Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikromodell av Lynx Mk. 86 - 235

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mikromodell av Lynx Mk. 86 - 235

    Ambisiøst prosjekt. Håper jeg lykkes. Jeg skal prøve å få denne 1:32-modellen til å fly.

    Revell Online-Shop // Modellbau // Ferngesteuerte Autos // 3D Puzzle

    Jeg kjøpte dette settet av Lynx Mk88 og planla å bygge om delene til Mk86. Det gikk greit, men nesa har ikke riktige panellinjer etter at jeg har kutta, sparkla og pussa, da panelene er forskjellige på Mk86. Driter i det. Det viktigste er at den har rett fasong. En annen ting som jeg ikke retta på var venstre kabindør som har vinduer på feil plass.

    Jeg kontaktet Vingtor for å spørre om det var mulig å kjøpe forstørrede dekaler av de, men det gikk ikke. Teksten KYSTVAKT og 235 er malt på. Jeg er tydeligvis ikke så god på frihåndsmaling, for det ble ikke nydelig. Nesten alle vannmerkene er fra byggesettet, men jeg lagde insigniaene selv med printbart vannmerkeark. Lakkingen er bortimot ferdig, men jeg burde lakke kystvakt-flagg på halen. Den har fått strategisk weathering. Jeg er svært fornøyd med fargen. Det er Army-Paint "Flat battleship grey" (RAL 7031), med blank klarlakk før merker, og så litt matt klarlakk.

    Etter letting av skroget, og deretter tynging med lakk :P veier det 80 g. Da blir det ikke tic-toc-ytelse, men det burde fly fint. Jeg har ikke bestemt meg for elektronikk. Mekanikken blir sannsynligvis spesiallaget slik at skroget blir bærende, men jeg trenger gyroer og sånt. Trex 150 ser ut som en ypperlig donor. Bare synd jeg ikke har S-FHSS-radio. Kanskje på tide å oppgradere 9C til en som tar alle standardene til Futaba.

    Jeg er ferdig med det som kanskje er det vanskeligste, nemlig kraft overføring til halerotoren og integrering av halerotor uten at det blir klumpete. Det blir tynn rem fra en motor lengre fremme, under eksoskonene. Trinser og slik er klart, og halen er bygd oppmed lagring der det er nødvendig. Jeg vil ikke lime flere store deler sammen. Jeg bruker bittesmå skruer til å holde halebommen samme, og festet til skroget. Toppdekselet klikkes på plass og sitter godt, og hele bunnen på skroget kan fjernes ved å skru ut to skruer.
    Attached Files
    Last edited by tahustvedt; 26-12-16, 05:57.

  • #2
    Denne blir det å følge på. Spennende
    Vidar

    Div.

    Comment


    • #3
      spennende

      Comment


      • #4
        artig prsojekt, her er en som også er i gang med samme type opplegg:

        Just a moment...



        Comment


        • #5
          Den er jo diger i forhold til min Lynx.

          Comment


          • #6
            Litt mer weathering, og en CPI til venstre side.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Følger med på denne . Fantastisk arbeid

              Comment


              • #8
                Sinnssykt kult prosjekt, husk video
                Lars Norberg

                Comment


                • #9
                  Jeg lagde kystvakt-flagg i dag. Vannmerke. Nå vil det ikke skje så mye mer før jeg får noen komponenter jeg kan designe rammen rundt. Jeg heller mest mot fixed pitch. Da trenger jeg kanskje bare innebygde mottagergyroer, siden det ikke blir CCPM. Ulempen er at det gir dårligere kontroll i høy hastighet fordi turtallet må senkes veldig i fart.

                  Her er et fixed pitch-helikopter jeg designet og bygde i 2004. Det flyr lenge, tror det var 8 minutt, på et 340 mAh 3S batteri. Motor er en GWS IPS-motor med modul 0,3 tannhjul. Tenker jeg prøver samme oppskrift på Lynx-en, men lettere utveksling siden det blir fire blader.


                  Jeg bestilte et Vario Lynx-skrog. Trenger litt å pusle med i vinter.
                  Attached Files
                  Last edited by tahustvedt; 29-12-16, 03:57.

                  Comment


                  • #10
                    Forsøk på å lage fungerende legger. Har ikke fjær, men de glir fint opp og ned. :P Elastisk materiale i sakselinkene.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      I tilfelle det var forvirring on størrelsen.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Prøver å fine beste fordeling av komponenter nå. Svært liten plass. Jeg fjerner dekselet til gyroene når den har fått permanent plassering. Batteriet havner foran motoren. Kan hende ESC havner under tannhjulene, men det finner jeg ikke ut før jeg har fått på swashplate og sjekket klaring oppe. Da må jeg heve ramma litt. Haledrift monteres i bakenden av selve skroget.

                        De to armene som stikker ut har et par mm klaring til skrogsiden. Det vil være gummi på endene for å støtte mot skroget.

                        Tannhjulene er 10:128 0,3 mod. Masten (full size Lynx har faktisk ikke mast) er lent fremover ca 4°. Tror det er omtrent samme vinkelsom full size. Da vil den være ca vertikal når den står på hjulene.

                        Den blir ganske tung. Minst 200 g, så det blir sikkert ikke verdens lengste flytid. Jeg liker å fly tunge helikoptere da, så lenge det er nok kraft. Mer stabiilt.
                        Attached Files
                        Last edited by tahustvedt; 04-01-17, 15:15.

                        Comment


                        • #13
                          Hub og blader er 3D-printet. Hub er Taulman 910 og blader er PLA. Bladene skal lakkes grønne, og tippene skal bøyes ned. Jeg vil bytte ut de fire skruene oppå rotorhodet med forsenkede skruer når jeg får tak i.
                          Attached Files
                          Last edited by tahustvedt; 07-01-17, 18:56.

                          Comment


                          • #14
                            Video av statisk test. Rotoren er ikke rigget, så vinklene på bladene er ikke justert. Bare funksjonstest:


                            AS350 i bildet er ca 1:40. Lynxen er 1:32. Hadde vært kulere om de var samme skala. Lynxen er litt større i virkeligheten. Også mye tyngre og med sykt mye mer power. Bladene på Lynx-en min har samme korde som AS350-modellen (bortsett fra BERP-tippene), og omtrent samme tykkelse, men Lynx-bladene har flat bunn mens AS350 har symmetriske blader.
                            Attached Files
                            Last edited by tahustvedt; 07-01-17, 22:37.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har kjørt rotoren og sjekket tracking og balanse. Måtte ha en del teip på det ene bladet. Trackingen ble ikke perfekt. Vanskelig å få fin nok justering, men den går jevnt og fint. Det kjennes ut som det er mer enn nok løft.

                              Comment

                              Working...
                              X