Announcement

Collapse
No announcement yet.

Selfie drone funksjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Selfie drone funksjon

    Hei!

    Eg går og sikler på en DJI Spark, og den har autonome flymodus 'follow me' type og kan visstnok beordres til å fly rundt den som styrer det og litt forskjellig slikt.

    Er slikt greit å bruke med tanke på norsk lov?

    Eg finner ingenting som i det hele tatt berører temaet i loven når eg leser inne på Lovdata.

  • #2
    Så lenge du ikke bruker det til å filme andre uten dere samtykke, så kan jeg ikke se at det er ulovlig på noe vis. Eneste du må passe på er avstands reglene, og ikke minst at du ikke har lov til å fly over folk. Har forøvrig Spark selv, og flyr den nærmest utelukkende med radioen, men digger at den kan ta av fra- og ikke minst lande i hånda mi. Og jeg er mektig imponert over hvor stødig og bra bildet er med tanke på størrelsen.

    Comment


    • #3
      Hadde tenkt å bruke den når eg går i fjellet. følge meg på de litt mer 'vågale' partiene på stier, og sirkle meg når eg nærmer meg toppen.
      I slikt terreng ser man gjerne andre på mye lengre hold enn 150 meter...

      Noen vil vel si at en DJ Phantom er bedre for slik filming, men... Den skal jo bæres mesteparten av tida.

      Comment


      • #4
        Jeg tror ærlig talt de fleste mennesker ikke tenker på at de kan bli filmet når de ser en drone. I ditt tilfelle vil de sikkert skjønne at du bruker den til å filme deg selv, så jeg hadde tatt sjansen. Jeg trodde jeg hadde funnet et øde sted forrige helg og fløy litt rundt med Spark'en , men jaggu dukket det ikke opp joggere og hundeiere der også. Men ingen av dem brydde seg, og jeg tror at så lenge man kan se operatøren, og ikke føler seg forfulgt, så skjønner de fleste at de ikke blir overvåket, og bryr seg ikke mer enn om man står med et kamera.

        Comment


        • #5
          Ja, eg regner med at de fleste er OK med det.
          Men så er det faren for kverulanter.
          Og de må man helst sikre seg mot på alle bauger og kanter.

          Forresten, kan man sette en hastighetssperre på den slik at den ikkje beveger seg for fort ut av dekningsområdet om noe dill skulle skje, slik at man kan rekke å beordre en nødlanding eller noe?

          Comment


          • #6
            Jeg vil feks aldri begynne å fly hvis det allerede er folk i nærheten, og jeg vil også lande om jeg skjønner at de feks vil stoppe opp. Jeg er også redd for å møte disse kverulantene, men har det heldigvis enda til gode. Hvis du tenker på om man kan justere hastighet under RTH, så vet jeg ikke. Jeg opplevde ved et tilfelle at den mistet kontakt, og kom hjem igjen, men så fort kontakten var tilbake, kunne jeg avbryte den og fortsette å fly.

            Comment


            • #7
              Hm...
              Sjekka akkurat kontoen, og det er mulig eg har råd til en litt dyrere maskin...
              F.eks en DJI Mavica...

              Er det verdt det?

              Comment


              • #8
                Alt jeg kan si er at selvom jeg er veldig fornøyd med min Spark, og at den tilfredsstiller mitt behov, så ser jeg jo at når en av FB vennene mine legger ut filmer fra sin Mavic så er de klart bedre, både stødigere og klarere. Om det er verdt det, vel, det kan vel bare du svare på. Jeg hadde selv aldri trodd jeg skulle kunne bruke så mye på en "leke", men jeg angrer ikke.

                Comment


                • #9
                  Eg er 'fotonerd' i tillegg til alt det andre gale eg gjør...
                  Bærer med meg en 2Kg tripod og et OnduRama 6x17 når eg går tur...
                  (140grader Panoramisk Pinhole kamera som bruker 120 film. 6x17 er størrelsen på negativa, i centimeter... )

                  Om eg kan bruke ett par tusenlapper på en treboks...
                  eller to...

                  Comment

                  Working...
                  X