Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oppbevaring av batteriet (Li-Po) - Løsninger, ideer og innspill

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oppbevaring av batteriet (Li-Po) - Løsninger, ideer og innspill

    I forbindelse med løsninger på hobbyrommet mitt er jeg på jakt etter gode og sikre løsninger for oppbevaring av batterier og da særlig Li-po. Det begynner jo n å bli en del batteriet og nå er i hvert fall min løsning ikke noe særlig og det er jo noen som har mistet hobbyrommet sitt pga av dette.

    Hvordan er deres løsninger?
    Lars Norberg

  • #2
    Ammokasse funker ��
    Stig-Arne Isaksen

    Skymaster 1/6 F-16 m/Behotec JB220
    Phoenix model 1/5 P-51D Mustang m/DLE 61
    Freewing A-10 Thunderbolt II 80mm edf

    Comment


    • #3
      Billig stålskap for tryggere LIPO oppbevaring - (MFN) ModellflyNytt.no

      Jeg har gjort det sånn, men det ser ikke ut til at de selger det skapet lenger, men det finnes vel noe tilsvarende et eller annet sted.
      Mange bruker ammo-bokser, men hva skjer om en av pakkene selv-antenner i en potte-tett ammo-boks?
      Skulle jeg ha brukt ammobokser, så ville jeg ha boret noen små hull så trykket slipper ut, og hatt boksene i omgivelser som ikke er brennbare (eller inne i stålskap som i tråden min over). LiPo brenner uten tilført oxygen, så luft-tett hjelper ikke der.

      Comment


      • #4
        Originally posted by SmurfAir View Post
        Billig stålskap for tryggere LIPO oppbevaring - (MFN) ModellflyNytt.no

        Jeg har gjort det sånn, men det ser ikke ut til at de selger det skapet lenger, men det finnes vel noe tilsvarende et eller annet sted.
        Mange bruker ammo-bokser, men hva skjer om en av pakkene selv-antenner i en potte-tett ammo-boks?
        Skulle jeg ha brukt ammobokser, så ville jeg ha boret noen små hull så trykket slipper ut, og hatt boksene i omgivelser som ikke er brennbare (eller inne i stålskap som i tråden min over). LiPo brenner uten tilført oxygen, så luft-tett hjelper ikke der.
        Josef skapet er dessverre ikke å få lenger, så må finne et alternativ. Hvordan er det å montere skap utendørs?
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Gammelt kjøleskap - størrelse minibar på hotell hvis man ikke har gørrmange batterier. Sørger man for å lagre batteriene med storage og sikre kontaktene for kortslutning så tror jeg at kjangsen for at ting går galt er minimal. Hvor mange av butikkene/grossistene lagrer disse i brannsikre skap? Ingen som jeg vet om og har heller ikke hørt om noen brann/eksplosjoner hos noen.

          Man skal ha respekt for lipo men man trenger ikke å bygge bunkers for å lagre/lade og fly dem.
          Espen Kvien
          Gruppeleder F3A
          Vingtor RC Club
          f3a.norge@gmail.com

          Mange fly og mye moro

          Comment


          • #6
            Sant nok Superstar40, bla. Smallsize har de hengende på veggen, eller i eske i et skap - men de er tross alt nye.
            Det er vel etter at de er godt brukt (eller feil brukt) potensialet for at noe kan skje øker.
            Jeg kjenner faktisk en som i fjor opplevde at det begynte å stinke i huset, da var det en lipo-pakke som det begynte å ryke litt av og det bulet, men han rakk å kaste det ut av huset før det utartet seg.

            Dette var riktig nok etter endt lading, men det var riktige innstillinger på laderen og heller ikke feil på laderen.
            Batteriet derimot var en godt brukt pakke.

            Comment


            • #7
              Enig med deg der SmurfAir, har man den minste mistanke om at pakken ikke er bra så bør den lagres utendørs eller destrueres. Det skjer jo mest på pakker som er belastet for hardt både med tanke på C rating og tømt for mye i forhold til volt.

              Jeg kjører alltid pakkene i storage hvis ikke de skal brukes på en uke, noen av pakkene jeg har har blitt ladet mer enn 300 ganger og yter greit ennå.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

              Mange fly og mye moro

              Comment

              Working...
              X