Announcement

Collapse
No announcement yet.

Seagull Model Sea Fury

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Seagull Model Sea Fury

    Har dratt frem en modell som har ligget i esken i noen år. Men nå er det vel på tide og sette den sammen. I manualen anbefales det en OS 91 FX og da jeg tilfeldigvis hadde liggende en slik monterte jeg den. Mange år siden den motoren har vært i bruk så jeg har spandert nye lager i den så da går den nokk i mange år til. Motoren som var brukt i manualen hadde standard potte mens den jeg hadde har effektpotte så den kom lit langt bak og kolliderte litt med kroppen men ikke verre en at det fikset seg med at jeg skar ut et lite kakk i kroppen. Det vil nå uansett komme under covlingen. Lenge siden jeg har montert et fly med 2t motor så det kan jo bli gøy.
    Click image for larger version

Name:	20170910_221814[2].jpg
Views:	1
Size:	168.9 KB
ID:	638430
    Click image for larger version

Name:	20170910_221747[1].jpg
Views:	1
Size:	145.5 KB
ID:	638431
    Click image for larger version

Name:	20170910_221755[1].jpg
Views:	1
Size:	184.2 KB
ID:	638432

  • #2
    har en sånn liggende jeg også som venter på litt reparering. Fløy min med en sc108 for mange år siden. Har også fløyet den med en 26cc bensin det funket kjempe bra. har plan om å trekke den opp igjen og spandere på en saito fg30r3.

    Eneste minuset jeg husker er understells festene som har en tendens til å løsne i vingen.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Blir ikke så mye tid til bygging så ting tar tid. Men har nå fått montert stabber med høyde og sideror og tilhørende servoer.
      Click image for larger version

Name:	20170927_220652[1].jpg
Views:	1
Size:	218.8 KB
ID:	616918
      Click image for larger version

Name:	20170927_220701[1].jpg
Views:	1
Size:	179.9 KB
ID:	616919
      Click image for larger version

Name:	20170927_220715[1].jpg
Views:	1
Size:	206.3 KB
ID:	616920

      Comment


      • #4
        Da var kroppen ferdig. Fan ikke verker rett spinner eller propell men den plastspinneren og en 14x8 propell får gjøre nytten til jeg får tak i en aluspinner med riktig spinner mutter og en 13x8 propell som nokk vil gi den mer fart.

        Click image for larger version

Name:	20171016_225935[1].jpg
Views:	1
Size:	155.3 KB
ID:	616981

        Comment


        • #5
          Da var vingen klar og flyet så og si flyklart. Kun montering av batteri og bryter som gjenstår men først må jeg finne ut hvor det skal stå for å få rett CG. Så da er det bare og vente på godvær så en får prøvd det.
          Click image for larger version

Name:	20171027_175743[1].jpg
Views:	1
Size:	219.1 KB
ID:	617017
          Click image for larger version

Name:	Fly.jpg
Views:	1
Size:	153.3 KB
ID:	617018

          Comment


          • #6
            pass på att i manualen står det att cg skal måles ved vingetippen og ikke inne ved kroppen. Jeg rotet med det først
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Ja fikk det med meg men selv da er den jo svært baktung. Skifta til en tyngre alu spinner men må ha en masse lodd fremme i covlingen om jeg da ikke skal legge radiobatteriet helt der fremme. Er jo lit upraktisk å måtte ta av covlingen for å få ut radiobatteriet, men kan nokk hende det er løsningen. Tenkte å bruke et 2S Life batteri på 2500mAt så det kan jo for så vidt bare stå der da det jo kan lades i flyet. Det ideelle hadde vel vært en tyngre stjernemotor.

              Comment


              • #8
                en saito fg33 r3 går inn i covlingen mener jeg. jeg har det i tankene på min når den kommer på byggebordet for overhaling
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Da har den vært i lufta. Motor en gikk som en klokke og den viste seg og ha krefter i massevis med 14x8 propellen. Modellen fløy som bare det skikkelig bra i lufta. Men på bakken var den som en idiot tippet hele tiden på nesen. Gres stripa vår en nokk ikke egnet til slike små hjul. Vet ikke om det er noe å gjøre med det eller det bare er å innse at en ikke har stripe til slike modeller å selge den.
                  Kjipt for den fløy jo utrolig bra når en først klarte å få den i lufta.

                  Comment


                  • #10
                    ja den flyr veldig bra husker jeg selv om det er noen år siden jeg fløy den. Derfor den fortsatt ligger og venter på overhaling etter 10år og ikke blitt kastet jeg vinklet understellet litt fremover på min ved å legge en finer plate under bakerste feste på bekke understellene. det hjalp en del husker jeg.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      God ide. Skal prøve det samens med litt større jul er plass til 10mm større jul i julbrønene, CG er jo nesten rett over hjulene men måten den oppfører seg på i lufta tyder jo på at den er rett.

                      Comment


                      • #12
                        Da har jeg lagt en 4mm finerskive under bakkant av festene, hjulene kommer da 2-3 cm lenger frem når de er ute. Har også satt på et hakk større hjul så nå er det bare å vente på bedre vær så en får testet om den fungerer bedre på bakken.
                        Click image for larger version

Name:	20171029_112642[1].jpg
Views:	1
Size:	97.7 KB
ID:	617023

                        Comment


                        • #13
                          Tipper du vil merke forskjell. også viktig att hjulene ruller så lett som mulig.
                          Tom Nohr
                          Tennisveien 9
                          2450 Rena

                          Frsky taranis 9+
                          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                          + diverse små ting

                          Comment


                          • #14
                            Da har den på nytt vært på stripa. Vinklinga av hjula fungerte bra så nå gikk de og takse med flyet. Fikk to turer før hele understellet løsnet. Med nærmere ettersyn ser en jo at hele understellet bare er ønsket fast inne i vingen. Her må det forsterkes en del. Har prøvd å finne tak i nye hjulbrønner da de gamle ble helt moset. Men uten resultat. Noen som har noe tips om hvor en kan få kjøpt noe slikt?

                            Comment


                            • #15
                              Det er ofte dessverre en realitet både på kvalitets sett og billigere arfs. Robart sine understell har jo blitt utrolig svake Og samme med innfestning i mange ac TF sine warbirds.


                              Det krever uansett forsterkning og aller helst før noe strukturelt er ødelagt [emoji12]
                              ____________________________
                              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                              Comment

                              Working...
                              X