Announcement

Collapse
No announcement yet.

EPP 250gram 150m grense NLF-medlem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EPP 250gram 150m grense NLF-medlem?

    Hei,

    Hva er gjeldende regelverk for et medlem Modellflyseksjonen i NLF på følgende spørsmål:

    1. Det er ingen avstands grense til bygninger og personer på 150m for modelfly så lenge flygingen skjer på en sikker måte?
    2. Det er ingen vektgrense på 250g for å flyge i egen hage eller friområde
    så lenge flygingen skjer på en sikker måte?


    Attached Files
    Nic: treiner-svein
    3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
    3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
    3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
    RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
    RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
    Futtaba T14MZP
    Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

  • #2
    Det står også "I regi av en klubb". Begrensningene gjelder ikke hvis det skjer på en sikker måte i regi av en klubb.
    Last edited by tahustvedt; 25-04-17, 00:02.

    Comment


    • #3
      Men hva er "regi av en klubb"? Er det nok at klubben har sørget for at jeg har A-bevis? Er jeg da kvalifisert til å fly i parken på egenhånd, enda jeg helt klart bryter 150m grensen?

      Comment


      • #4
        Det betyr vel akkurat det som står skrevet. Klubbarrangement eller lignende.

        Comment


        • #5
          Så hvis klubben arrangerer stevne i parken så er det greit, men ikke når jeg flyr alene? Hva med stripa vår da? Den er også nærmere enn 150 meter til objekter vi ikke har kontroll over. Må vi arrangere et eller annet hver gang vi flyr da? Jeg spør for jeg vet at flere tolker dette med "regi" som at er du medlem av klubb er det greit, men er jaggu ikke sikker selv.

          (PS: bare for å ha sagt det så har vi en avtale med de som eier nevnte objekter til stripa, det er en containerpark, så det er uansett oss det går utover ved et uhell)

          Comment


          • #6
            Vanskelig dette ja. jeg har tolket det slik att regi av klubb betyr att det er på klubben sin stripe.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Det er ikke krav til at flygingen foregår på en modellflyplass. Piloter som er medlem i en NLF-klubb må vurdere om flygingen kan utføres på en sikker måte. Luftfartstilsynet har laget en fin veileder om dette her:
              404
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Fastsatte høyde- og avstandsgrenser gjelder ikke for flyging som skjer på en sikker måte i regi av modellflyklubb
                Det er i denne setningen jeg lurer på hva "i regi av" egentlig betyr, eller skal tolkes som, når man ikke flyr på en stripe.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kyrre View Post
                  Det er i denne setningen jeg lurer på hva "i regi av" egentlig betyr, eller skal tolkes som, når man ikke flyr på en stripe.
                  Noe sånt som "Så lenge NLF har mottatt pengene dine er det ok, så lenge du ikke betaler de, er du plutselig ikke kvalifisert" LOL
                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment


                  • #10
                    Min klubb informerer når de skal fly flere stykker andre steder enn på modellflystripa. Det trenger ikke være mer avansert enn det vel?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jon Wold View Post
                      Det er ikke krav til at flygingen foregår på en modellflyplass. Piloter som er medlem i en NLF-klubb må vurdere om flygingen kan utføres på en sikker måte. Luftfartstilsynet har laget en fin veileder om dette her:
                      404
                      Hei dere og takker for tilbakemeldinger
                      Jeg er fremdeles usikker på hva jeg kann og ikke, så noen oppfølgings spørsmål og kan ikke se at veilederen som det er vist til omhandler noen vekt grenser?

                      1. Kan jeg fly min 250 gram tradisjonelle EPP modellfly i egen hage uten samtykke fra tilgrensende naboer?
                      2. Hva er forskjellen på et modellfly "Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv - Lovdata" etter kapittel 2 og en RO-operatør etter kpittel 7?
                      3. Er det rett å tolke paragraf 51/54 til at hvem som helst kan fly et tradisjonelt modellfly intil 250g mer eller mindre hvor som helst?

                      Modellfly.pdf
                      RO-operatør.pdf

                      § 51.Sikkerhetsavstander, maksimal flygehøydeAll flyging må skje på en hensynsfull måte som ikke utsetter luftfartøy, personer, fugler, dyr eller eiendom for risiko for skade eller for øvrig er til sjenanse for allmennheten.
                      Luftfartøyet må til enhver tid være godt synlig for den som fører det. Ved enhver flyging skal det holdes nødvendige sikkerhetsavstander. Det er ikke tillatt å fly
                      a) høyere enn 120 meter over bakken eller vannet
                      b) nærmere enn 150 meter fra folkeansamling på mer enn 100 personer
                      c) nærmere enn 50 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under pilotens og fartøysjefens kontroll.
                      Luftfartøy som har en MTOM på 250 gram eller mindre, kan flys VLOS, EVLOS eller BLOS, men ikke høyere enn 50 meter over bakken eller vannet. Sikkerhetsavstandene i andre ledd bokstav b og c gjelder ikke.
                      Flyging ut over det som følger av sikkerhetsavstandene i andre og tredje ledd, kan bare utføres av RO 3-operatør i tråd med bestemmelsene i kapittel 9 og for øvrig de vilkår som er gitt i tillatelsen.

                      § 54.Områder hvor det ikke er tillatt å fly

                      Det er ikke tillatt å fly luftfartøy som ikke har fører om bord over eller i nærheten av militære områder, ambassader eller fengsler.
                      Det er ikke tillatt å fly luftfartøy som ikke har fører om bord nærmere enn 5 km fra en lufthavn, hvis ikke flygingen er avklart med lokal flygekontrolltjeneste eller flygeinformasjonstjeneste.
                      Last edited by zephyr; 27-04-17, 22:35.
                      Nic: treiner-svein
                      3DHS 75" Extra 330 LT / Motrofly DM4330-289
                      3DHS 74" EDGE 540 / Motrofly DM4330-289
                      3DHS AJ 59" Slick / Hacker A40-14SV2
                      RCF 48 EPP Extra 300 / Motrofly DM2810
                      RCF Crack Yak Super Lite / T-Motor AS224
                      Futtaba T14MZP
                      Medlem i : http://www.skalamodellflyklubb.no http://www.strynluftsport.no/modelflygruppa/

                      Comment

                      Working...
                      X