Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fw 190 A-7 1/5 fra Sist

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Lurt av deg å droppe T-leddet, det er bare en ekstra potensiell feilkilde (Luft og lekkasjer) syns nå jeg.
    Bruker forresten neopren-slange til innsugsklunken, fordi den ikke blir stiv slik Tygon og liknende blir.
    Tygon har en tendens til å vokse lite grann i lengde også, så om du ikke bytter til neopren så er det lurt å ha god nok slakk til enden av tanken.

    Bruker også keramiske filterklunker, kjøper de hos BG til nesten en fjerdedel av her inkludert frakt

    Comment


    • #32
      Takk for tips ang neopren slange. Leste ett sted her inne at det kunne være en mulig feilkilde med det leddet. Man prøver jo etter beste evne å sikre seg på alle bauer og kanter

      Comment


      • #33
        Originally posted by Gjermund View Post
        Takk for tips ang neopren slange. Leste ett sted her inne at det kunne være en mulig feilkilde med det leddet. Man prøver jo etter beste evne å sikre seg på alle bauer og kanter
        Helt klart! Bruker for øvrig Dubro DUB225 neopren med indre dia. 3/32", den smetter på den klunkens nippel

        Comment


        • #34
          På tide med en oppdatering:


          Fikk riktig luftsylinder denne gangen, skrudd fast i halehjuloppsettet, loddet på de gamle nipplene som passer till 3mm slangene,

          Click image for larger version

Name:	IMG_7095.jpg
Views:	1
Size:	59.8 KB
ID:	616550Click image for larger version

Name:	IMG_7102.jpg
Views:	1
Size:	128.1 KB
ID:	616552Click image for larger version

Name:	IMG_7103.jpg
Views:	1
Size:	78.1 KB
ID:	616553

          Måtte lage nytt feste for sylinder, da den nye er vesentlig lengre og.. 30 gram tyngre
          Click image for larger version

Name:	IMG_7104.jpg
Views:	1
Size:	64.4 KB
ID:	616554

          tilpasninger før liming
          Click image for larger version

Name:	IMG_7106.jpg
Views:	1
Size:	66.4 KB
ID:	616556Click image for larger version

Name:	IMG_7105.jpg
Views:	1
Size:	53.0 KB
ID:	616555

          Montert servo til luft og har montert servoer i vinger samt trekt slanger og testet retracts
          Click image for larger version

Name:	IMG_7097.jpg
Views:	1
Size:	65.3 KB
ID:	616551Click image for larger version

Name:	IMG_7088.jpg
Views:	1
Size:	89.9 KB
ID:	616548Click image for larger version

Name:	IMG_7078.jpg
Views:	1
Size:	64.5 KB
ID:	616546Click image for larger version

Name:	IMG_7086.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	616547Click image for larger version

Name:	IMG_7094.jpg
Views:	1
Size:	60.9 KB
ID:	616549


          Utvider flystripa hjemme
          Click image for larger version

Name:	IMG_7107.jpg
Views:	1
Size:	133.5 KB
ID:	616557

          Og har fått denne på vingene. Dauntless fra Phoenix, Saito FG17. Pimpa litt ... åpnet cockpit og lagd et par kanoner, flyr bra og godt fornøyd med motoren, står forresten i manualen at den skal kjøres helt tom for bensin før kvelden, er det viktig på disse 4 takterne fra Saito?
          Click image for larger version

Name:	IMG_7033.jpg
Views:	1
Size:	105.1 KB
ID:	616545

          Comment


          • #35
            Ser meget bra ut! Jeg har flere saito, kjører de aldri tomme og har ingen dårlige erfaringer med det
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment


            • #36
              Også egen stripe i "hagen" da! Litt privilegert kan du si

              Comment


              • #37
                Originally posted by SmurfAir View Post
                Også egen stripe i "hagen" da! Litt privilegert kan du si
                Begynner å bli bra nå, bare å ta seg en tur

                Comment


                • #38
                  Høyderor: Manualen beskriver hvordan man monterer servoer bak i halen, men for å unngå mest mulig vekt i halen, anbefales det å flytte servoene fram i kroppen. Hvordan man løser det er opp til en selv. Jeg har sett flere løsninger på dette, valgte "Kwik" Kenneth sin variant som så enkel og ikke minst lett ut.

                  Høyderor's stabene? limte jeg på forhånd med hysol samt sikret de med en 2mm skrue gjennom alu-røret. Deretter dremle hull for rorhorn, hullet i skroget er også mer skala, da originalen hadde det. Har sett runde og mer ovale hull som her.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_7217.jpg
Views:	1
Size:	45.6 KB
ID:	616695

                  Kenneth sin metode: 10mmØ alu rør, boltet og limt med hysol, lage egne rorhorn i tufnol.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_7258.jpg
Views:	1
Size:	36.0 KB
ID:	616697

                  For å komme til og inspisere tufnol-hengslene (Samme konsept som på sideror) som er festet med 2mm pianowire, må man når man limer høyderorstaben permanent kunne dra ut wiren fra tuppen av roret. Så spisset wiren, satte den i drillen og borret via plastrøret fra innsiden og ut gjennom tuppen.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_7255.jpg
Views:	1
Size:	39.9 KB
ID:	616696

                  Click image for larger version

Name:	IMG_6770.jpg
Views:	1
Size:	115.4 KB
ID:	616703

                  Servoer for høyderor og støtstenger: 5mm karbonrør 85 cm lange, forsterket med en lengde 8mm rør limt på utsiden, lengre bak i kroppen.
                  Click image for larger version

Name:	IMG_7276.jpg
Views:	1
Size:	73.9 KB
ID:	616699
                  Click image for larger version

Name:	IMG_7308.jpg
Views:	1
Size:	60.6 KB
ID:	616700

                  Sideror og halehjel på en servo, pull pull wiren på hjul er slakk når hjulet er oppe.


                  Click image for larger version

Name:	IMG_7264.jpg
Views:	1
Size:	87.9 KB
ID:	616698


                  Click image for larger version

Name:	IMG_7309.jpg
Views:	1
Size:	63.7 KB
ID:	616701


                  Limt luka bak i skroget


                  Click image for larger version

Name:	IMG_7310.jpg
Views:	1
Size:	51.4 KB
ID:	616702
                  Last edited by Gjermund; 20-06-17, 00:03.

                  Comment


                  • #39
                    Fikk testet motoren i går, kjørte 3 tanker. Den nøler litt på mellom- registeret, går litt ujevnt, så får teste litt mer.
                    Alkylat 4 takts bensin og 5% 2t olje.

                    Ved taxing så ser jeg at jeg har for lite utslag på halehjul. Så jeg vil måtte endre på oppsettet der, prøve halehjul på de ytterste og sideror på innerste ballinkene på "servoarmen".

                    Click image for larger version

Name:	IMG_7334.jpg
Views:	1
Size:	85.7 KB
ID:	616715

                    Fikk veid flyet. vekt var på 13 kg, men selv om jeg har prøvd å montere alt så langt fram jeg kan så så jeg ved CG sjekk at jeg trenger i alle fall 1,5 kg med dødvekt foran. Nå har jeg sett at man fint flyr dette på opptil 15,5 kg så jeg bør havne innenfor det i alle fall.
                    CG er oppgitt til 12 cm fra LE, men lurer på om noen har erfaringer vedr CG på denne?

                    Legger ved en liten snutt:

                    Comment


                    • #40
                      Ikke noe svar på spørsmålet ditt, men motoren låter bra

                      Comment


                      • #41
                        Ja den går bra både på tomgang og ved kjappe gass-pådrag og ved full gass. Men gir jeg saaakte gass, så vil den litt før halv gass hoste og nøle og gå rart, litt vanskelig å beskrive når jeg ikke har erfart den lyden/motorgangen før.
                        H nåla er her 1,5 ut
                        L nåla 6,5 ut

                        Comment


                        • #42
                          Kan sjekke CG på min men er ute og farter til den 9.juli
                          ____________________________
                          Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                          Comment


                          • #43
                            Må si at den forgasseren som sitter på motoren originalt ikke helt er til å forstå seg på. Har fått min til å gå bra nå men måtte trykksette tanken med eksos for å få den skikkelig til. Ser det selges et konverterings sett til annen forgasser og det er vel en grunn til det.

                            Comment


                            • #44
                              Skal teste min med pumpe fra Emcotec etterhvert. Funker ihvertfall veldig bra på Moki, Kolm og Valach motorene
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment


                              • #45
                                Det er flott Alf!
                                Endret på pull-pull oppsettet og det gjorde susen, fikk mer utslag og den taxer bra nå.

                                Comment

                                Working...
                                X