten tråd om modellen og min er faring med denne som første turbin modell.

    Planen er å ha modellen klart mot vår/sommer 2017 så får vi se hvordan tidsplanen går sammen med renovering av hus

    Tråden som startet det hele kan leses her:
    Skal jeg begynne med turbin, isåfall hva må jeg tenke på osv? - (MFN) ModellflyNytt.no
    Attached Files
    Last edited by Lars N; 22-12-16, 09:23.
    Lars Norberg

  • #2
    Blir intresant og følge, men du har dårlig tid visst du skal ha den klar vår/ sommer 2016. Hehe

    Comment


    • #3
      Originally posted by arvid View Post
      Blir intresant og følge, men du har dårlig tid visst du skal ha den klar vår/ sommer 2016. Hehe
      Uff ja....året går litt på auto ser jeg.....Endret til 2017 nå Det burde gå, men kan også blir litt snaut med alle andre prosjekter.
      Lars Norberg

      Comment


      • #4
        Kjør på Lars! Det er langt mellom byggetrådene av turbinmodeller her på forumet, så det blir spennende lesing dette!

        Comment


        • #5
          Full Intake Duct

          Første fase blir å få montert luftbrems og luftinntak.

          Luftinntak:

          Tenkte å bestille luftinntaket via CARF sine sider siden den nye versjonen skal være ganske bra i passformen:
          NEW Full Intake Duct
          Click image for larger version

Name:	large0-picture_main.jpg
Views:	1
Size:	225.5 KB
ID:	615751

          Synes rett og slett modellen blir penere med dette og mer ryddig ellers har det vel ikke noe voldsom funksjon utenom psyken Om noen skulle ha denne liggende så gid beskjed!

          Luftbrems:
          Fått mange tips om at dette gir modellen en stor fordel, pluss at jeg får et ekstra område hvor jeg kan plassere fuelutstyret og luftkoblinger slik at jeg kan separere dette fra radioutstyret i front. Heldigvis er det mange som har gjort dette før meg, siden jeg skal beholde skjemaet på modellen inntil videre så skal den kuttes ut av kroppen og brukes, gruer meg litt til kuttingen merker jeg...Håper resultatet blir like bra som tråden hos Jets of Bergen

          Video fra Morten Rassmussen:


          Byggetråd av luftbrems på Jets Of Bergen:
          http://www.jetsofbergen.no/node/1963

          Click image for larger version

Name:	_original.jpg
Views:	1
Size:	172.1 KB
ID:	615752
          Bilde "stjålet" fra jets of Bergen sine sider
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Heisann

            Er jo bilde av min gamle modell jo

            Luftbrems synes jeg er must på ES, fløy den mange år og mange turer uten men når jeg laget luftbremsen og begynte å fly med denne så ble det noe helt annet, det var lettere å løfte nesen den bremser mer opp i landing og du kan virkelig ta korte landing runder for å sette den med nesen så høyt at du skraper helt bak på hekken. Jeg bygde min ES først med alt, ducting, innsug, pilot, røyk og mye stasj som ga ekstra vekt. Når jeg laget luftbremsen så fjernet jeg mye, bla full ductingen, pilot, røyk +++ som var unødvendig, byttet også til mindre og lettere batterier for å gjøre den så lett som mulig, klarte å spare ca 1,5kg totalt. Dette gjorde store underverker og modellen fløy som et "aspeløv" i luften. lett å fly, tighte svinger, høy nese og mye annet som er vanskelig med andre fly enn en deltavinge.

            Når det gjelder turbin i ES mener jeg du får det kjekkest med en 18-19 kg thrust, har brukt alt fra 160, 180 og 220 i min og uten tvil var den mest optimale turbinen 180 gold edition. Jeg ville ikke kjøpt mindre i alle fall.

            Lykke til med prosjekt, med denne får du det kjekt
            - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
            - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
            - Krill Avanti S m/ATJ220SV
            - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


            Comment


            • #7
              Originally posted by Morten View Post
              Heisann

              Er jo bilde av min gamle modell jo

              Luftbrems synes jeg er must på ES, fløy den mange år og mange turer uten men når jeg laget luftbremsen og begynte å fly med denne så ble det noe helt annet, det var lettere å løfte nesen den bremser mer opp i landing og du kan virkelig ta korte landing runder for å sette den med nesen så høyt at du skraper helt bak på hekken. Jeg bygde min ES først med alt, ducting, innsug, pilot, røyk og mye stasj som ga ekstra vekt. Når jeg laget luftbremsen så fjernet jeg mye, bla full ductingen, pilot, røyk +++ som var unødvendig, byttet også til mindre og lettere batterier for å gjøre den så lett som mulig, klarte å spare ca 1,5kg totalt. Dette gjorde store underverker og modellen fløy som et "aspeløv" i luften. lett å fly, tighte svinger, høy nese og mye annet som er vanskelig med andre fly enn en deltavinge.

              Når det gjelder turbin i ES mener jeg du får det kjekkest med en 18-19 kg thrust, har brukt alt fra 160, 180 og 220 i min og uten tvil var den mest optimale turbinen 180 gold edition. Jeg ville ikke kjøpt mindre i alle fall.

              Lykke til med prosjekt, med denne får du det kjekt
              Ja har lest igjennom tråden din der så veldig bra at jeg fant den Så at siden til Jets Of Bergen skulle stenges, hva med å få flyttet trådene over til modellflynyttforumet slik at infoen ikke blir borte? Var jo helt genialt for meg ihvertfall
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Tenkte jeg skulle bestille noen festokoblinger og slange for oppsettet under luftbremsen fra DreamworksRC

                Hvilke dimensjon og kobling burde jeg bruke?

                Page Not Found - Dreamworks Model Products - #1 in Radio Controlled Jets and Accessories

                Tanken var å montere to ventiler under luftbremsen som er montert i plate for fylling av JETA1 og trykkluft
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Click image for larger version

Name:	2017-02-06 20.12.28.jpg
Views:	1
Size:	204.7 KB
ID:	616060
                  Montasjen som var gjort fungerte men ikke noe særlig ryddig eller ordentlig. Vanskelig med tilkomst og demontering om noe skulle skje. Alt er revet ut og starter fra bunnen av.

                  Click image for larger version

Name:	2017-02-18 20.58.25.jpg
Views:	1
Size:	179.5 KB
ID:	616061
                  Ducting/Inlet fra Intairco kom i går. Disse er et flott stykke arbeid, i motsetning til CARF sine kan den bakre delen demonteres for tilkomst senere. Genialt.

                  Click image for larger version

Name:	2017-02-18 20.58.45.jpg
Views:	1
Size:	321.2 KB
ID:	616062
                  Christer hos CS turbinservice sendte meg sitt egendesignede hengsel for luftbremsen som skal på plass. Samme som Morten monterte på sin modell i videoen over. Denne er laget slik at luftbremsen dyttes bakover samtidig som den går opp.

                  Click image for larger version

Name:	2017-02-18 20.59.07.jpg
Views:	1
Size:	326.7 KB
ID:	616063
                  Fikk kjøpt litt luftutstyr på bruktmarkedet men helt ubrukt. Dobbelventil til luftbremsen og failsafe unit som senker understellet ved laft trykk. Planen er å bruke en krets og to lufttanker så slipper jeg ekstra påfylling, så sjekker jeg hvor mange ganger jeg kan benytte luftbremsen under flight. Blir jeg for ivrig kommer i hvert fall understellet ned.
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Da er CO2 slukker på plass, så da begynner utstyret å bli komplett. Ble en 2kg versjon bestilt fra verktøy.no
                    Click image for larger version

Name:	2017-02-02 20.54.40.jpg
Views:	1
Size:	74.5 KB
ID:	616079

                    http://www.verktøy.no/brannslukker-k...co2-2kg-tmcd2b
                    Last edited by Lars N; 20-02-17, 09:05.
                    Lars Norberg

                    Comment


                    • #11
                      Noen som har anbefalinger rundt valg av Powerbox løsning? Tanken var å bruke en løsning hvor jeg kan benytte JR XBUS direkte inn i powerboxen.
                      Lars Norberg

                      Comment


                      • #12
                        Da har jeg endelig fått gjort litt igjen på denne modellen etter at jeg fikk luftet T-33 noen sekunder. Luftbremsen er montert og fungerer utmerket. Gjenstår litt justeringer og få laget en plate i åpningen for utstyr og noen anleggsflater slik at bremsen har noe å ligge i mot når den er nede.

                        Click image for larger version

Name:	2017-08-05 14.52.53.jpg
Views:	1
Size:	162.4 KB
ID:	616800

                        Click image for larger version

Name:	2017-08-05 14.53.07.jpg
Views:	1
Size:	197.3 KB
ID:	616801

                        Click image for larger version

Name:	2017-08-05 14.53.17.jpg
Views:	1
Size:	108.8 KB
ID:	616802
                        Lars Norberg

                        Comment


                        • #13
                          Fikk endelig litt tid igjen på hobbyrommet. Så da er arbeidet med å få på plass luftinntakene i gang. Disse er bestilt fra Intairco og har mye bedre passform og løsninger enn CARF sine originale. Hovedfordelen er at de er todelte slik at bakre del av inntakene kan ta vekk for tilkomst til neselegg og annet utstyr.

                          Click image for larger version

Name:	2017-08-20 20.48.58.jpg
Views:	1
Size:	301.1 KB
ID:	616805
                          Lars Norberg

                          Comment


                          • #14
                            Testmontering før det limes fast.

                            Click image for larger version

Name:	2017-08-20 21.15.41.jpg
Views:	1
Size:	158.2 KB
ID:	616806

                            Click image for larger version

Name:	2017-08-20 21.16.46.jpg
Views:	1
Size:	119.5 KB
ID:	616807

                            Click image for larger version

Name:	2017-08-20 21.15.56.jpg
Views:	1
Size:	78.3 KB
ID:	616808
                            Last edited by Lars N; 20-08-17, 21:24.
                            Lars Norberg

                            Comment


                            • #15
                              Click image for larger version

Name:	2017-11-21 15.12.38.jpg
Views:	1
Size:	267.2 KB
ID:	617070
                              Ventiler delvis montert på eget brett over innsuget. Dobbelventil til understell og luftebrems, singelventil til bremser på hjul.

                              Click image for larger version

Name:	2017-11-21 15.12.58.jpg
Views:	1
Size:	191.7 KB
ID:	617071
                              To luftanker er plasser bak sammen med utblåset, kablene og slanger er trukket med varmebeskyttende strømpe fra den herlige butikken Biltema

                              Strømpen finner du her:
                              Varmeisolerende kabelstrømpe
                              Lars Norberg

                              Comment

                              Working...
                              X