Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger råd vedr innkjøp av drone til 14-åring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger råd vedr innkjøp av drone til 14-åring

    Hei!

    Jeg skriver som mor og den som skal ha ansvaret for dronen om den kjøpes. Har en sønn på 14 som har flydd flere mindre droner og har dette som hobby. Nå har han spart til en større drone og har inntil drøye 4000 kr å bruke på det.

    Jeg trenger imidlertid noen råd. Etter å ha lest om droner som kapper hekker m.m. forstår jeg godt hvor farlige dronene kan være og jeg er derfor svært betenkt med å gå med på dette. Samtidig skal den ikke flys der det er mennesker, men allikevel. Uhell kan fort skje og jeg er redd for store skader. Noen innspill her ifht type drone, størrelse osv? Han selv ønsker seg en Phantom 3, og den tilfredsstiller såvidt jeg har forstått kravene til nødlanding, høydemåler m.m.

    Hvor mye rep på man regne med? Vi hadde tidligere en fjernstyrt bil med behov for mye rep, den ble derfor solgt igjen etter et år. Hva må man regne med i deler? Vi trenger også et "driftsbudsjett" her. Hvor enkelt er det å sette seg inn i dette selv?

    Drone å anbefale? Finnes det også rimeligere droner som er nokså driftsikre og som man kan få ok deler til? Jeg synes det er mye å bruke 4000 på en drone for en 14-åring, da er det ikke penger igjen til drift.

    Forsikring, jeg forstår det slik at som privatperson kan man få dekket forsikring gjennom medlemsskap i en modellflyklubb.


    Takker og bukker for alle innspill på veien til å muligens få en større drone i hus!

  • #2
    Mange som kan mer enn meg om dette, men kan sikkert svare på ett par spørsmål.

    Drone kan oppereres svært sikkert, med gode holdninger og rutiner burde ikke risikoen være stor, men potensiale for skader er der, en klubb gir godt miljø, informasjon, mestring, gode råd, gode venner og forsikring ( det koster litt men er verdt hver krone )

    Driftsbudsjettet er lik null om poden er en "forsiktig" flyger, er "racing" mer interessen, kan budsjettet bli høyere, da er kanskje andre droner enn Phantom mer aktuelle.

    Om du skriver hvor dere holder til, kan sikkert en "lokal" pilot guide dere i riktig retning, lykke til.

    Viggo

    Comment


    • #3
      Hvis det er Phantom 3 han har lyst på så er den ganske så trygg, og man bør klare seg uten de store ekstra utgifter som med en rc bil. Men dette er en drone som er laget for å filme fra luften, ikke for å være morsom å fly med, bare så det er sagt.

      Comment


      • #4
        Tusen takk for gode råd. Om han skal ha en drone som er morsom å fly med, og uten de store rep, har dere noen tips? Han kommer i så fall til å bli medlem i den lokale modellflyklubben og det koster bare 300 per år før ungdon

        Comment


        • #5
          Ok, det er litt utslagsgivende hva han har som bruksformål. En Phantom er egentlig laget for filming, jo den er lettflydd men samtidig så er den ikke bygget på en måte som gjør at det er lett å erstatte deler med andre enn "originalvare". Rammen er plastikk og er ikke det mest solide som finnes heller.
          Men på pluss-siden så er de "plug & play" og flyr ut av esken.

          Når du sier morsom å fly, så er de noe mindre racing-dronene mye artigere å fly, de kan koste mye mindre og deletilgangen er ekstremt god.
          De har vanligvis rammer i karbonfiber, noen i glassfiber og tåler en del juling.
          Skal han fly den ved å se på den (LOS=Line of sight), så kjøp gjerne en 250 størrelse (250mm mellom propellakslingene).
          Det er likevel en begrensning i hvor langt unna man kan fly den før man begynner å slite med orienteringen.

          Disse dronene er egentlig laget for å fly FPV (First person view) altså med brille, slik at du ser ut fra et lite kamera på den, som sender en videostrøm til en brille med mottager.
          Dette er kjempegøy og relativt billig moro, i hvert fall om man kjøper dette fra en kinesisk nettbutikk, eller på bruktmarkedet i Norge.
          Om han ikke har en radio fra før av, så kan dette være en grei start:
          Page Not Found - Banggood.com

          Det er en komplett 250 racer med radio til under 1800 kr. inkl. frakt. Men 25% mva. og et fortollingsgebyr vil normalt tilkomme på alt man kjøper over 350 kr. inkl. frakt.
          Så det her er egentlig alt han trenger for å fly, men han kommer nok fort til å trenge flere batterier og antagelig en litt bedre lader.
          Senere kan han evt. kjøpe en brille for å fly FPV, noe som gir dette en helt ny dimensjon
          De brillene kan man få fra noen få hundrelapper til mange tusen.

          Comment


          • #6
            Her er prisen i en Norsk butikk, 2999,- for samme settet, og 799,- for FPV brille. Fant ikke siden – Mobilt, lyd, gaming & gadgets – Teknikmagasinet.no falcon 250
            Bfight 210
            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
            Phoenix RC Club

            Comment


            • #7
              Om du bor i Trondheims-området så arrangeres det nå et kurs som er midt i blinken for dere;
              Gratis intro: Bygging av racingdroner

              DJI sine Phantom -modeller anbefaler jeg virkelig ikke. Disse er beregnet på luftfoto og er som 'flyvende kamerastativer' å regne. Dette er også en type drone som en i så måte ikke flyr direkte, men heller "guider" dit den skal. Dette vil garantert være noe som er moro i 10 skarve minutter, før en går lei og legger utstyret ut på Finn...

              Nå er ikke spørsmålet ditt helt kart, for jeg får ikke noe inntrykk av hva slags modell og flyvning sønnen din ønsker å bedrive, ei heller hva slags nivå og erfaringer han har. Hva har han flydd tidligere? Er han komfortabel med å reparere "dronene" sine? Det er et vell av modeller der ute, så første steg blir å finne ut hva han egentlig ønsker å få ut av "dronen" sin.

              Nå har det seg slik at 4000kr er kanskje et absolutt minimum om poden skal starte på bar bakke i hobbyen. Husk at det kreves lader, batterier, senderutstyr, osv. Det krever også litt enkelt verktøy for å vedlikeholde modellen(e), men dette er ikke noe en må kjøpe inn alt av med én gang. Bare vær forberedt på at en loddebolt plutselig kan stå på ønskelisten hans.

              Multirotorer har mye elektronikk og en vil bli nødt til å lære seg å bruke en loddebolt om en skal inn i denne hobbyen. -Men frykt ikke, hvem som helst kan lære seg å bruke slikt - og med litt flaks så kanskje han har noen i nærheten som kan hjelpe ham når dette blir et tema.
              Dette er en av de tingene som er å vente når en går fra leketøys-kvalitet til hobby-kvalitet på radiostyrt.

              Uten å ha et skikkelig overblikk over guttens forventning, så vil jeg si det er verdt å prøve seg på noe innen RC-hobbyen kalt 'FPV-racequads'. Disse er langt mindre, er lett å skru på, over firedobbel hastighetskapasitet - og det beste av alt; en kan fly dem i førsteperson med videobriller!
              Disse er selvsagt uten return to home, autoland, og alt av hjelpemidler (med unntak av autolevel-mode), men de vil garantert gi en kjempemessig mestringsfølelse og opplevelse hver gang en er ute å flyr. De er også bygget for å takle harde turer i bakken og vegetasjon, men en må allikevel belage seg på litt mekking om uhellet skulle være ute - intet er skuddsikkert og reparasjoner er en del av hobbyen.

              Skal si det var god timing på sprøsmålet ditt, ser Flitetest nettop har laget en video som gir en del dekkende info;





              Om du skal ha noe som fungerer "rett ut av esken" med norsk delelager så vil jeg anbefale å ta en titt på utvalget til Elefun og Dronehandelen.no. Sistnevnte har et godt utvalg i kvalitetskomponenter og er helt rå på priser (slår i de fleste tilfeller utenlandske priser) og leveringstid.
              En modell som er verdt å vurdere er en en ImmersionRC Vortex 150 Mini ARF. Denne er liten og kompakt, men har krefter i overflod. Kombinér denne med en sender fra Turnigy, eksempelvis en Turnigy Evolution (fåes i sort eller hvit) og en god og effektiv batterilader, så er man nesten i mål. Batterier som brukes til Vortex 150 er 3s-4s LiPo på 500-850Mah og koster mellm 150-200kr stykket.
              Kronen på verket er videobrillene, men her er det et vell å velge mellom og priser varierer fra 600kr til flerfoldig tusen kroner - det beste er å kikke på bruktmarkedet etter dette når en først skal starte med hobbyen.

              Et annet billigere alternativ er en Eachine Wizard X220, som kommer komplett, med unntak av FPV-briller. Laderen som følger med er bare å kaste, så regn med å bruke 5-600kr på dette i tillegg. Svært overkommelig pris også; Page Not Found - Banggood.com

              En annen ting du/dere må være forberedt på er at 'ting må repareres'.
              Jeg vil også -sterkt- anbefale å stille samme type spørsmål på FPV.no -forumet. Der har vi en svært stor og omfattende brukerbase innenfor FPV-basert fly og multirotor ("droner"), med aktive brukere i alle aldre. Det hender også ofte at det blir arrangert lokale FPV-løp, hvor det som regel er mulighet til å få kikke på utstyr og være "passasjer" i noens FPV-briller mens noen peiser rundt på banen.

              FPV.no er det også en rekke andre tråder som allerede har stilt samme type spørsmål, så da har du mulighet til å lese deg opp til hva andre har sagt i tilsvarende tilfeller.

              Om dere har genuin interesse for hobbyen så burde dere begge lage dere en brukerkonto hver på forumet - det er et flott hjelpemiddel, uansett hvilket teknisk-/pilot-nivå en befinner seg på i hobbyen.

              Det skal også sies at vi har et bruktmarked på forumet også, så der er det fullt mulig å gjøre noen bruktkupp og spare en del hundrelapper, skanskje tusenlapper, under oppstart av hobbyen.
              Last edited by Kaijin; 07-02-17, 23:07. Reason: Et nytt alternativ
              "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted!"

              Comment


              • #8
                Synes det var litt stiv pris på det "settet", basert på hva den er utstyrt med. Intet galt å si på senderen, den er en av de beste i sitt prissjikte.

                FPV-billene er jeg dog noe usikker på. Ikke står det hvilke bånd som støttes, ei heller frekvenser. Om han ønsker å fly sammen med andre i lokale uformelle stevner, så er det en kjempefordel at brillene støtter Raceband - mest fordi vi allerede har delt opp kanaler på det båndet for bruk når vi flyr, slik at vi ikke forstyrrer hverandre med frekvensoverlapp.

                Et OK alternativ kan være denne;
                Eachine VR D2 5inch FPV Goggles DVR

                Originally posted by bth View Post
                Her er prisen i en Norsk butikk, 2999,- for samme settet, og 799,- for FPV brille. Fant ikke siden – Mobilt, lyd, gaming & gadgets – Teknikmagasinet.no falcon 250
                Last edited by Kaijin; 07-02-17, 03:32.
                "Jeg har vektøy som gjør den jobben der enklere...ett eller annet sted!"

                Comment

                Working...
                X