Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottaker batteri - går tom for strøm!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottaker batteri - går tom for strøm!

    Kjøpte en brukt 180cm Spitfire ferdigbygget med 4-takter, servo og elektrisk understell, men uten batteri til å drive alt dette. Hadde ett 6V / 1500mAh NiMh batteri liggende, men det opplever jeg går veldig for tomt for strøm. Det er Turnergy 15A UBEC i modellen, og googlet litt rundt å ser at UBECén takler 2S eller 3S LiPO batteri.. Er litt usikker hva slags batteri som er best å sette i. Tenker el.understell krever mye strøm, men en må jo gå på ett vekt kompromiss her..

    Er det noen som har forlag til noen løsning?

    Alternativt, er det mulig å sette inn ett batteri som driver kun understell? Hvordan gjør jeg i såfall dette?
    Last edited by joar.larsen.94; 27-08-17, 08:57.
    --------------------------------------------------------
    Joar Larsen
    Forus RC Club

  • #2
    Hiv ut spenningsregulatoren og sett inn et 2s Life batteri på ca 3000 mAt så flyr du mange turer før du er tom for strøm.

    Comment


    • #3
      Ah... så LiFe kan kobles rett i mottakeren?

      --Er de vanskelige å få tak i?? Både Elefun og RCpro har dem i bestilling...?
      Last edited by joar.larsen.94; 27-08-17, 11:37.
      --------------------------------------------------------
      Joar Larsen
      Forus RC Club

      Comment


      • #4
        Ikke alle produsenter anbefaler 2s life rett inn, er jo fort over 7 volt, google er din venn.

        Comment


        • #5
          Så beholde UBEC mao?
          --------------------------------------------------------
          Joar Larsen
          Forus RC Club

          Comment


          • #6
            Hår vel hatt 40-50 modeller med Life batterier i uten at jeg noen gang har brukt spenningsregulator den er bare ekstra vekt og feilkilde samt at den har et egenforbruk av strømm.

            Comment


            • #7
              Originally posted by bardp View Post
              Hår vel hatt 40-50 modeller med Life batterier i uten at jeg noen gang har brukt spenningsregulator den er bare ekstra vekt og feilkilde samt at den har et egenforbruk av strømm.
              Her er det snakk om en modell med 7-8 servoer og el opptrekk, anser ikke regulator som en avgjørende feilkilde, kanskje 10-20 gram vekt? da hadde jeg heller anbefalt halvering av batterikapasiteten og spart vekt. forbruket er forøvrig mindre en besparelsen.

              Jeg flyr også de fleste av mine fly uten regulator og bruker kun life, men å ukritisk anbefale dette til andre er uklokt.
              Har flere servoer fra futaba og jr som "skjelver" ved 7.0 volt, dog har selv billige hitec tålt det bra.

              Comment


              • #8
                Mottaker batteri - går tom for strøm!

                Originally posted by Viggkri2 View Post
                Her er det snakk om en modell med 7-8 servoer og el opptrekk, anser ikke regulator som en avgjørende feilkilde, kanskje 10-20 gram vekt? da hadde jeg heller anbefalt halvering av batterikapasiteten og spart vekt. forbruket er forøvrig mindre en besparelsen.

                Jeg flyr også de fleste av mine fly uten regulator og bruker kun life, men å ukritisk anbefale dette til andre er uklokt.
                Har flere servoer fra futaba og jr som "skjelver" ved 7.0 volt, dog har selv billige hitec tålt det bra.
                Mao en LiFe 6.6V 2300mAh og beholde UBEC? Eller er 3000mAh Ok??


                Sent from my iPhone using Tapatalk
                --------------------------------------------------------
                Joar Larsen
                Forus RC Club

                Comment


                • #9
                  Originally posted by joar.larsen.94 View Post
                  Mao en LiFe 6.6V 2300mAh og beholde UBEC? Eller er 3000mAh Ok??


                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  2300mah skal holde til en dags flyging, selv med el opptrekk ( sjekk at de ikke trekker strøm nede og inne ), som du ser av svarene kan du prøve både med og uten regulator ( på bakken ).

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Viggkri2 View Post
                    2300mah skal holde til en dags flyging, selv med el opptrekk ( sjekk at de ikke trekker strøm nede og inne ), som du ser av svarene kan du prøve både med og uten regulator ( på bakken ).
                    Får prøve det. --nå var det bare å vente på vær igjen


                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    --------------------------------------------------------
                    Joar Larsen
                    Forus RC Club

                    Comment

                    Working...
                    X