Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan konvertere filer til en tegning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan konvertere filer til en tegning

    Hei!

    Fikk div. filer i forskjellig format av en tegning som jeg ønsker å få ut på papir. Flyet er en Ultrastick 120..

    De kom DWG, DXF og PDF format. Hva fungerer best av de og hvor tror dere jeg kan få printet de ut?

    Hilsen Svenn Østrem
    REDDIKK

  • #2
    Hei Svenn
    DWG er filformatet til Autocad, DXF er et felles -format typisk brukt for å flytte tegninger fra et system til et annet. Begge formatene er såkalte vektor-formater, altså beskrivelser av linjer og buer etc. som har definerte start og endepunkter. Slik kan skrives ut av alle som har et egnet tegneprogram og en stor nok skriver, typisk kopifirmaer el. Litt avhengig av hvordan PDF-filen er laget så kan du skrive ut den selv, i høst lastet jeg ned en PDF-tegning som jeg skrev ut på mange A3 ark med markeringer som viste hvor tegningen slutter på et ark og begynner på neste, disse ble så kuttet til og tapet sammen til en stor tegning i 1:1.
    Lykke til
    www.ofremmi.info

    Comment


    • #3
      Hei! Takk for svar Ola! Kan du kjapt forklare hvordan jeg får printet ut PDF i "tiles"?


      Sent from my iPhone using Tapatalk
      REDDIKK

      Comment


      • #4
        Hei igjen
        Som jeg skrev så må PDF-filen være laget i skala 1:1, ikke en som er krympet til A3 eller noe, deretter vil nok tilgjengelig skriver og tilhørende skriverdriver spille en viss rolle. Jeg gjorde dette på jobben hvor vi har en sånn kombinert printer og kopimaskin, vedlagt finner du et utklipp av skjermbildet før en slik utskrift starter. Du vil se at størrelsen på tegningen er 1679.79 X 1187.?, samt at skalering for utskrift er 100%, den markerte avkryssingen for 'Skjær merker' gjør det enkelt å pusle arkene sammen i etterkant.Click image for larger version

Name:	PDF-utskrift.JPG
Views:	1
Size:	102.2 KB
ID:	615856
        www.ofremmi.info

        Comment


        • #5
          Jeg har begynt å benytte en lokal tilbyder.. får printet store ark.. A1 osv, eller på lengre format om så er.. dersom du ber om å få printet som strektegning og uten farger ( har noe med hvordan printjobben blir satt opp, kontra et stort fargebilde) så koster det ikke all verden.
          Sist betalte jeg 150 kroner mener jeg for å få printet 5 ark fra pdf, inkl skalering .. for alle arkene altså.. synes det var grisebillig og det blir lettere å håndtere i forhold til tape og skjøtede ark.
          __________________________________________________ ___
          Jørn Kaasbøll
          Scale Warbirds of Norway

          Comment


          • #6
            Takk for innspill, prøver meg på å printe selv først og så får jeg heller krype til korset og få hjelp hos copyshop senere[emoji51][emoji51]


            Sent from my iPhone using Tapatalk
            REDDIKK

            Comment

            Working...
            X