Announcement

Collapse
No announcement yet.

ASW28 HobbyKing Volantex

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ASW28 HobbyKing Volantex

    Hei der ute!

    Jeg har bygget og fløyet en ASW28 i våres. Overgangen fra en ASW17 var ikke vanskelig. Etter to krasj, årsak feil stilling av utvekslig fra servo til "horn" på alle ror, var modellen nesten "beyond repair". Så oppdaget jeg at Modellflybutikken (nettbutikk) har salg på modellen til nesten halv pris fordi det nå har kommet en ny utgave fra HobbyKing/Volantex. Så jeg slo til på tilbudet istedet for å reparere.

    Jeg bygger nå modellen, som jeg også gjør noen små modifikasjoner på. Hvis det er noen der ute som også bygger/flyr ASW28, er jeg inteessert i å utveksle noen erfaringer om modellen. Det finnes mange gode videoer på YouTube med både byggetips og trimtips, men det hadde vært artig å få kontakt med noen "på denne siden av kloden", (modellen ser ut til å være veldi populær i Australia og på New Zealand).


    Happy flying

  • #2
    Jeg hadde en som dessverre gikk tapt pga signaltap. Det skjedde når jeg aktiverte såkalt crow mix, hvor alle servoene unntatt sideroret aktiveres. Av alle ting så står det i manualen for esc'en at man ikke bør bruke mer enn 4 servoer på den. Ellers så må du ha mye vekt i halen for å balansere den med anbefalt 1300 mah batteri på tildelt plass, men det er masse plass baokover i kroppen så med litt modding kan du flytte batteriet mye lenger bak. Sjekk også finerplatene for vingefestet, mine var nesten ikke limt og løsnet veldig lett. Ellers må jeg si at den flyr faktisk veldig bra, og tar seg meget godt ut på himmelen.

    Comment


    • #3
      Som nevnt ovenfor har Modellflybutikken salg på "mk1", ca kr 1.500,-. Jeg er jo ganske ny i gamet (etter 50 års pause(!)), så jeg nøyde meg med en Spektrum DX5e radio. Jeg har aktivert en 6. kanal fra Phil ( ) til flaps og det funker utmerket.
      Jeg har lagt inn en god 8 mm bolt i halen. Med et 2200 mAh batteri trukket litt tilbake balleanserer flyet på CG spot on. Ellers legger jeg på klar fibertape over forkant vinger og ror. På den nye modellen skjærer jeg av flaps ballanse- høyde- og sideror og setter inn plasthengsler som anbefalt av Modellflybutikken. Jeg trekker også de bevegelige delene og kanten på vinger og ror med tape som forsterkning for feste av hengslene.
      Jeg har kjøpt en brukt gyro på Finn, FC-150, FC 150 6-Axis Airplane Flight Control Den var rimelig, så jeg tok sjansen, men skal fly modellen godt inn før jeg evt. installerer denne.
      Snakker du om ESC'en levert med modellen ikke tåler fler enn 4 servoer. Modellen har jo 6 stk og det har funka bra hos meg, har heller ikke sett eller hørt om andre som har hatt det problemet. Derimot har jeg sett en som bytter ut alle servoene til en dyrere utgave. Han syns den flotte modellen fortjener det.
      Ja, modellen er fantastisk, flott å se på og morsom å fly hvis man trives med langsomme, grasiøse bevegelser. Så har den en cool lyd når du legger den inn i en kow pass. Jeg har også sett videoer med heftig akroflyvning med modellen.

      Comment


      • #4
        Jeg fløy min dønn original, kjøpt fra HobbyKing. Når jeg jeg skulle gjenbruke esc'en som tross alt overlevde fall fra minst 100m, og skulle skru av bremsen, så jeg i manualen at den ikke anbefalte mer enn 4 servoer. Det skal også sies at jeg brukte en Orange DSM2 mottaker, de er tilsynelatende ganske følsomme for spenningsdropp. Har opplevd det samme i en warbird da jeg tok ut hjulene, det var som å skru av radioen. Samme var det med ASW'en, selvom jeg hadde flydd den flere turer og gjort samme operasjon mange ganger.

        Comment


        • #5
          Min ESC overlevde ikke siste krasjet. Jeg har også Orange DSM2 mottaker, takk for tipset, skal teste dette ut på bakken. Kan det ha noen betydning å fly i DSMX-mode i motsetning til DSM2-mode, Spektrum DX5e kan switche mellom.Tenkerjeg etter fløy jeg i DSM2-mode da jeg krasjet, DSMX er default på radioen.

          Comment


          • #6
            Har ikke noe å si så lenge mottaker er DSM2, da blir det det som gjelder.

            Comment


            • #7
              Hei Kyrre!
              Hvor finner du manualen til ESC'en?

              Comment


              • #8
                Det husker jeg ærlig talt ikke, det var to år siden. Tror jeg bare googlet Volantex 30A esc og fant det derfra, mulig det var på hjemmesiden deres.

                Comment


                • #9
                  Jeg fant den. Men jeg mener ESC'en klarer 6 servoer, hvis de er analog?

                  Comment

                  Working...
                  X