Announcement

Collapse
No announcement yet.

3D printer - Sikkerhet og overvåknign mens printing pågår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 3D printer - Sikkerhet og overvåknign mens printing pågår

    Siden jeg har 3D printeren i uthuset, kunne jeg tenke meg få til en løsning hvor jeg har mulighet til å overvåke printingen via mobilen, for eksempel et IP kamera ønsker også mulighet for å få varsling på telefonen ved brann eller lignende.

    Er det noen systemer som ordner dette, noen som har gjort noe lignende?
    Lars Norberg

  • #2
    Raspberry Pi med kamera og Octopi funker knallbra
    ____________________________
    Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

    Comment


    • #3
      Sålenge det er snakk om en hjemmesnekra dings på 200 grader som smelter plast, så har jeg ikke lyst å printe uten å være tilstede...

      Tror det er mere risky enn å lade lipo.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Originally posted by jotto View Post
        Sålenge det er snakk om en hjemmesnekra dings på 200 grader som smelter plast, så har jeg ikke lyst å printe uten å være tilstede...

        Tror det er mere risky enn å lade lipo.
        Egentlig ganske enig, men når man for eksempel har print som tar over 15 timer så blir det litt verre Er jo i nærhetene eller i hovedhuset, så da hadde det vært greit med varsling om noe skulle skjedd.


        Har sett litt på Nest sine produkter tidligere:

        Brannvarsler:
        https://nest.com/smoke-co-alarm/meet-nest-protect/

        Kamera
        https://store.nest.com/product/nest-...antId=NC3100US
        Lars Norberg

        Comment


        • #5
          Det er ingenting på printeren som tar fyr ved 200°C eller i nærheten en gang. Selv papir brenner ikke opp ved 200°C, selv om det ikke er så langt unna antennelsespunktet til papir. Printernes firmware inneholder sikkerhetsfunksjoner som kutter varmen dersom den får unormal avlesning av temperatur. Min ene printer fikk brudd i ledningen til en thermistor en gang, og printeren oppdaget det og slo av varmen. Det verste er kanskje om en thermistor faller ut av hullet sitt og henger rett på utsiden av varmeblokka, selv om det er ganske usannsynlig. Da vil varmeelementet varme på til elementet ryker ved veldig høy temperatur, hvis ikke formware oppdager det.

          Jeg har røykvarsler rett over den ene printeren min.

          Comment


          • #6
            Originally posted by tahustvedt View Post
            Det er ingenting på printeren som tar fyr ved 200°C eller i nærheten en gang. Selv papir brenner ikke opp ved 200°C, selv om det ikke er så langt unna antennelsespunktet til papir. Printernes firmware inneholder sikkerhetsfunksjoner som kutter varmen dersom den får unormal avlesning av temperatur. Min ene printer fikk brudd i ledningen til en thermistor en gang, og printeren oppdaget det og slo av varmen. Det verste er kanskje om en thermistor faller ut av hullet sitt og henger rett på utsiden av varmeblokka, selv om det er ganske usannsynlig. Da vil varmeelementet varme på til elementet ryker ved veldig høy temperatur, hvis ikke formware oppdager det.

            Jeg har røykvarsler rett over den ene printeren min.
            Hvis du googler 3D printer fire, så får du et lass med hits som du kan kose deg med. Comboen varme+strøm vil alltid utgjøre en risiko. Jeg har også røykvarsler over printeren min, men jeg forlater ikke huset mens jeg printer.

            Ultimaker 3 har forresten innebygget kamera, men den er jo i en helt annen prisklasse enn Prusa m/venner.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Lurt å holde seg hjemme mens den printer ja. Statistisk tror jeg det er liten risiko. Klart man finner det man søker på. Jeg sier ikke at man skal late som at det er helt trygt, men det er ikke slik at printere tar fyr rett som det er. Det som vanligvis tar fyr tror jeg er dårlige koblinger, og ikke hot end. Jeg har loddet bed-kontakten rett på kortet på mine.
              Last edited by tahustvedt; 06-06-17, 17:12.

              Comment


              • #8
                Originally posted by tahustvedt View Post
                Lurt å holde seg hjemme mens den printer ja. Statistisk tror jeg det er liten risiko. Klart man finner det man søker på. Jeg sier ikke at man skal late som at det er helt trygt, men det er ikke slik at printere tar fyr rett som det er. Det som vanligvis tar fyr tror jeg er dårlige koblinger, og ikke hot end. Jeg har loddet bed-kontakten rett på kortet på mine.
                Lurer lit på om jeg skal bestille en slik NEST Protector brannvarsler til uthuset, da kan jeg i hvert fall bli varslet om jeg er i hagen eller inne i hovedhuset om noe skulle skje.

                Finnes det noen egnede stålskap som man kunne hatt printeren inne i?
                Lars Norberg

                Comment

                Working...
                X