Announcement

Collapse
No announcement yet.

Valg av batteri til motor og ESC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Valg av batteri til motor og ESC

    Kanskje dette er ett avslørende og dustete spørsmål som er enkelt, men men.. jeg prøver i all min "ignorance"...

    Kjøpte en Phoenix Model Piper J-3 Cub .46-55 EP/GP ARF og Dualsky ECO 3520C 840KV med en Dualsky Lite 65A ESC 2-6S UBe.

    Hva er rett batteri til denne "konstellasjonen"?

    --Videre, fant en god veiledning for å beregne hvordan en tilpasset fly-motor-ESC sammen.. men jeg kan ikke finne denne igjen. Noen som vet om en slik?
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    hei
    Motoren er en 900watt som er beregnet på 3-4 cellers LiPo. Den tåler max strømtrekk på 40A, (65A i bursts).
    Ville nok ha valgt et 4S LiPo på 4000 - 5000 mAh og 25C . Max propell på denne motoren er 13x6.5 electric.
    Dualsky ECO 3520C 840KV 200gram
    Litt heftig kV verdi på motoren du har, Phoenix anbefaler 480 kV........ men det går nok greit.



    Comment


    • #3
      Takk for svar.. og bekreftelse. Da er jeg på rett vei...
      Ang motor, så ser at de anbefaler 480KV men jeg kjøpte flyet med en "anbefalt økonomi pakke", som inneholdt denne motoren. Ser de fortsatt linker til denne "pakken". Sier du at den er for stor? Jeg har bare fløyet det ett par ganger og opplever det som heller litt underpowered..

      (Det fulgte forested med ett batteri, men synes det lades ut så fort, derav mitt opprinnelige spørsmål.)
      Last edited by joar.larsen.94; 26-07-17, 06:13.
      --------------------------------------------------------
      Joar Larsen
      Forus RC Club

      Comment


      • #4
        Originally posted by joar.larsen.94 View Post
        Takk for svar.. og bekreftelse. Da er jeg på rett vei...
        Ang motor, så ser at de anbefaler 480KV men jeg kjøpte flyet med en "anbefalt økonomi pakke", som inneholdt denne motoren. Ser de fortsatt linker til denne "pakken". Sier du at den er for stor? Jeg har bare fløyet det ett par ganger og opplever det som heller litt underpowered..

        (Det fulgte forested med ett batteri, men synes det lades ut så fort, derav mitt opprinnelige spørsmål.)
        Hadde "jomfru turen" i dag.. gikk som du sa greit med motoren

        Skjønner fortsatt ikke helt om 480kV eller 840kV er sterkest og hvordan en skal finne ut hvordan motor, ESC/BEC/SBEC og batteri passer sammen.. men får forske på det videre


        Sent from my iPhone using Tapatalk
        --------------------------------------------------------
        Joar Larsen
        Forus RC Club

        Comment


        • #5
          hei igjen.
          kV tallet sier ingenting om hvor sterk motoren er, bare om hvor mange omdreininger (RPM)
          den gjør ved gitte spenninger. Motorstyrken finner du i watt tallet.
          Din motor virker nok underpowered fordi den går på så høyt turtall.
          Hadde du hatt en 480 kV motor hadde du kunnet bruke propell med større stigning(vridning)
          og lavere turtall, det hadde muligens passa din modell bedre. Det blir litt som en sportsbil
          mot en traktor, de har samme hestekraftantall (watt) men helt forskjellig turtall (kV) traktoren
          trenger lavt turtall og høyt dreiemoment, mens sportsbilen vil ha masse turtall.
          Det flyet du har er jo nærmere traktor enn Ferrari og ville kanskje funka endra bedre
          med lavere turtall og mere dreiemoment.

          Men flyr det ok så trenger du ikke å bekymre deg så mye om teorien
          Last edited by telecaster; 26-07-17, 21:44.



          Comment


          • #6
            Det er jo i teorien riktig om lav VS høy kv, men den største forskjellen mellom de to motorene er jo at en med 480 kv er tiltenkt mye høyere spenning, så du vil få mye høyere effekt ut av den. Så det er nok veien å gå om du vil ha mer power, en større motor og 6 celler. For sammenligning så har jeg en GP Escapade 61, som jeg tror matcher vekten av Cub'en din med et ganske så billig HobbyKing oppsett for 6 celler med plenty av power, som jeg tror ville fungere meget godt i Cub'en din.

            Comment


            • #7
              Ah, ok da begynner ting å falle på plass. Veldig bra. Takk for gode forklaringer.
              Jeg får ta meg noen turer til med eksisterende motor oppsettet. Ser at ett 500kV/6s oppsett er veien å gå og vil nok ende der...
              --------------------------------------------------------
              Joar Larsen
              Forus RC Club

              Comment

              Working...
              X