Announcement

Collapse
No announcement yet.

Modellfly av søppel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Modellfly av søppel

    Hadde no gammalt isoporsøppel liggende som jeg ikke fikk somla med til og kjørt på dynga. Etter å ha mast et par uker ble kærringa gæærn og kasta det hele inn på mitt kontor, og hobbyrom (mest hobbyrom riktignok og pilsrom). En dag kom jeg over en gammal transformator som også skulle vært på dynga, den ble satt ved siden av isoporsøppelet.
    Dørgende lat som jeg er så vassa jeg i denne søpla i ukesvis, og det på tross av gjentatte hyl fra kjærringa om at separasjonen var nært forestående. Artigere med youtube og en kald øl enn å kjøre til den søppledynga, og når kvinnfolk bruker seg er det fint at døra kan låses fra innsida.
    Mens jeg satt med en kald øl i den ene handa og musa i den andre, datamusa altså, så kom jeg plutselig over denne videoen:

    Videre hadde jeg liggende noen gamle papirmodeller fra guttungen var baby, jeg lagde slike og hang over vogna hans, fiddlers green heter siden som har disse, orgami liknende små flya.
    Dette var jo litt interessant, jeg kjøpte meg nikrom wire fra e-bay, og rigga opp en liten foamsheet cutter, isoporsøppelet ble plutselig til tynne flak som kunne skjæres i ulike former og brettes som orgami. DC 3 modellen fra Fiddlers Green ble blåst opp 150% med adobe reader og printet som poster. da fikk jeg et fly som var 50% større enn de jeg hadde hengt over vugga til guttungen da han var liten gutt. I tillegg hadde jeg 1mm tynne pakkeisoporflak som jeg kunne bygge modellen med. Da ble det bretting og liming med UHU por og nå har jeg snart en liten søppel DC-3 som kan kles med silkepapir i aluminium og dekoreres med penn for nagler vinduer etc. Vekta blir som ei fjær tenkte spandere en 4-5 hundrelapper på mikroradiourstyr til den og prøve den indoor. Mer om byggeprosessen og maiden kommer.
    Attached Files
    Last edited by roffe_ek; 22-10-17, 13:23. Reason: rettet litt på en skrivefeil

  • #2
    Kult! Selv walk-alone-glider så jo artig ut =)
    Tom I. Arntsen

    Comment


    • #3
      Dette så jo flott ut
      Har du noen linker til slikt micro utstyr for bruk med dette?

      Comment


      • #4
        Hei hoppfly
        Plantraco er et merke som selges av great wings norge(http://www.greatwings.no/) og det er virkelig smått radioutstyr de har også motorer og propeller, med dette utstyret kan du bygge om frittflygingsmodeller i balsa og silkepapir i peanutsize til radiostyrt!!!! lett er det ikke men det går om en er flink å bygge og sparer på vekta, da får man det etterhvert til, man må ha litt erfaring innen hobbyen om en skal bygge de minste flya og særlig om en bruker balsa, og på de minste modellene er faktisk tyngdepunktet helt kritisk, det må være rett om ikke er det total fiasko. Papirmodellvarianten som jeg bygger etter over er faktisk overraskende enkel og det går fort også veldig artig å holde på med. Ellers har du hobbyking som har div mikro servoer, mottakere og batteri mye av det utstyret de har er kompatibelt med eks spektrum eller JR radioer, det er ikke fullt så lite som plantracoutstyret men en kan få det på plass i modeller som den jeg lager over og den er liten nok. Selv sverger jeg til hobbyking, en annen nettbutikk som har en del er banggood.com. Og om gryn ikke er noe problem har du horizon hobby da som lager noe dyrere ting men som er skreddersydd spektrumradioer. En kan også slakte ultra micro modellene til horizon hobby da får en servoer motor mottaker og støtstenger ofte billigere enn om en skulle kjøpe delene løst.
        Om du ønsker litt linker og ting jeg har funnet ut om mikro rc kan du sjekke denne tråden:
        Tråden om bygging og flyging av de små radiostryrte modellene - (MFN) ModellflyNytt.no
        Inspirasjonen til søppelflyet fikk jeg av denne videoen der er flyet laget av durobatic plater, men de jeg lager selv av søppelet mitt er nok like lett og duger nok vel så bra.

        Og om papirmodeller skulle være tingen for deg etterhvert kan de også blåses opp til stor størrelse dette er samme DC 3 modell som jeg bruker som basis i mitt søppelfly men i 3meter vingespenn, slike kan fint lages i depron. Trykk på linkene under

        https://www.youtube.com/watch?v=keJ29sinL7U&t=2s

        Last edited by roffe_ek; 23-10-17, 22:26.

        Comment


        • #5
          Eksisterer GreatWings fortsatt? Trodde de hadde gitt seg for en stund siden.

          Comment


          • #6
            Om greatwings fortsatt ekstisterer er jeg litt usikker på, hjemmesiden deres er i såfall oppe så trodde de eksisterte. Dersom de ikke er mer kan plantraco utstyret også kjøpes herfra:
            Plantraco

            Comment


            • #7
              Utrolig hvor morro litt søppel kan være.

              Da var det på tide med litt fritidssysler igjen. Etter et par kalde pokaler så gikk skrotnissen som kjærringa kaller meg opp på hobbyrommet for å få noen timer uten mas og gnål fra kvinnfolk og unger. Jeg har fått masse kjeft av kona siden isopor søppelet oppe på rommet snarere har økt i størrelse. Det er jo fint søppel det der prøvde jeg å si, men da satt kjevla plutselig løst i skuffen og jeg måtte rømme åstedet.

              Denne gangen har jeg prøvd å forbedre foamsheet cutteren ved å kjøpe vinkelkroker som jeg har saget et spor i med en liten gullsmedsag. Ved hjelp av en drill og en liten hjulstopper klarte jeg å lage et helt rett spor i vinkelkroken. Foamsheet cutteren blir da tilsvarende den som er vist i videoen over som viser walkalong glider i første post.

              foamsheet cutteren ble nå langt bedre og lettere å bruke. En skrur vinkelkrokene til sporet der nikrom tråden ligger helt ned i flukt med bordplata og så skur en ut like mange grader på hver av de to skruene. Jeg kan nå skjære mer presist og mye tynnere flak, for morroskyld lagde jeg noen som var 0,5mm de var så tynne at de var gjennomsiktige, allikevel fobløffende sterke.
              Videre ble det også litt flybygging og søpla begynner å ta form, har blitt litt lite i det siste, jeg venter på veldig små fartsregulatorer på 3 amp og knøttsmå børsteløse motorer, mikroservoer og en bitteliten mottaker så bygginga tar vel fart igjen når jeg har det utstyret i boks. Kona er som tidligere mindre og mindre blid, herligheten for å få dette prosjektet i lufta kosta meg ca 600 spenn, så det blir dyr søppel dette her.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Litt jobbing i sketchup for å lage vingebjelker og ribber

                bildene viser hvordan en kan bruke sketchup til å lage vingebjelker og ribber. Etter de er konstruert i sketchup roteres delene slik at de er paralelle med koordinatsystemet i sketchup og en slår av perspektivfunksjonen og ser på delene eks rett forfra og printer i full størrelse. Deretter kan delene klippes ut og limes på depron for å skjære ut deler til flyet. Snart klar for litt skjæring av depron og søppelisopor igjen.
                Attached Files
                Last edited by roffe_ek; 27-03-18, 20:06.

                Comment


                • #9
                  Morsomt prosjekt, dette må jeg følge
                  Lars Norberg

                  Comment


                  • #10
                    Etter mye styr med sketchup ble det laget ribber i depron og bottom wingskin i dag. hele greia ser å passe relativt greit. Nå hyler kjærringa om at jeg har to unger å passe så da blir det med et lite bilde i denne posten. Videre et lite bilde av mikro elektronikk som skal installeres kjøpt fra micron wings og hobbyking.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Mye jobb med denne søpla. Vingen begynner å ta form, ribber er plassert på yttervingene, det er satt inn søppel depron foringer langs bakkanten, disse vil utgjøre balanseroret, det er også limt inn bakkantlister som ikke er limt til foringene disse bakkantlistene vil fungere som hengslepunkter for balanserorene som er relativt store på denne modellen. for morroskyld tok jeg bilde av vingen i forhold til kroppen. Neste steg nå blir å lime inn festepunkter for tynne teflonrør, jeg har funnet slike tynne teflonrør som er med tynn zap superlim disse passer perfekt med smykkewire kjøpt på panduro hobby og blir da fleksible pushrods type sullivan rød eller blå i mirkostørrelse der ytterrøret er teflon og pushroden er smykkewire. Smykkewiren er fleksibel så på endene fester jeg blomsteroppbinningstråd i metall på ca 0,5mm disse blir z bends som går inn i servoen og rorhornet. 1mm krympestrømpe for ledninger utgjør festet mellom smykkewiren og blomsteroppbindingstråden wiren planlegges lagt inntil blomstertråden, deretter trer jeg krympestrømpe over og varmer med en liten loddebolt el. en dråpe tynn zap tilslutt og det blir lenger holdbarhet enn selve modellen.
                      Etter pushrods er plassert vil jeg trekke oversiden av vingen med 0,5mm flak skåret av pakke isopor som resten av modellen er laget av. Spent på om det vil fly detta
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Hallo igjen folkens. Det er en stund siden nå men litt bygging er det blitt i det siste. Ytre vingepaneler er trukket med tynn eps laget på foamcutteren. Videre er balanserorene kuttet til og pushrods er installert, de består av smykkewire som er tredd i små teflonrør som en får kjøpt bla på ebay. Kontrollhorn er laget av små strips/buntebånd der enden er klippet av og jeg har borret 0,8mm hull. På enden av smykkewiren har jeg laget en z bend av binders og denne er festete til smykkewiren med krympestrømpe og CA lim. Den minste hobbykingservoen er limt inn i sentrum av vingen og styrer balanserorene perfekt, en utrolig liten servo dette. Motornacellene til papirmodellen var i utgangspunktet for lang i snuten og den kortet jeg ned ved hjelp av en skala 3 view tegning av dc3 som jeg fant på nettet. Jeg laget først en prototype av nacellen som jeg prøvde på modellen. Spanter og indre struktur i motornacellen er laget i sketchup og skalert slik at den matcher modellen, jeg brukte også sketchup til å korte ned motornacellene slik at de ble mer skala like.
                        Click image for larger version  Name:	20190115_172625.jpg Views:	1 Size:	129,3 KB ID:	678068 Click image for larger version  Name:	20190115_172633.jpg Views:	1 Size:	111,2 KB ID:	678069 Click image for larger version  Name:	image_83458.jpg Views:	1 Size:	109,2 KB ID:	678070 Click image for larger version  Name:	20190115_172739.jpg Views:	2 Size:	177,1 KB ID:	678072 Click image for larger version  Name:	20190115_172754.jpg Views:	1 Size:	132,9 KB ID:	678073 Click image for larger version  Name:	20190115_172759.jpg Views:	1 Size:	119,8 KB ID:	678074 Click image for larger version  Name:	20190115_172947.jpg Views:	1 Size:	70,4 KB ID:	678075
                        Attached Files
                        Last edited by roffe_ek; 17-01-19, 21:41.

                        Comment

                        Working...
                        X