Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fw 190 A-7 1/5 fra Sist

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fw 190 A-7 1/5 fra Sist

    Hei! I fjor sommer kjøpte jeg en påbegynt FW 190 A-8 1/5 fra Sist. Detaljene og utførelsen er nok kjent blant dere som har sett og bygd sist modeller, skalalikheten er det ingen andre som matcher. ARF vel.. for min del blir det mange nye elementer, aldri bygd noe i denne skalaen før. Kommer til å ta meg god tid med denne, er en drømmemaskin for meg

    Jeg skal gjøre om modellen fra versjon A-8 til den tidligere A-7
    Valget falt på Alfred Grislawski sin "hvit 9" i JG 1
    Motor: Saito FG-60R3 med Keleo
    Retracts: Sierra

    Begynte i dag med å borre hull for bolter gjennom vingene og inn i kroppen.
    Har også sett litt på firewall. I følge manualen skal denne være en sandwich av finerplate og karbon, på min modell var det kun en 5mm tykk finerplate, så jeg forsterker med 2mm karbon i forkant.Det bør vel holde til motoren? Den lå dessuten ikke helt inntil forkanten av kroppen som har innebygd en grad ned og til siden, så må justere dette for riktig thrust.
    Spanten ved fremre del av cockpit var dårlig limt kunne faktisk røske den ut så jeg må gå over det som er limt. Har kjøpt inn hysol for dette.



    Click image for larger version

Name:	IMG_6261.jpg
Views:	1
Size:	127.8 KB
ID:	638338
    Slipt ned og klargjort for å fore ut nederst med mer finer før karbonplata limes på
    Click image for larger version

Name:	IMG_6326.jpg
Views:	1
Size:	70.7 KB
ID:	638351
    Click image for larger version

Name:	IMG_6321.jpg
Views:	1
Size:	96.5 KB
ID:	638350Click image for larger version

Name:	IMG_6320.jpg
Views:	1
Size:	92.4 KB
ID:	638349Click image for larger version

Name:	IMG_6318.jpg
Views:	1
Size:	59.2 KB
ID:	638348Click image for larger version

Name:	IMG_6277.jpg
Views:	1
Size:	114.8 KB
ID:	638346



    Click image for larger version

Name:	IMG_6270.jpg
Views:	1
Size:	58.2 KB
ID:	638345Click image for larger version

Name:	IMG_6268.jpg
Views:	1
Size:	111.3 KB
ID:	638344Click image for larger version

Name:	IMG_6267.jpg
Views:	1
Size:	100.8 KB
ID:	638343Click image for larger version

Name:	IMG_6266.jpg
Views:	1
Size:	80.2 KB
ID:	638342Click image for larger version

Name:	IMG_6265.jpg
Views:	1
Size:	100.4 KB
ID:	638341Click image for larger version

Name:	IMG_6264.jpg
Views:	1
Size:	65.9 KB
ID:	638340Click image for larger version

Name:	IMG_6262.jpg
Views:	1
Size:	163.5 KB
ID:	638339

    Bygd en modell i 1/48, blitt litt kjent med hvordan A-7 avviker fra A-8, blant annet må hengsler på cowling endres. Luka under kroppen skal ikke være på A-7, brukte feil variant på plastmodellen.
    Click image for larger version

Name:	IMG_6334.jpg
Views:	1
Size:	134.6 KB
ID:	638353Click image for larger version

Name:	IMG_6331.jpg
Views:	1
Size:	63.0 KB
ID:	638352Click image for larger version

Name:	IMG_6307.jpg
Views:	1
Size:	84.1 KB
ID:	638347

  • #2
    Hei. Det var ingen synlige forskjeller på A7 og A8 etter det jeg vet Gratulerer med ett flott sett som flyr veldig bra !
    Balsa

    Comment


    • #3
      Bare flytt alt av utstyr så langt frem som overhodet mulig...
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by Wulf View Post
        Hei. Det var ingen synlige forskjeller på A7 og A8 etter det jeg vet Gratulerer med ett flott sett som flyr veldig bra !
        Hei! takk for kommentar, hyggelig at du liker mitt nye prosjekt Som du sier ingen store synlige forskjeller, men et par tre fire forskjeller var det. Sjekk ut denne siden, her er en ryddig og fin oversikt over de forskjellige variantene.
        http://www.ipmsstockholm.org/magazin...g_fw190_01.htm

        F.eks
        MW 50 tanken, ble etter det jeg har lest introdusert på A-8, dette medførte til endret CG som igjen førte til at ETC 501 racket måtte flyttes fram 20 cm, luka under for å demontere tanken og luka for påfylling på venstre side av flykroppen var også noe A-7 ikke hadde, se bilder:



        A-8 med luke for påfylling av MW 50 (methanol og wasser 50-50%)

        Click image for larger version

Name:	IMG_6335.jpg
Views:	1
Size:	89.9 KB
ID:	615919

        Alfred uten luke for påfylling det det nye injection systemet.
        Click image for larger version

Name:	IMG_6336.jpg
Views:	1
Size:	140.4 KB
ID:	615920

        Comment


        • #5
          Godt å se du er i gang, følger spent med på fortsettelsen
          - Håvard Glad Andreassen
          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

          Comment


          • #6
            Det stemmer det. Tenkte mer på skroget og vingene Det er en firkantet luke under canopy på høyre side som ble introdusert på A8 da de måtte flytte radioen, A8 hadde også 10mm pansring i front av cowling isteden for 6mm som var på foregående utgaver. Men det er ikke synlig
            Balsa

            Comment


            • #7
              Originally posted by Wulf View Post
              Det stemmer det. Tenkte mer på skroget og vingene Det er en firkantet luke under canopy på høyre side som ble introdusert på A8 da de måtte flytte radioen, A8 hadde også 10mm pansring i front av cowling isteden for 6mm som var på foregående utgaver. Men det er ikke synlig
              Takk for info, det var nytt for meg! Har også lest at pitotrøret ble flyttet fra midt på vingen på A7 til ytterst på A8. Orginalbilde av hvit 9 sier derimot noe annet, da dette er plassert på vingetuppen som en A8, artig med litt research og man finner avvik fra hva bøkene sier

              Comment


              • #8
                Det ble jo gjort en del løpende oppgraderinger og montert en del tilbehørsett i etterkant
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Hovedfokus fremover er motorinstallasjon. Har gått noen timer med å få firewall flush med forkanten av skroget slik at thrust blir riktig. Vet ikke hvor viktig dette er, men noe sier meg at når avviket er på 3 mm i underkant, så bør jobben gjøres. Har lagd ferdig karbonplate som har blitt rubbet ned og limes på med 30min epoxy, lager til slutt en fylling med hysol rundt hele plata.

                  Har sentrert motoren, og borret hull i plata for skruer, men ser at med de standoff-festene som fulgte med så mangler jeg 4-5 mm for å få propellen til å gå klar av cowling.

                  Click image for larger version

Name:	IMG_6346.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	615928Click image for larger version

Name:	IMG_6365.jpg
Views:	1
Size:	144.6 KB
ID:	615932Click image for larger version

Name:	IMG_6358.jpg
Views:	1
Size:	40.2 KB
ID:	615930Click image for larger version

Name:	IMG_6366.jpg
Views:	1
Size:	82.3 KB
ID:	615933

                  Click image for larger version

Name:	IMG_6356.jpg
Views:	1
Size:	68.4 KB
ID:	615929

                  Click image for larger version

Name:	IMG_6363.jpg
Views:	1
Size:	53.6 KB
ID:	615931

                  Comment


                  • #10
                    Før jeg fortsetter.. har noen standoffs og kappet de i riktig lengde, men så ser jeg dimensjonene i forhold til de som fulgte med motoren, vil disse være tilstrekkelige? (dia er 9mm, lengde tilpasset 47mm) eller bør jeg kjøpe nye med større dia?


                    Click image for larger version

Name:	IMG_6369.jpg
Views:	1
Size:	91.0 KB
ID:	615938

                    Comment


                    • #11
                      Da er motoren foreløpig montert, har tilpasset spinner og kappet til Keleo-ringen. Neste steg er baffling og feste av cowlingen. Cowling-ringen som sitter helt foran på nesa er fylt med bly i epoxybad, den veier 470 gram, så viktig at cowlingen er godt montert. Ringen blir ikke permanent limt og skrudd fast før måling av CG.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_6394.jpg
Views:	1
Size:	75.5 KB
ID:	615948


                      Click image for larger version

Name:	IMG_6383.jpg
Views:	1
Size:	46.9 KB
ID:	615946


                      Click image for larger version

Name:	IMG_6387.jpg
Views:	1
Size:	51.1 KB
ID:	615947

                      Comment


                      • #12
                        På tide med en oppdatering. Har jobbet med å lage baffling og selve feste av cowlingen.
                        Har også forsterket standsoffen til motoren. Alt er nå limt på plass, untatt baffling til cowling og cowlingringen.



                        lagde mal til cowling
                        Click image for larger version

Name:	IMG_6407.jpg
Views:	1
Size:	70.1 KB
ID:	616005


                        kappet ut i 3mm finer, og festet i 34mm rundstokk eik som er skrudd/limt fast i firewall. Har i ettertid foret ut på et par plasser med finér slik at det blir mindre avst til kjøleribbene for å oppnå mer riktig 1/3 forhold på luft inn/ut, hvor viktig disse mm er for temperaturen vet jeg ikke, men det så bedre ut i alle fall
                        Click image for larger version

Name:	IMG_6409.jpg
Views:	1
Size:	61.6 KB
ID:	616006

                        cowlingen festes i disse 3 standsoffene i eik gjennom baffling. limt inn gjengehylser M6 limt med epoxy også til feste i firewall. må sjekke om dette er tilstrekkelig feste, mulig jeg også bruker et vinkeljern eller to til feste. Har virkelig vokst fram en eikeskog foran i snuta.. limt på plass karbonplata, forstørret hullet ved forgasseren og borret hull til både throttle -armen, og ledninger til tenningen.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_6419.jpg
Views:	1
Size:	97.2 KB
ID:	616007Click image for larger version

Name:	IMG_6424.jpg
Views:	1
Size:	71.8 KB
ID:	616009


                        Limt inn 8 skruer i cowlingringen som festes til selve cowlingen, limes også med hysol etterhvert

                        Click image for larger version

Name:	IMG_6423.jpg
Views:	1
Size:	71.8 KB
ID:	616008Click image for larger version

Name:	IMG_6430.jpg
Views:	1
Size:	94.8 KB
ID:	616010


                        Kappet til med dremel og pusset
                        Click image for larger version

Name:	IMG_6431.jpg
Views:	1
Size:	65.6 KB
ID:	616011Click image for larger version

Name:	IMG_6432.jpg
Views:	1
Size:	130.9 KB
ID:	616012


                        Støter på et problem her.. feilproduksjon av retractsfeste fra Sist. må forlenge feste i 7mm finér for å få festet retracten i alle hull. Dette har jeg ikke sett fra noen byggetråder, ganske så stor bommert vil jeg påstå
                        Click image for larger version

Name:	IMG_6435.jpg
Views:	1
Size:	137.8 KB
ID:	616013

                        Comment


                        • #13
                          Har nå lagd forlengelse av retractfeste på den ene vingen, mye søl og klin med hysol, men satser på at det holder i alle fall.


                          Click image for larger version

Name:	IMG_6473.jpg
Views:	1
Size:	60.9 KB
ID:	616089
                          Click image for larger version

Name:	IMG_6474.jpg
Views:	1
Size:	104.5 KB
ID:	616090


                          Feste for selve vingen foran så litt suspekte ut, vippet de rett ut med en skrutrekker. Har lagd nye idag, rubba og rengjort glassfiberen med aceton og limt med hysol.
                          Click image for larger version

Name:	IMG_6480.jpg
Views:	1
Size:	122.1 KB
ID:	616091

                          Også lagd en ny spant, samt limt inn spanten bak cockpit, hysol igjen..
                          Click image for larger version

Name:	IMG_6483.jpg
Views:	1
Size:	72.3 KB
ID:	616092
                          Click image for larger version

Name:	IMG_6485.jpg
Views:	1
Size:	72.4 KB
ID:	616093

                          Comment


                          • #14
                            Vingene er skrudd på plass igjen, men ser etter at de er montert at det har blitt et mellomrom på 1mm, må sparkle litt mellom kropp og ving (venstre vinge) og så er spørsmålet om jeg skal lime sammen vingene til en hel ving eller ha de delt.. har plass i bilen til hele vingen men..
                            For eller i mot? tips?

                            Har også montert kanoner, disse er skrudd inn i islagsmuttere som er limt inn på innsiden av hjulbrønnen.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_6511.jpg
Views:	1
Size:	67.3 KB
ID:	616100

                            Comment


                            • #15
                              Limt spanten ved fremre del av cockpit, også skrudd fast MG-dekselet, disse var allerede hengslet, litt sliping og tilpasning før det datt ok på plass.

                              åpent
                              Click image for larger version

Name:	IMG_6542.jpg
Views:	1
Size:	66.6 KB
ID:	616113


                              lukket
                              Click image for larger version

Name:	IMG_6543.jpg
Views:	1
Size:	73.4 KB
ID:	616114


                              Tester ut plassen for tanken, her blir det også bryter for tenning, luftpåfylling, trykkmåler og kanskje mottageren

                              Click image for larger version

Name:	IMG_6539.jpg
Views:	1
Size:	57.1 KB
ID:	616112

                              modifisert litt, annen plassering for throttleservo og flyttet luftanken, ikke limt noen av disse trebitene på plass enda. plata nærmest er cockpitgulvet
                              Click image for larger version

Name:	IMG_6538.jpg
Views:	1
Size:	65.5 KB
ID:	616111


                              Venter på noen deler til hjulkåpene, så har begynt å lakkere understellet i helga (RLM 02). Demontert, pusset, rengjort, grunnet( burde kanskje brukt syregrunning?) og lakkert. Så er det klarlakk neste, før litt væring og mattlakk til slutt. Litt usikker på typer klarlakk så tester ut litt forskjellig nå.
                              Click image for larger version

Name:	IMG_6550.jpg
Views:	1
Size:	49.0 KB
ID:	616115

                              Click image for larger version

Name:	IMG_6551.jpg
Views:	1
Size:	82.5 KB
ID:	616116

                              Comment

                              Working...
                              X