Viser resultatene 1 til 3 av 3
    Napier sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Post Thanks / Like
    Thanks
    6
    Kraft
    0

Standard Pica Spitfire Mk IX 1/5

Da min Dave Platt Spitfire Mk XII gikk ned for et par år siden overtok jeg Pica Spitfire fra Mr. Spitfire himself, John Arne Sagøy. Og nå er det tid for å bygge den! Og ikke nok med det, jeg fikk lyst til å lage en god gammeldags byggetråd på scalewarbird forumet

Byggesettet er veldig likt Dave Platts, samme konsept med en lett trekonstruksjon tilpasset .90 - 120 glowmotor. Jeg kommer til å modifisere denne som med Mk XII (Motor: DLE 55, Robart retracts og en servo til hver rorflate).

Fra Mk XII vil jeg benytte haleseksjonen, balanserorene, flaps, servoluker og firewall. Det sparer mye byggetid, og kanskje flyet kan bli klart til våren 2018?

Startet med kroppen, den er konstruert slik at man bygger øvre halvdel først, tilpasser vingemontering og så fullfører med nedre halvdel. Første modifikasjon ble å montere inn firewall fra Mk XII. Originalt skal fremre del av kroppen bygges som en boks med 2 solide trelister som skal være motorbukk. Jeg endret dette til en konstruksjon med en solid firewall bygget opp ved laminering av kryssfiner og epoxy/karbonfiber foran og bak. Kroppssidene forsterkes en god del for å kompensere for den indre boksen som er fjernet; litt mer tremateriale samt glassfiber/karbonfiber/epoxy. Helt fremme er det bare å legge inn forsterkning, vekttillegg spiller ingen rolle da det sannsynligvis må plasseres en solid porsjon bly for å balansere flyet. På Mk XII måtte jeg legge på totalt 1,4 kg bly i tillegg til at motoren med tenningsanlegg var ca. 1 kg tyngre enn en foreskrevet 90/120 glow. 2,5 kg mer enn originalt ... Skal lure på hvordan man kan få til så lett hale at man ikke trenger mye ekstra vekt i nesa

Kroppen ser pr nå slik ut: Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Kropp med firewall.jpg
Visninger:	111
Størrelse:	121,5 KB
ID:		88048

Det er artig å være i gang med dette prosjektet!
    Ulf Hustad

2. The Following 4 Users Say Thank You to Napier For This Useful Post:

Bjoheim (12-09-17),chewbaca (12-09-17),Hoppfly (12-09-17),Viking20 (15-09-17)

Napier sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Post Thanks / Like
    Thanks
    6
    Kraft
    0

Standard

Fått gjort noe mer siden sist! Har bygget vingepanelene og montert inn servofester for balanseror og flaps samt lagt inn hengslingsblokker for flaps og balanseror. I følge byggebeskrivelsen er neste skritt å bygge høyre og venstre vingepanel sammen med senterseksjonen. Jeg vil imidlertid gjøre så mye som mulig på vingepanelene før vingen settes sammen: legge på noe av plankingen og tilpasse understellsfestene. Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		Høyre vingepanel.jpg
Visninger:	63
Størrelse:	84,2 KB
ID:		88091 Så blir neste skritt å bygge sammen vingen - fra da av blir det hele mer utfordrende rent logistikkmessig, men det er greit - det markerer en viktig milepæl i byggeprosessen
    Ulf Hustad

4. The Following 2 Users Say Thank You to Napier For This Useful Post:

chewbaca (12-10-17),Moki (04-10-17)

Ble medlem
    Oct 2008
    Post Thanks / Like
    Thanks
    168
    Kraft
    0

Standard

Dette liker vi stå på ��
    Hasse Øhlund.
    Sbach 40% New fuselage 3W 150cc. Edge. 50cc. Carf Pits S12 3w 212cc. CARF EDGE 2,6 m Valach VM 120 B2-4T. PAU Extra 2.6 m GP 123cc CARF GEE BEE Moki 215cc. ++++

Lignende tråder

1. FlitghLineRc Spitfire Mk.IX 1600mm
    By Lars N in forum ARF/ARC
    Svar: 15
    Siste melding: 28-08-17, 10:51
  2. Top Flite Spitfire IX 1:7
    By aberg88 in forum Byggetråd Kit
    Svar: 19
    Siste melding: 04-08-17, 12:55
  3. Topflite Spitfire MK IX 1/7 påbegynt år 2001...
    By Gjermund in forum Byggetråd Kit
    Svar: 116
    Siste melding: 27-02-17, 19:13
  4. Svar: 144
    Siste melding: 21-08-16, 21:23
  5. Spitfire mk ix
    By RSS in forum www.modellsalg.no
    Svar: 0
    Siste melding: 19-04-14, 11:51

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder