Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomme lager gir ingen handel det heller.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kunne bare sett mot Geiteryggen i stedet. Det ligger jo sentralt og mitt i geografien vedrørende infrastrukturen. Plassen brukes jo minimalt sett i forhold til Notodden. Uansett så tror jeg ikke Notoddenstevnet er med og dra den bølgedalen som vi er i nå.
    Last edited by Raptor; 26-11-17, 12:41.
    Mvh.
    Rolv Leirro

    Comment


    • #17
      Jeg har lenge støttet norske butikker innen RC, men når de ikke har varen jeg ønsker så må jeg se andre veier. Det har nå skjedd stadig oftere. En annen ting er at ALLE ser etter pris hvor det er billigst. Da tenker jeg uansett på hva man handler, om det er hvitevarer, TV osv. Når det gjelder vår hobby så fins det omtrent ikke en eneste butikk her hjemme der man kan få en komplett modell med alt som følger med. Da blir det som nevnt at da ser man østover og kompletterer nå eller med en "wish" liste til denne er komplett.

      I dag har jeg nå hatt i over 4 måneder ferdig en detaljert reportasje til MI hvordan jeg gjør det på spesielt ARF modeller vedrørende montering, limtyper, tips, løsninger osv. Jeg har avventet med denne reportasjen for og legge den til MI parallelt for at importøren her skulle få tid og få komme med en ny bestilling som delvis lovet uten spesielt dato på modeller der denne reportasjen hører hjemme. Jeg legger til at dette ikke er en vanlig review. Fremdeles har jeg ikke sett grunn til og legge det til i MI. Importørene ser visst nå helt mot kast og bruk modeller som isopor, plastleker osv. Ved nå Black Friday trenden som har herjet så har jeg ikke sett en eneste vare som appelerer til mitt bruk men heller som et reste salg eller varer som utgår. Er dette trenden så vil RC gå som nå inn i en enda større og lengre dvale om de ikke våkner. Jeg har også tipset flere importører hva de bør ha på lager av småting som komplette lagre av dette, ting som ikke koster så mye men som betyr mye om man skulle hatt det "prompt" der og da. Heller må de ikke vente til lageret er tomt før de bestiller på nytt. Egentlig så er det vel butikkene her hjemme som også er med på og dirigere markedet dithen det er i dag. Jeg tror en markedsundersøkelse burde vært iverksatt forlengs for deres del.

      En annet problem er at norske websider innen RC har ofte ikke innlagt nok "tags" som gjør treffet lettere. Man må bla seg gjennom og lete i stedet for og treffe med en gang på søkerlinjen. Kinesiske webshop er mye bedre på dette. En annen webshop her hjemme har jo alt av IT som servere på huset og dette bidrar at jeg ofte ikke er inne der for det går alt for sent. Det hjelper ikke at nettet er raskt når en hele tiden må vente på serveren mellom hver vareenhet en søker etter.

      Da blir det et langt gjesp videre......
      Mvh.
      Rolv Leirro

      Comment


      • #18
        Det er jo en trist utvikling vi opplever i norske butikker men for å være helt ærlig så er jo det vår egen skyld at vi kjøper for lite modeller hos dem. Hadde jeg drevet butikk og sett på omløpshastighet på modellene så hadde jeg nok dessverre gjort det samme. Vi ser at av de modellene som blir postet her og på fb så er det i sjelden at de er kjøpt her på berget. Det er nok en utvikling som har kommet for langt til å få stoppet. Mange som advarte mot dette for mange år siden men alle skulle kjøpe hos HK eller lignende utenlandske websjapper for der var det jo så billig.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #19
          Du er nok inne på noe der Espen, men selv hobbyking syns jeg det har gått litt samme vei med.
          De har knapt nok fly over 1.6 meter, men mengder av isoporsaker. Og veldig mye Out of Stock og backorder.
          Tror mange som handler litt større fly utenlands handler i fra diverse forhandlere i mellomeuropa.

          Men om man ser bare over grensa til Sverige, så er det forhandlere der som selger mer enn bare "leker".
          F. eks. så har http://hab.se ganske så bra utvalg i 2-3 meter segmentet, og generelt et helt annet utvalg i fly enn de restene vi ser her hos de Norske forhandlerne.
          Så hvorfor svenskene klarer dette og ikke vi undres jeg over.
          Sammenlikningsgrunnlaget burde vel være ganske likt?

          Comment


          • #20
            Norske hobbyforhandlere kommer alltid inn i den onde sirkelen når det gjelder salg. Om de tar inn varer som ikke blir solgt sitter de ofte med disse i lang tid fremfor å selge de unna svinbillig og skaffe noe annet. Også bestiller de ikke inn nye ting for de har noe gammel skit liggende og det ble jo aldri solgt osv.

            Som overskriften på tråden sier så selger man ikke ting man ikke har og om alt man skal ha er bestillingsvarer i den norske butikken er det jo like greit å handle fra butikker i utlandet som har dette på lager til en billigere penge. De må være gode til å tenke butikk og gi gode priser. Har mange ganger kontaktet norske lokale forhandlere når jeg skal handle inn til relativt dyre modeller og mye av dette er jo aldri på lager, men det å bestille det tar jo alltid laaaaang tid da de venter til neste bestilling for å spare frakten osv....
            Lars Norberg

            Comment


            • #21
              Det finnes vel ikke en "one stop shop" , men Hoelleinshop i Tyskland har det meste. Når det gjelder de norske butikkene har de vel seg selv å takke, dålig utvalg, feil utvalg som Rolf nevner,og ikke minst pris og leverings tid. Virker som at trenden er at alle skal selge droner, isoporfly og andre leker, og det skal være hoved markeds føringen.
              -Jim Johansen-
              Flyklart:
              Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
              Under construction:
              Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

              Comment


              • #22
                Jeg forsøker å benytte de mindre butikkene mest mulig. Her føler jeg at jeg får mer personlig oppfølging og gode råd. God og personlig oppfølging er viktigere for meg enn å tjene 2-300kr når en gjør en x-tusen kr investering i ett nytt fly.. -Så får heller utvalget være et kompromiss. Som det sies, det finnes ikke en "one-stop-shop"... antar at det norske RCfly markedet er for lite og uforutsigbart til det.

                Har ikke så lang erfaring med RC webshops da jeg bare nylig har gjort ett "comeback" og sist jeg drev på var det røde Collett 100-sedler hos Birkemo og Norwegian Modellers katalogen og post oppkrav som gjaldt.
                --------------------------------------------------------
                Joar Larsen
                Forus RC Club

                Comment


                • #23
                  Hva er foresten forskjellen på Elefun og Norwegian Modellers (ny webshop nå!)? Etter at Elefun tok over NM, så fører de jo det samme assortementet.. Så langt jeg kan se er det eneste forskjellen at NM fører meg byggematerialer..

                  (Foresten, hvem driver RCPro sin webshop! -Den siden er jo helt håpløs treig!)
                  --------------------------------------------------------
                  Joar Larsen
                  Forus RC Club

                  Comment


                  • #24
                    Hmm.. dette var jeg faktisk ikke klar over, ikke lenge siden jeg var inne på sidene til Modellers, og da var det de samme gamle.
                    Rart de ikke har skrevet noe om det under "Om oss" når sidene har fått ny drakt også.

                    Synd men ikke overraskende, da NM har hatt veldig statisk innhold på fly-siden i årevis nå.
                    Det spørs vel hvor lenge den fysiske butikken i Tønsberg varer nå da det ikke lenger er en konkurrent.

                    Har mistet tellingen over hvor mange Norske aktører som har kastet inn håndkleet de siste fem årene, det er ikke få.
                    Som det blir nevnt her så er det droner, foamies og "leker" det kommer nytt av, med omtrent eneste unntak VQ-models hos Elefun som har kommet til i år.

                    Comment


                    • #25
                      Ser at Modellers har fått ny flott nettside men utvalget er nokk omentrent som før. Skulle vært morsomt å vite om Elefun på nytt vil ta inn Pilot-RC modeller da jeg har stor sans for disse. Ellers så må man vel ut av landet for å handle seg en ny ARF 30-40% størrelse.

                      Comment


                      • #26
                        Ja, pilot 3D-modellene flyr veldig bra - enig med deg i det.
                        ESM (eller de selges vel under flere navn) vil jeg og gjerne se mer av, de mest populære forsvant helt fra det Norske markedet og har ikke blitt tatt inn igjen

                        Comment


                        • #27
                          ESM har desverre sluttet å lage fly..top-rc har vel tatt over stafettpinnen mer eller mindre
                          - Håvard Glad Andreassen
                          - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by flypilot View Post
                            ESM har desverre sluttet å lage fly..top-rc har vel tatt over stafettpinnen mer eller mindre
                            Sukk.... det er synd , men jeg ser at det finnes mye på restlager enkelte steder utenlands, bla. her https://vqwarbirds.com/product-category/coupon-special/ Ser det står discontinued der også, så det er salg/lagertømming.

                            Top-RC har fine fly dem, men det er vel stort sett fra 50cc og oppover.
                            ESM hadde mye fint fra 26-50cc, angrer som en hund at jeg ikke kjøpte et par stk. fra sverige før de forsvant fra lager....

                            Comment


                            • #29
                              Nå dukket det opp noen store Phoenix modeller hos Elefun idag, så det er nevnt.

                              Comment

                              Working...
                              X