Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vario Lynx 1:8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vario Lynx 1:8

    Jeg har betilt Vario Lynx-skrog. Skal utstyre det med Assault 700-mekanikk og lage rotorene selv. Skroget må modifiseres for å se riktig ut. Nesa er litt rar, og div detaljer er feil. Jeg har ikke fått skrogetenda, bare bestilt.

    Jeg har laget setene. Utgangspuntet er mål fra et 1:32 Revell byggesett, hukommelse, og biler av seter. Det varierer litt hvordan setene ser ut, så de er nok ikke helt like norske Lynx-seter, men nært nok.
    Attached Files

  • #2
    Bare å glede seg her ser jeg
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Jeg må jo bare ha en Lynx når jeg har vært Lynx-tekniker i 18 år.

      Puter. Mangler minisaueskinn til toppen av de gule nødflåteboksene.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Hvilken skala er det på katten?

        Så enorm ut ved siden av setene.
        Mvh
        Gunnar Børseth

        I might not be very good, but I'm fun to watch.

        Comment


        • #5
          Katten er skala 8:1 i forhold til setene.

          Comment


          • #6
            Nå ligger 3D-modellene til stolene her til en liten slant:
            Scale helicopter seats. Westland Lynx 1:8 seats.
            Attached Files
            Last edited by tahustvedt; 02-01-17, 02:09.

            Comment


            • #7
              Kult, gleder meg til å følge prosjektet.....

              Men liker ikke helt effektiviteten din....Føler meg som en sinke i forhold
              Lars Norberg

              Comment


              • #8
                Skroget mitt er nå på vei fra Vario Norge. Det ble sendt på mandag, så jeg har det sikkert i løpet av uka. Jeg er spent på hvordan Vario er.

                Comment


                • #9
                  Det kom i dag.

                  Skroget ser bra ut. God kvalitet. Det er ingen nagler eller andre fine detaljer støpt inn. Jeg tror det er best sånn. Det er tunge deler med tykk glassfiber. Halen ser ganske riktig ut (uten foldemekanisme), Nesa er veldig feil, men det visste jeg jo før jeg bestilte. Det er nesa til prototype-Lynx og ligner mye på nesa på Army-Lynx. Norsk Lynx har kortere nese med rundere tupp som peker mer nedover for å romme en radar. Sponson krever også en del arbeid. Den går bare rett inn til skroget uten fillet.
                  Attached Files
                  Last edited by tahustvedt; 12-01-17, 16:56.

                  Comment


                  • #10
                    Første mod. Forlenge dekselet i "panna". Den skal nå sparkles og pusses til. Den dekker over motorkontrollkabler og kollektivkontrollstag på full size. Takvinduene er feil på modellen. De skrår inn mot midten på toppen, men jeg skal kutte de rett slik som på originalen.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Modifikasjon nummer to var å lage skråkant rundt toppen av hovedgirboksen. Det var bare flat glassfiber der. Neste modifikasjon er å fylle litt i dekselet som skal forestille motordeksler, luftinntak og eksosdeksler. Det skal være fin bue oppå, og ikke hjørner slik det var.

                      Det er tre problemområder på hver side som jeg ikke kommer til å gjøre noe med. Vinduene ved føttene i cockpit har feil form. Det nederste fremre hjørnet peker mer fremover. I virkeligheten burde vinduene vært vridd 90° slik at hjørnet stakk oppover. Toppen av cockpit-dørene er buet. I virkeligheten er de ganske rette slik at vinduet kan skli frem og tilbake på skinner. Nedre dørkarm har feil form, og stikker ut. Den skal være flush med skrogsiden. Det gjør det vanskelig å lage korrekt skinne.

                      Egentlig småting.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Har vært opptatt med den lille en stund. Noen sammenligningsbilder. Vario sin er samme skala som Funkey AS350, 1:8.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Dette blir enda et artig prosjekt å følge. Du skriver at du skal bruke Assault 700 mekanikk, har du erfaring med Assault fra før? tenker på lager osv. Jeg har sett på disse tidligere uten å prøve den. Hvor bestiller du evt. fra?
                          Skal lynxen vær kystvaktmodell?

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har en Assault 700 som jeg ikke har flydd, og den er helt ok bygd. Halepitchmekanismen var korka, for skruene kunne ikke strammes uten at det låste seg siden skruehodene var så store at de tok i ytterbanen på lagrene. Jeg byttet skruer til noen med mindre hoder, og da ble det bra. Har sett at folk har opplevd at halemekanismen løsner i lufta, og det er nok derfor. Skruene satt kun i gjengelåsemiddelet de har brukt.

                            Både hale- og hovedrotor har thrust-lager, så det er ikke noen fare for katastrofal svikt der.

                            Om eg bruker den i Lynxen eller ikke er ikke avgjort. Jeg vil bruke den som testhelikopter for å teste rotorhodene og bladene før de går i skroget. Jeg har snudd rotasjonsretningen på enveislageret.

                            Det blir norsk Lynx. Jeg har jobbet som Lynx-tekniker i 18 år.
                            Last edited by tahustvedt; 15-01-17, 23:40.

                            Comment


                            • #15
                              Jeg har printet første forsøket på ny nese. Det ble litt feil vinkel. Jeg skal vinkle den 4° mer nedover. Det burde bli bra. Den hvite er originalnesa, og ligner ikke mye på Navy Lynx.
                              Attached Files
                              Last edited by tahustvedt; 19-01-17, 19:48.

                              Comment

                              Working...
                              X