Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pica Spitfire Mk IX 1/5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pica Spitfire Mk IX 1/5

    Da min Dave Platt Spitfire Mk XII gikk ned for et par år siden overtok jeg Pica Spitfire fra Mr. Spitfire himself, John Arne Sagøy. Og nå er det tid for å bygge den! Og ikke nok med det, jeg fikk lyst til å lage en god gammeldags byggetråd på scalewarbird forumet

    Byggesettet er veldig likt Dave Platts, samme konsept med en lett trekonstruksjon tilpasset .90 - 120 glowmotor. Jeg kommer til å modifisere denne som med Mk XII (Motor: DLE 55, Robart retracts og en servo til hver rorflate).

    Fra Mk XII vil jeg benytte haleseksjonen, balanserorene, flaps, servoluker og firewall. Det sparer mye byggetid, og kanskje flyet kan bli klart til våren 2018?

    Startet med kroppen, den er konstruert slik at man bygger øvre halvdel først, tilpasser vingemontering og så fullfører med nedre halvdel. Første modifikasjon ble å montere inn firewall fra Mk XII. Originalt skal fremre del av kroppen bygges som en boks med 2 solide trelister som skal være motorbukk. Jeg endret dette til en konstruksjon med en solid firewall bygget opp ved laminering av kryssfiner og epoxy/karbonfiber foran og bak. Kroppssidene forsterkes en god del for å kompensere for den indre boksen som er fjernet; litt mer tremateriale samt glassfiber/karbonfiber/epoxy. Helt fremme er det bare å legge inn forsterkning, vekttillegg spiller ingen rolle da det sannsynligvis må plasseres en solid porsjon bly for å balansere flyet. På Mk XII måtte jeg legge på totalt 1,4 kg bly i tillegg til at motoren med tenningsanlegg var ca. 1 kg tyngre enn en foreskrevet 90/120 glow. 2,5 kg mer enn originalt ... Skal lure på hvordan man kan få til så lett hale at man ikke trenger mye ekstra vekt i nesa

    Kroppen ser pr nå slik ut: Click image for larger version

Name:	Kropp med firewall.jpg
Views:	1
Size:	121.5 KB
ID:	638460

    Det er artig å være i gang med dette prosjektet!
    Ulf Hustad

  • #2
    Fått gjort noe mer siden sist! Har bygget vingepanelene og montert inn servofester for balanseror og flaps samt lagt inn hengslingsblokker for flaps og balanseror. I følge byggebeskrivelsen er neste skritt å bygge høyre og venstre vingepanel sammen med senterseksjonen. Jeg vil imidlertid gjøre så mye som mulig på vingepanelene før vingen settes sammen: legge på noe av plankingen og tilpasse understellsfestene. Click image for larger version

Name:	Høyre vingepanel.jpg
Views:	1
Size:	84.2 KB
ID:	616935 Så blir neste skritt å bygge sammen vingen - fra da av blir det hele mer utfordrende rent logistikkmessig, men det er greit - det markerer en viktig milepæl i byggeprosessen
    Ulf Hustad

    Comment


    • #3
      Dette liker vi stå på ��
      Hasse Øhlund.
      Sbach 40% New fuselage 3W 150cc. Carf Pits S12 3w 212cc. CARF GEE BEE Moki 215cc. Ekstrem Flight Edge 50cc. ++++++

      Comment


      • #4
        På tide med en oppdatering på Spitfiren: Lite ble gjort ut over forrige vinter, men i høst har det vært aktivitet! Vingens underside og en side av kroppen ble glasset i dag; Resten tas i morgen, og om alt går som det skal er flyet ferdig malt før nyttår Click image for larger version

Name:	Spitfire vinge 171218.jpg
Views:	1
Size:	39.9 KB
ID:	617857
        Ulf Hustad

        Comment


        • #5
          Dette liker vi Gleder meg til å se resultatet
          Lars Norberg

          Comment


          • #6
            Det har gått sakte men sikkert fremover, og nå er flyet nesten ferdig malt! Deretter blir det å montere inn motor, radio, retracts, etc.
            Ulf Hustad

            Comment

            Working...
            X